Tuesday, April 8, 2008

Pencaturan Anwar !


oleh Elias Hj Idris Apr 8th, 2008

Pecacai UMNO yang nyibuk kat sini tolong jawab.

Apa punca Dolah Badawi boleh mendapat suntikan semangat sehingga dia mampu marahkan hampir kesemua Ketua Perhubungan UMNO Negeri dalam pertemuannya dengan anggota UMNO di PWTC Sabtu lalu?

Kenapa ya Khir Toyo boleh nangis semasa ikut Dolah Badawi ke Sabah hari ini?
Kemudian, pecacai UMNO kena percaya pula yang ini;

Sdra Anwar tidak akan bertanding di Permatang Pauh atau di Bandar Tun Razak. Itu pun dia tidak akan tergesa-gesa walau pun tempoh pantangnya akan berakhir pada 15b April ini.
Sdra/i tau tak berapa banyak pelaburan yang telah Anwar bawa masuk hasil pertemuan beliau dengan Fund Manager di Hong Kong, semasa kunjungannya ke Bahrain akhir Mac lalu dan kunjungan beliau ke Geneva baru-baru ini?

Sebagai contoh, pelaburan untuk industri gas di Yan, Kedah pada mulanya bernilai RM17 bilion. Kemudian Ustaz Azizan Razak mahu kurangkan pengambilan tanah sawah orang kampung. Sebaliknya, beliau mengambil keputusan untuk menambak laut bagi tujuan tersebut.
Jumlah pelaburannya telah meningkat kepada lebih daripada RM30 bilion. Ada pertambahan di situ, hasil daripada keyakinan pelabur dari Asia Barat terhadap daya kepimpinan Anwar.

Tanpa melalui kerajaan persekutuan, banyak sekali pelaburan yang mencurah masuk ke Kedah, Pulau Pinang, Perak, Selangor dan Kelantan yang ditadbir oleh PAKATAN RAKYAT sekarang.
Anehnya, tahukah anda apa misi Duta Jepun mengunjungi Tuan Guru Hj Nik Aziz di Kota Bharu kelmarin? Ia berkait rapat dengan pelaburan dari Jepun…. Dan duta tersebut tidak pula memilih negeri-negeri di bawah BN.

Hasilnya, Anwar nampak yakin dengan percaturannya. Dan perlu diingat, dia tidak pula mendesak Dolah Badawi agar segera meletakkan jawatan. Sebaliknya, Dr Mahathir dan Ku Li pula yang kalut sangat. Kenapa? Dan apakah rahsia untuk menterbalikkan ahli-ahli parlimen BN di Sabah dan Sarawak agar melompat kepada PAKATAN RAKYAT? Mudah sahaja dan ia ada di tangan Anwar tanpa perlu mengeluarkan wang seperti sangkaan ramai.

Kepada wiramahathir dan MrkMyWord, inilah yang dinamakan percaturan politik seorang negarawan. Nak dikatakan ulung, mungkin agak keterlalan. Sedangkan saya pun bukannya taksub sangat dengan Anwar (sebab tiada kepentingan apa-apa pun!), tetapi saya suka dengan percaturannya yang kemas dan menarik. Lebihnya, ia di luar jangka!

Itu sebab bila Karpal Singh dan Lim Kit Siang memekak fasal cita-cita Islam PAS, saya pinta PAS usah melatah. Dan kelebihan Tuan Guru Mursyidul Am jelas terserlah, apabila beliau bersuara… orang akan termati langkah. Kini Karpal Singh sudah jadi seperti orang tercekik tulang! Sebagai seorang peguam yang hebat, dia kena jawab. Kemudian dia tiada alasan untuk tidak memenuhi jemputan tuan guru itu. Dia kena pergi ke Kelantan dan membuat rumusannya sendiri.

Inilah ramuan yang ada dalam PAKATAN RAKYAT yang bakal mewarnai senario politik masa depan tanah air. Ia amat menjanjikan….
edyes wrote :
Artikel adalah salah satu komen yang di ambil dari blog DSAI. Agak menarik perhatian dan mempunyai kadar logik yang selaras dengan akal.

No comments: