Wednesday, April 16, 2008

Beras : rentetan suara-suara rakyat

Berikut adalah rentetan suara rakyat yang tidak berpuas hati....

Aku ingat lagi seorang petani bagi tahu aku....Dulu ada kenaikkan sedikit harga beras.....tapi.......Potongan padinya pula melambung..

Jadi........Macam tak ada makna kenaikan harga padi.....

LPN = Lembaga Padi Beras Negara /BERNAS membuat potongan padi yg dasyat pada petani... Dengar cerita broker padi ada yg berpakat dgn LPN/BERNAS terhadap pemotongan padi bersih itu.

Mereka boleh syer pulak sebahagian dpd potongan padi bersih dpd petani tu....Kesihan aku tengok petani2 kena main dgn broker & lpn/bernas ni..

You all imaging.....utk 1 hektar & selama 6 bln petani cuma dapat bersih dlm rm 2000.00 aje setelah ditolak kos penyelengaraan, baja, benih & dll.

Sedih aku tengok nasib petani-petani kita....dimain2 kan...Pihak kerajaan pulak buat acuh tak acuh aje pada petani....Kalau pada penternak ayam, lembu, pekebun sayur ....cepat aje setuju naikkan harga.....Tapi pada petani padi.....?????

oleh anakwatan

Bukan kah beras di import oleh Bernas...pakai AP. Sepatutnya pakai AP boleh dapat murah...macam AP kereta?Tapi kalau sebabkan nak untung lebih harga dinaikkan ikut pasaran biasa...itu pasal lah.Cuba siapa siapa yang faham pasal AP beras terangkan..

Kalau beras tempatan sepatutnya kesan kenaikan global beras kurang memberi kesan teruk kerana Malaysia bukan pengeksport beras. Ini dah jadi macam cerita minyak petrol ni...

Apa kah polisi BN (Pak Lah) meningkat kan aktiviti pertanian selama empat tahun diwar warkan tidak berjaya?Contoh nya seperti berikut:

1)Malaysia pengeluar minyak sawit dunia, bermasalah satu ketika dulu dengan bekalan minyak masak tempatan.

2)Cerita bekalan ayam tak habis habis....berkokok nak naikkan harga.

3)Malaysia dikelilingi dengan lautan tapi harga ikan mahal macam dikelilingi padang pasir.

4)Sampai kelapa pun nak kena import dari negara jiran.Macam pokok kelapa yang ada di Semenanjung Malaysia ni pencen tak mahu berbuah.

Apa apa saja kalau tak boleh dikawal semuanya diselesaikan dengan diimpotkan dari negara luar. Seperti tidak ada perancangan jangka panjang dalam pengurusan sektor pertanian negara

oleh saukville

HUKUM EKONOMI LAMA: PERMINTAAN MELEBIHI PENAWARAN = HARGA NAIKHUKUM EKONOMI BARU: BN MELEBIHI PR = HARGA NAIK

oleh wohgomok

Susu Naik, Beras Naik!!

Apa kalut sangat, senang je kalau nak turunkan harga barang... Kita turunkan BN dulu... Pastu naikkan PR kita tagih janji PR supaya semua harga barangan keperluan tidak naik.

Selepas itu kita sokong segala tindakan pemimpin tertinggi.. Nak boikot ke, nak kempen terus beli dari petani ke, Nak apa ke, kita bersatu dan kita mesti berada di belakang setiap keputusan..

Kalau kena makan ubi kayu ke dan pisang rebus pun kita kena berkorban demi menunjukkan kesungguhan kita bahawa kita tidak rela ditindas dengan desakan kenaikan harga .. Aku rasa pemimpin kita seperti Anwar ke, TGHH, TGNA ke, dah biasa hidup susah di pijak, difitnah dan diISAkan, Jadi mereka tidak hairan kalau 'berpuasa' nasi sebulan dua..

Ini satu pengorbanan terhadap keperluan rakyat.. Kepimpinan Melalui TeladanMacamana kita nak harapkan BN, usahkan kempen tak makan nasi.. KEMPEN BELI BUATAN MALAYSIA pun tak nampak kesungguhan..

Pemimpin tertinggi pakai produk luar negara. Jika kita dapat melakukan sedemikian, pasti pemborong lain akan berfikir 12 kali untuk menaikkan harga barang mereka di masa akan datang.. Yelah produk ruji pun kita boleh boikot.. Tunggu berkulatpun takde orang beli.. masa tu baru padan muka mereka..

BERSATU KITA TEGUH

oleh nicoasram

edyes wrote:

Kena cepat tukak kerajaan nie, depa semua tengah kalut nak kaut habis-habisan sebab masa depa dah suntuk...

kalau saya tulis loghat utara nie boleh dapat diskaun beras ka..?

No comments:

Tukar Tiub - Brader Isham

Terkini di blog Aduka Taruna

Pak Bakaq si Penarik Becha

Comandante Che gue Bard

iklan