Wednesday, April 30, 2008

Parlimen : Sesi tergendala, tiga soalan dijawab

Sesi tergendala, tiga soalan dijawab

Sesi soalan sidang Dewan Rakyat yang bermula hari ini tergendala hampir setengah sejam apabila beberapa wakil rakyat sering mempersoalkan peraturan mesyuarat.

Gangguan ini menyebabkan soalan pertama dapat dikemukakan selepas 20 minit sesi itu bermula untuk dijawab perdana menteri Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi.

Beberapa anggota parlimen termasuk Karpal Singh (DAP-Bukit Gelugor) dan Lim Kit Siang (DAP-Ipoh Timur) terus membangkitkan lagi soal peraturan mesyuarat sehingga mendorong yang dipertua dewan Tan Sri Pandikar Amin Mulia berulang kali meminta mereka duduk untuk meneruskan sesi soal jawab.

Setelah hampir sejam kemudian, barulah soalan kedua dapat diteruskan.

Persidangan bermula dengan pengumuman pelantikan Dr Wan Azizah Wan Ismail (PKR-Permatang Pauh) sebagai ketua pembangkang.

Sesi pertama sidang pertama penggal ke-12 disiarkan secara langsung di RTM 1, satu langkah baru selepas pembangkang meraih jumlah kerusi terbanyak dalam sejarah pilihanraya umum.

edyes wrote:

Sempat saya menonton Buletin 1.30 sebentar tadi, sungguh gamat.

Antara yang menarik ialah perkataan BigFoot digunakan oleh karpal singh yang ditujukan kepada YB Kinabatangan.

Banyak faktor yang menyebabkan perbahasan hari ini tergendala kononnya pihak pembangkang membangkitkan perkara remeh seperti susunan soalan dan jumlah agihan soalan di parlimen.

Antara yang berbahas mengenai isu itu ialah, Azmin Ali (KeADILan-Gombak); Lim Kit Siang (DAP-Ipoh Timur); Chong Chien Jen (DAP-Bandar Kuching); Dato' Bung Mokhtar Raden (BN-Kinabatangan); Ir Khalid Samad (PAS-Shah Alam); Fong Po Kuan (DAP-Batu Gajah) dan beberapa ahli Parlimen lain yang mencelah sesekali.

Tidak ketinggalan Presiden PAS, Tuan Guru Dato' Seri Abdul Hadi Awang turut memberi pandangan-pandangannya berdasarkan pengalaman di Dewan Rakyat terhadap beberapa isu yang dibangkitkan.

Pembangkang tidak berpuas hati sesi soalan Dewan Rakyat yang membelakangkan ahli-ahli parlimen pembangkang, kata naib presidennya Mohd Azmin Ali.

Sangat sedikit soalan yang dihantar oleh (wakil-wakil) Pakatan Rakyat diberi keutamaan dalam urutan soalan.

Jumlah perwakilan yang hadir dalam parlimen ialah, 82 ahli parlimen pembangkang berbanding BN hanya ada 77 ahli parlimen penyokong kerajaan. Tetapi, daripada 10 soalan, pihak pembangkang hanya diberi dua sahaja. Ini perkiraan yang sungguh tidak adil.

Sehingga rehat tengahari, hanya 3 soalan sahaja yang berjaya diusulkan.

Ingin sekali saya mengikuti perbahasan ini secara live di parlimen jika berkesempatan.

2 comments:

Anonymous said...

edye

nak tgk parlimen sepenuhnya...layari

http://tvceramah.tblog.com

kat sana siar siaran langsung

Edyes said...

terima kasih gandum.

saya tak tahu pun mengenai web tersebut.