Thursday, April 10, 2008

Antara UMNO dan Babi !

oleh nestapa

PRINSIP PENGUATKUASAAN UNDANG-UNDANG

5. Enakmen Pengawalan Penternakan Babi 1991

Objektif Operasi
Pewartaan Enakmen ini adalah bertujuan untuk menentukan supaya semua aktiviti penternakan babi di negeri ini dijalankan secara terkawal mengikut syarat-syarat pelesenan dan mengamalkan sepenuhnya konsep mesra-alam seta mengambilkira sensitiviti masyarakat sekitar.

Kawasan Penternakan Babi(Pig Farming Area)
Di negeri ini Kawasan Penternakan Babi belum dikenalpasti dan diwartakan. Bagaimana pun menjelang Julai 1998, lesen Penternakan Babi Sementara akan dikeluarkan kepada ladang-ladang babi yang mematuhi syarat-syarat Jabatan.

Hukuman
Hukuman denda sehingga RM 15,000.00 atau penjara 3 tahun atau kedua-duanya sekali boleh dikenakan terhadap penternak-penternak yang didapati menjalankan aktiviti penternakan babi tanpa lesen yang sah.



Akta ini jelas untuk mengawal penternakan babi di Selangor supaya mesra alam dan mengambil kira sensitivity masyarakat, terutama orang-orang Islam. Namun begitu kelemahan penguatkuasaan baik dari pihak PBT mahu pun JPH sendiri telah menyebabkan banyak berlaku pencemaran alam dan gangguan kepada masyarakat Islam sebagaimana laporan2 media. Contoh yang masih saya ingat ialah pencemaran Sungai Langat. Untuk maklumat lanjut, sila rujuk Karam Singh Walia.

Manakala mengikut kata Sdr Khir Toyo, matlamat pengeluaran babi di Selangor ialah untuk kegunaan tempatan saja iaitu sekitar 250,000 ekor. Dan jika dibanding dengan statistik ladang babi di Selangor, yang berjumlah 147 buah, purata satu ladang babi menternak 1700 ekor babi. Banyak tu!!!

Bayangkanlah, 1700 ekor babi dalam satu ladang. Satu Selangor ada 147 buah ladang, bermakna 147 buah kampong atau pekan dalam Selangor ada 1700 ekor babi di dalamnya (purata). Berapa banyak sungai yang tercemar? Berapa banyak kawasan yang udaranya tercemar? Bearapa banyak lalat2 yang singgah bagi salam kat penduduk Islam Selangor dengan membawa bersama sisa2 babi?

Bandingkan pula dengan hanya satu kawasan saja di Selangor ini yang dikhususkan untuk ternak babi. Tempat lain tak boleh, Hanya di kampong Tumbuk, Sepang sahaja yang boleh ternak babi. Tempat ini pula memang telah menjadi tapak utama penternakan babi di Selangor, bukan isu baru. Cuma yang digembar gemburkan ialah nilai 100 juta itu nampak seperti ‘mega’ dari segi saiznya.

Walhal kalau dikaji kenyataan MB Selangor, ladang tersebut merupakan ladang moden yang akan ‘recycle’ balik segala hampeh2 babi untuk kegunaan babi juga tanpa keluar dari kawasan mereka. Bermakna satu bentuk system penternakan yang sofistikated. Itu yang membuat kosnya tinggi, bukan kawasannya yang mega. Penternakan babi ini lebih kepada ‘feedlot’ bukan jenis lepas bebas. Jadi, bagi saya yang tak makan babi ni, tak nampak pula apa masalahnya dengan cadangan ini. Lagi baik ada lah!

edyes wrote :
ok.. seperti yang saya pernah katakan sebelum ini, kita wajar memainkan peranan kita.Pastikan semua orang terdedah dengan maklumat yang sebenar.
Ceritakan kepada mereka bahawa isu ladang babi nie dah berpanjangan tetapi dengan kerajaan campuran Selangor, idea untuk projek ladang babi sofisticated ini seharusnya memberi kesan yang baik kepada alam sekitar. Ianya sepuluh kali lebih baik berbanding dari beratus ladang babi yang tumbuh bak cendawan di negeri Selangor semasa pemerintahan BN !!
Jangan biarkan anda sorang sahaja yang faham keadaan ini, sebarkan pandangan ini kepada semua level masyarakat yang ada di sekeliling anda. thats the way we fight this TV3 and RTM !!

1 comment:

Bulan Penuh 2012 said...

Seorang sahabat saya di Tumbok menceritakan kisah menjadi penunjuk perasaan upahan dan mendedahkan cukai ufti kepala babi yang dibayar oleh tokey2 babi di Selangor kpd ketua2 kampung Umno selama ini.

http://bulanpenuh2012.blogspot.com