Friday, April 18, 2008

Lagi Oleh LGE - Sek Agama Rakyat Dikecuali Cukai Tanah

SAR dan sekolah bantuan di Pulau Pinang dikecuali cukai tanah
Mohd Sabri Said Thu Apr 17, 08

MYT GEORGETOWN, 17 April (Hrkh) - Semua cukai tanah melibatkan sekolah bantuan modal dan Sekolah Agama Rakyat (SAR) dikecualikan kata Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng.

Beliau berkata demikian ketika sidang akhbar selepas mesyuarat exco petang semalam di pejabatnya di aras 28 Komplek Tun Abdul Razak (Komtar). Segala pengwartaannya sedang diuruskan secepat mungkin mulai sekarang. "Kerajaan Negeri yang bermesyuarat pagi ini memutuskan memberi kelonggaran pada bidang pendidikan iaitu pengecualian cukai tanah bagi semua sekolah bantuan modal dan SAR, " jelasnya.

Beliau menyifatkan, langkah tersebut merupakan satu lagi 'hadiah' untuk rakyat yang Kerajaan Barisan Nasional (BN) tidak pernah berfikir. Malahan kerajaan terdahulu menekan rakyat dengan berbagai cara termasuk menaikan cukai tanah berkali ganda.

Sikap sebegitu menyaksikan kemarahan di kalangan rakyat diperingkat akar umbi. Kerajaan Pakatan Rakyat (PR) mahu rakyat sendiri menilai perbezaan pengtadbiran dengan BN sebab selama ini mereka asyik dibelengu penindasan yang tidak kesudahan walaupun slogan BN 'Tradisi Membela Rakyat'. "Kerajaan Pakatan Rakyat tidak bijak mencipta slogan sebaliknya bekerja untuk kepuasan rakyat jelata. Kita tidak mahu rakyat terpaksa merana sedangkan kepimpinan kaya dengan harta," tambahnya.

Kerajaan juga tegasnya, sedang menimbang tungakan cukai berkenaan untuk memudahkan proses ubah syarat atau untuk memastikan tanah tersebut digunakan untuk pendidikan. Dua syarat pengecualian itu sambung Lim Guan Eng, ialah tanah itu mesti bermatlamat kegunaan pelajaran yang diperakui oleh kerajaan manakala ke dua status tanah itu mestilah tidak berasaskan keuntungan. - mr

Sumber : Harakah

No comments: