Friday, April 18, 2008

Antara MB P.Pinang dan MB Melaka...

Bila saya dapat tahu MB Pulau pinang, Lim Guan Eng naikkan elaun guru KAFA sebanyak RM100, lain pula jadinya di Negeri Melaka pada Januari 2008 mula elaun KAFA guru-guru JAIM dipotong sebanyak RM 288, dah tu tak beri notis lebih dulu.

Maknanya baik lagi Kerajaan DAP Pulau Pinang daripada Kerajaan UMNO Melaka. Dah tu tak ada seorang pun ADUN UMNO yang berani bangkit perjuangkan nasib guru-guru agama. Bila ada apa-apa majlis kerajaan negeri dan UMNO, guru-guru JAIM dipaksa hadir untuk tolong meramaikan tanpa ambil kira mereka perlu bersama keluarga atau tidak.

Ini jelas menggambarkan pada kita bahawa Guru KAFA JAIM telah dijadikan buruh kasar dan buruh paksaan Ali Rustam, nak lawan tak berani kerana semua bertaraf kontrak yang boleh dibuang bila-bila masa umpama lampin pakai buang yang telah digunakan. Elaun yang diberikan pun tak berpadanan dengan kerja yang telah dibebankan. Betapa siksanya hidup orang Agama di bawah pemerintahan Dinasti BN Melaka. Kalau ada pembangkang-khususnya PAS sudah tentu perkara ini adakan diperjuangkan.

edyes wrote :

Apabila Lim Guan Eng memperkatakan tentang model pemerintahan Khalifah Umar Abdul Aziz agar menjadi ikutan, sejuk hati orang PAS, sejuk hati setiap umat islam yang mendengarnya dan ianya memberikan satu harapan yang baik.

Beliau sekali lagi mengagumkan arena politik tanah air dengan penambahan elaun guru agama KAFA yang sudah pastinya akan dicemburui oleh pemimpin UMNO yang lain dalam konteks memperjuangkan agama dan bangsa.

Dalam satu petikan, beliau turut mengatakan sekiranya agenda negara islam yang dibawa oleh parti PAS memberi kebaikkan kepada semua kaum "why not?".

Masih ingatkah kita siapakah lelaki cina yang mempertaruhkan dirinya dan juga hampir mengorbankan karier politiknya demi memperjuangkan nasib seorang gadis melayu? Hingga terperuk ke lubang ISA !

Komentar ini bukanlah ingin mengagung-agungkan individu tertentu, cuma ingin memperingatkan kepada pemimpin UMNO yang pada dasarnya ingin memperjuangkan agama dan bangsa tetapi tiada implementasi yang boleh dibanggakan.

Kita semua harus sedar selama ini kita sering dimomokkan oleh BN bahwa parti DAP adalah terlalu jahat dan tidak boleh diterima pakai sampai bila-bila sedangkan mereka di DAP hanya memperjuangkan hak keadilan sama seperti pembangkang lain. DAP tidak pernah diberikan peluang untuk membuktikan agenda yang di bawa oleh mereka boleh diterima oleh semua kaum.

Kita berharap agar maklumat bagi segala aktiviti, pembaharuan, kemajuan, pencapaian dan kebajikan yang di bawa oleh DAP diperolehi oleh rakyat dan difahami dari sudut yang lebih positif agar terbuka mata mereka2 yang sering menghina tanpa usul periksa!

No comments: