Thursday, May 21, 2009

Apakah Kita Sokong Hindraf? Apakah Hindraf Anti-Melayu?

Pernyataan di bawah ialah tulisan GOMO di blognya yang begitu racist dan menyemai sentimen perkauman yang melampau - itulah modal BN dan gerombolanya. Antaranya ialah ;

KEBIADAPAN PERTUBUHAN HARAM KELING HINDRAF INI JUGA TELAH MENYATAKAN PERMINTAAN PUNDEK MEREKA PADA KERAJAAN MALAYSIA. DUN DAP KOMUNIS KELING PARIA KOTA ALAM SHAH M.MONOHARAMJADAH BERKATA UNTUK BERJUMPA PM DATO SERI NAJIB BAGI MEMINTA SEMUA YANG LAHIR SELEPAS31 OGOS 1957 DIBERI STATUS BUMIPUTERA.

PERGH...BETAPA BANGSAT NYA ANAK HARAMJADAH KELING PARIA NI CUBA UNTUK MENCABUL KEDAULATAN UNDANG-UNDANG NEGARA. BETAPA CELAKA KELING PARIA NI UNTUK MENGAMBIL HAK MILIK ORANG ISLAM, MELAYU, BUMIPUTERA SABAH DAN SARAWAK BAGI DIAGIHKAN KEPADA PARA PENDATANG.


Ini reply saya, sila membaca sambil sedikit berfikir ;

Kalau orang india ini bijak, mereka tidak akan banyak bersuara kerana by ratio, mereka cuma lebih kurang 10% dari bilangan rakyat Malaysia.

Jika diikutkan, tiada satu kawasan pun yang majoritinya orang india tetapi mengapa mereka ada di parlimen? mengapa mereka masih bertanding sedangkan tiada majoriti dalam satu-satu kawasan? sebab kita rakyat Malaysia bertolaransi.

Hindraf dihimpun kerana pertubuhan yang bertanggungjawab(MIC) bagi membela nasib kaum india di negara ini gagal melaksanakan agihan bahagian mereka dengan baik.

Hindraf akan lawan BN habis-habisan kerana MIC di bawah naungan BN. Atas sebab ini saya sokong hindraf asalkan mereka memperjuangkan nasib dan hak bangsa mereka, jangan kita lupa mereka juga manusia dan mereka juga makhluk Allah.

Hindraf menimbulkan huru-hara? kerana apa? kerana kerajaan tidak mengendahkan nasib kaum india terutamanya melalui MIC yang begitu korup.

Apa yang saya perkatakan di atas adalah kenyataan benar dan fakta. TETAPI apa yang berlaku ialah, BN melalui propagandanya cuba menyemarakkan sentimen perkauman dengan melagakan hindraf dan melayu. Tanpa sentimen ini, UMNO dan BN kehabisan isu bagi mengelak isu penindasan kaum minoriti.

Hindraf memperjuangkan nasib bangsa mereka yang terlalu daif sehingga menimbulkan masalah sosial-jenayah melampau. Apa salahnya mereka memperjuangkan nasib bangsa mereka? mereka juga nak makan, mereka juga nak hidup...

Cuba kita fahami dan teliti tentang nasib bangsa lain yang kebanyakkan kalanya lebih ketinggalan. Jangan asyik mementingkan bangsa sendiri semata-mata.

Sudahlah mereka cuba memperjuangkan nasib mereka, diharamkan pulak pertubuhan yang kini menjadi satu nadi alternatif untuk kaum india. hindraf berhimpun di jalanan sepertimana Pakatan Rakyat berhimpun, sepertimana UMNO-BN berhimpun dengan sepanduk, APAKAH MASALAHNYA?? APAKAH PERBEZAANYA?? cuma tidak dinafikan mereka sedikit agresif daripada kita.

Hanya orang india yang kurang akal sahaja memikirkan tentang perang di negara ini sedari mereka hanya minoriti. Mengapa kita memilih jalan negetif sedangkan Pakatan Rakyat menawarkan keadilan untuk mereka dikala BN hanya menawarkan penindasan yang berterusan.

Saya percaya hindraf tidak sama sekali memusuhi orang melayu malah mereka menagih dari orang melayu supaya bertindak adil. Dalam masa yang sama, saya percaya hindraf memusuhi BN termasuklah UMNO.

PS: Mengapa termasuk UMNO?? anda boleh sendiri fikir. Cluenya ialah PWTC.


EDYES

14 comments:

Anonymous said...

cik anon..,
hi..cik anon dtg lg..aku dah lame x komen blog ko ni.tp isu yg ko bwk ni menyebabkan aku krng sabar nak komen.aku bkn org umno tp aku sokong krajaan yg memerintah.esk lusa kalo pkr perintah aku ttp sokong korang.tp skrng bn,jd aku skng bn.camni la...aku baca memorendum hindraft tu,aku rs diorang kuang ajar.aku x suka.psl ko ckp diorang ni bkn majoriti tuk berperang,jdn la pikir sempit sangat.cina yg ramai ni pon dah mmg x sanggup perang ngan kita.tu sbb setiap kaum kt mlaysia ni ade taktik tersendiri.ko jgn la mengagungkan sgt pakatan pas,dap dan pkr.ko igt tu ke yg majoriti rakyat melayu nak.g amik cuti,wat kajian psl undi melayu.melayu ttp ngan umno.sbb ape,bkn kerana melayu tu bdh tp at least umno tunjang melayu.kalo x btul kita tegur,dan kalo terancam kita mintak umno juangkan.pas pon bg aku ok.aku ahli pas,dulu la..ms zaman allyrhm fadhil noor.masa tu pas mmg alternatif bg kaum melayu tuk perjuangkan nsb melayu.tp skrang aku dah x percaya lg semenjak diorang sama ngan dap dan pkr.politik mereka ni wat aku bosan.tu sbb aku hanya akan sokong kerajaan, sbb bg aku kerajaan tu adalh dr parti yg kuat.nasihat aku tuk ko,jgn la ko bersama ngan hindraft dan dap ni.pg kepada pas,bwk pas kuar dr pakatan.juangkan melayu dan islam.percaya la..pilihanraya ms akan dtg majoriti melayu akan undi pas.usaha,doa,dan tawakal.

Edyes said...

terima kasih cik anon...

saya cukup berbangga dengan tulisan cik anon kali ini, walaupun tidak langsung berselang spaceline.

komen cik anon kali ini sungguh matang dan lebih beradap berbanding komen sebelum2 ini. Akan saya ambil perhatian tentang nasihat cik anon, akan saya kajikan kerana saya juga bukan penyokong satu hala / taksub.

ada benarnya apa yang diperkatakan oleh cik anon, cuma kita juga harus bagi sedikit ruang dan peluang kepada mereka yang menawarkan keadilan dan kebajikkan rakyat. Dari situ, akan kita buktikan kuasa rakyat adalah segalanya melebihi kuasa sebuah kerajaan yang dipilih.

terima kasih sekali lagi.

Naruto sensei said...

Salam ?

Mereka ditahan kerana menyatakan rasa tak puas hati kerana layanan kerajaan BN kepada kaum India selama ini, sampaikan saham mereka dalam Maika Holding pun boleh lesap entah kemana ... saudara GOMMO..! bukan niat saya nak membantah ulasan anda..

Tetapi kita sebagai rakyat mesti tahu apa yang tersirat di sebalik penahanan mereka..

Kemuncak kemarahan mereka ialah apabila sebuah kuil mereka yang berusia 100 tahun dirobohkan di Kota Kemuning ,Shah Alam atas alasan Pembangunan, malah kaum India yang mempertahankan kuil tersebut telah dipukul sehingga ada yang parah dan pecah kepala..

Maka disini siapakah yang mula2 mencetuskan keadaan sebegini kalau bukan di pihak kerajaan sendiri?

Malah hanya nak menyaman kerajaan British sebab membawa mereka ke sini pun kerajaan menangkap mereka..kenapa begitu sayang kerajaan Malaysia kepada kerajaan British yang sejak mereka menjajah kita, membawa masuk pula kaum cina dan India di sini malah lepas tangan setelah Malaysia merdeka..

Sepetutnya kita Umat Islamlah yang patut merasa malu melihat kaum India bermati2an menyelamat dan mempertahankan Tempat suci mereka.

Sedangkan kita sendiri apabila beberapa Masjid dan Surau dirobohkan pun kita diam membisu malah tak sensitif langsung apabila Tempat suci kita di robohkan..

Jadi sebagai rakyat yang berhemah sepatutnya kita perlu sensitif dengan persekitaran sekeliling kita dan mesti mengambil tahu hal2 yang berlaku supaya kita tidak cepat buruk sangka dan tersilap menilai..

Tak payah la nak meracuni pemikiran orang, HINDRAF tu marah dengan UMNO dan BN sahaja ..

Korang MelayuUMNO yang cari pasal korang jawab lah sendiri...

Dah robohkan kuil ,lepas tu tangkap mana hindraf tu tak marah.. lagi pun dia marah kat UMNO saja bukan marah pada melayu Islam jangan nak jadi batu apilah ..orang tak tahu cerita bolehlah anda menipu...

Tak sudah2 menyebar fitnah...

Apa2pun

PR cool bertanding...ha ha ha


Wassalam..

anakdemokrasi said...

pehhhhh!!!!!inilah kehebatan nuar berahim...berjaya memalingkan pala hotak org melayuuuuuu.....

anakdemokrasi said...

welcome republik malaysia..bagus gak minda PKR ni yek!!!ialah bagi sama rata umno pas ni jgn sentuh langsung pasal bangsa dan jgn bangga dgn budaya mu..campak keris lambang melayu tu jauhhhh..marilah sama2 kita berjuang dgn pkr(janda umno)ni tolong lah bagi kedaulatan pada hindraf dan dap kerna mereka tu suma tak korup dan berjuang dengan sunnah nabi...

bagusnya pkr ni kerana nak dapat sokongan india dan cina..peh..tak bolehlah org sentuh hindraf dgn dap peh melenting terus melayu jati yang perangainya sama dengan umno jugak..cuma dulu masyukkkkkkk...ada jawatan..so pejuang bangsa dan agama kononnya..la ni pejuang hindraf dan dap..pasal dah tak masyukkkk lagi...huyehhhh power nuarnya ideologi ni sungguh berjaya dan berkesan sehingga begitu ramai melayu berpendirian biarlah malaysia ni cina yang perintah lagi baik....so yang berjaya sebenarnya ialah siapa?????

Anonymous said...

cik anon lagi..,
bodoh punya naruto.kuil tu tmpt haram.mmg la kena roboh.kalo msjd dan surau tmpt haram pon kn roboh gak.islam x ajar kita masuk atau amik hak org lain.jd sblm wat surau tu tgk dulu tnh sapa.bodoh naruto sokong hindraft.edyes br puji aku sbb berbahasa matang td..tp ko dah naikkan drh aku.bodoh dan bangsat hindraft.

Naruto sensei said...

Anonymous said...
cik anon lagi..,
bodoh punya naruto.kuil tu tmpt haram.mmg la kena roboh.kalo msjd dan surau tmpt haram pon kn roboh gak.islam x ajar kita masuk atau amik hak org lain.

-----------------------------------

Bagus2 bahasa perkauman UMNO yang meluat di baca..?

Korang pertahankan roboh Surau..?ooii mahluk pakai akal ke apa cakap macma ni..? ada Al-Quran ajar orang roboh Masjid dan Surau..

Wah2 kerana tanah tu kat tempat orang kena robohlahye Surau dan Masjid tu..? Nauzubillah..! pemikiran apa ni..! aduhai rumah Allah pun kena mintak izin nak didirikan...

ooi mahluk Allah..? Bumi ni hak manusia ke..? Sampai Rumah Allah pun kena haram kalau bina ditempat haram..?

Anda duduk di Bumi ni mintak Izin ke dengan Allah..? Tanah rumah anda tu tanah anda ke Allah yang punya..?Bercakap biar baik bro kata anda boleh menjerumus menjadi Murtad, Kerana taksub kepada Manusia dan Perkauman kamu sesukahati je bercakap tanpa memikirkan kesannya..

Allah sendiri melarang merobohkan rumah ibadat walaupun rumah ibadat orang kafir..Hukumnya Zalim takkan tak tahu atau jahil..? tu lah jahil Al-Quran bercakap guna kemarahan sahaja..

Bukankah ada jalan penyelesaiannya dengan mengekalkan masjid atau rumah ibadat tersebut dan menggantikan tanah yang diterokai dengan yang lain..Tak semestinya kena roboh. Itulah peranan kerajaan yang baik mendamaikan bukan menyebabkan rasa tidak puashati orang, tak kiralah kaum apa pun..

Anda sebagai Islam pun tak sensitif dengan Masjid dan Surau yang dirobohkan bagaimana anda melalak kononya nak pertahankan Melayu dan Islam..?diam Menikus dan tengok sahaja Surau dan masjid dirobohkan..!

Kenapa pulak kuil di Mid Valley tu tak roboh pulak..? oo pasal kuil tu India kaya yang punya ke pasal tu tak roboh.. boleh pulak diberi ruang pula dalam kawasan Mid Valley tu..kenapa..? oo kuil tu India Orang kaya yang punya..! bagus2..

Yang Masjid dikijal tu sah2 tanah yang dikurniakan oleh kerajaan PAS dahulu kenapa pulak dirobohkan..? Surau di bangi tu pun kenapa dirobohkan dan dijadikan Tabika Kemas..?

kerana pemikiran anda tulah Malaysia kini dalam keadaan celaru sekarang, Bangsa lain pertahankan Agama mereka, Anda pula dah lah tak senditif pada Agama, memaki hamun je yang tahu, Bila UMNo tersepit baru nak ingat Melayu, baru nak Ingat Islam ..Pirahhh

Masa PRU 2004 UMNO menang Besar ada bising pasal perkauman ni, ada malalak pasal malayu dan Islam ni, Ada melalak pasal Perpaduan ni..?
Masa selesa diatas UMNO lupa
segala2 malah menindas pula , Nah..! sekarang jawablah sendiri atas perbuatan UMNO yang Zalim dan merosakkan tu...!

Anonymous said...

bodoh naruto ni..ckp org je lebih.ko tu cetek pemikiran.dl nabi isa ade gak hancurkan berhala, ko kene fhm situasi bodoh.mmg bumi hak allah tp kita sebagai khalifah kena la tadbir bumi ni.kena hormat sempadan masing2.tu la duk kt corok banir.buduh tahap gaban.tukar nama ko tu dari baruto ke gaban.psl umno ko g la melalak kt diorang.aku berckp ats dsr muslim.mcmmane org lain nak hrmt agama kita kalo ko main bantai jer.mesti buntut ko pon bantai.(cik anon)

Anonymous said...

cik anon..,
edyes...aku nak mntk tlg ko ckit.kt bwh ni aku cut n paste dr web DAP.kalo x caya ko bukak la web DAP,pastu tgk kt bahagian sejarah.

"Dalam pilihan raya umum 1999, DAP bersepakat dengan Parti Islam SeMalaysia (Pas), Parti Keadilan Nasional (Keadilan) dan Parti Rakyat Malaysia (PRM) untuk membentuk Barisan Alternatif (BA) dalam percubaan untuk memecahkan hegemoni politik BN yang menunjukkan kesombongan mereka dalam memerintah melalui cara yang tidak demokratik dan menindas hak asasi rakyat Malaysia sewenang-wenang, hanya kerana mereka memperoleh majoriti Parlimen dua pertiga.

Malangnya, peristiwa-peristiwa yang berlaku seterusnya, khasnya desakan Pas untuk membentuk sebuah negara Islam – suatu idea yang dianggap tidak bersesuaian dengan sifat majmuk negara Malaysia yang dikecapi DAP – memaksa DAP menarik diri daripada gabungan tersebut dua tahun kemudian.

DAP bagaimanapun tetap berpegang kuat kepada komitmennya bahawa Malaysia hendaklah kekal sebagai sebuah negara demokratik, sekular dan berbilang agama. Kerjasama DAP dengan tiga parti pembangkang lain adalah berdasarkan manifesto bersama BA “Ke Arah Sebuah Negara Malaysia Yang Adil” demi memusnahkan hegemoni politik BN dan menghancurkan rantai kongkongan yang membataskan hak dan kebebasan rakyat Malaysia yang menjejaskan keadilan, kebebasan, demokrasi dan pemerintahan yang baik.

Dia atas kewajaran tersebut, DAP mengambil keputusan untuk tidak lagi berada di dalam gabungan BA ini apabila ianya dicemari oleh desakan satu parti komponen bahawa sifat sekular negara ini harus digantikan dengan pembentukan Negara Islam."

tlg la fikir dan sedar.kalo ko setuju aku nak wat gerakan baru.kita cuba bwk pas kluar dari pakatan ni.aku nak pas jd alternatif pd melayu.itupon kalo ko brani..demi islam,untuk melayu..

Anonymous said...

salam..

betul gak kata naruto masa BN menang besar2an thn 2004 tak de pulak dgr bnda2 ni smua...suka ati je buat negara ni mak bapak depa saja punya, buat undang2 pun x ikut..rasuah, kronisme. nk jaga bab agama jauh skali.

pembangkang dilayan mcm alien mcm x de hak lgsg kat negara ni, pdhl pembangkang pun byr cukai jugak utk sama2 majukan negara.

bila dh jatuh terkial2 nk bangun baru nk nmpk yg bangsa melayu ni ditindas dan baru la pun nk tunjuk hero perjuangkan bangsa.

tu yg nk termuntah dgr tu.

Naruto sensei said...

Anonymous said...

bodoh naruto ni..ckp org je lebih.ko tu cetek pemikiran.dl nabi isa ade gak hancurkan berhala, ko kene fhm situasi bodoh.

------------------------------------
Salam..

OOi mahkuk lemah apa bodoh2, ada saya panggi anda bodoh.. takde adab ke bila berhujah. Macam anda bagus sangat nak bodohkan orang..

Bercakap atas dasar Islam konon, ada Islam ajar bodohkan orang..?
Nak berhujah baik2 sikit. Setakat cakap main lepas mana ilmunya yang orang akan dapat...

Anda bercakap tentang zaman nabi Isakan..? anda ni Kristian ke Islam..? Kenapa tak ambil Nabi Muhammad sebagai contoh, Bukankah Islam yang Nabi bawa telah Allah sempurnakan dari kelemahan2 ajaran yang Allah turunkan terdahulu kepada Nabi sebelumnya termasuklah Nabi Isa..?

Kita memang wajib beriman dengan Nabi sebelum nabi Muhammad, tetapi kita wajib mengikuti ajaran Islam dan kitab Al-Quran yang dibawa Oleh Rasulullah..Takkan kamu nak rujuk kitab injil ( Al-Kitab yang dah diubah suai)kalau kamu Islam..? Mestilah mengikut apa Yang di Perintahkan oleh Allahswt kepada kita didalam Al-Quran..

Bacalah Al-Quran dimana ada ayat yang menghalalkan meroboh Masjid malah rumah Ibadat orang kafir sekalipun.. tak paham ke..?

Itulah jahil suruh mengaji tak mahu konon bercakap atas dasar Islam sedangkan hukuman ISA tu pun dah dikira Zalim.. tak reti ke..?

Jadi kepada andalah ye kalau nak berhujah bebaik lah tulis, Orang menilai tulisan anda bukan dengan maki hamun anda. yang tak memberikan faedah langsung malah memalukan diri anda sendiri...

Wassalam..

Edyes said...

naruto,

cik anon kita nie memang macam tu, bila berhujah tanpa emosi yang terkawal, itu yang perkataan2 tak patut keluar terpacul. anti-pkr lah gamaknya.


cik anon,

sejarah tetaplah sejarah. kalau nak bukak sejarah kerakusan UMNO sejak memerintah, tak terkira gamaknya.

kenapa DAP kembali menyertai gabungan Pakatan Rakyat? itu bermakna apa yang tertulis seperti yang cik anon maksudkan tidak lagi relevan dan menjadi bahan sejarah semata2.

saudara kena faham, perjuangan islam PAS semakin diterima oleh semua kaum. Mereka yakni kaum cina dan DAP lebih mempercayai kepimpinan PAS berbanding UMNO dan Barisan Nasional.

dan sekiranya PAS tiada masalah untuk bersekongkol dengan PKR dan DAP, mengapa menjadi masalah kepada saudara anon?

jiwa_melayu said...

buat naruto,
tolong beritahu siapa yg robohkan masjid babri adakah kerja umno

Naruto sensei said...

jiwa_melayu

Kah kah kah mentaliti UMNO memang macam tu, kalau di Malaysia mula ambil contoh luar negeri,

Masjid babri tu memanglah puak hindu bro.. tapi bukan hindrafkan.
sedangkan polis kata Hindraf bersekongkol dengan gerakan Tamil Elaam kan..? mana satu betul ni..

Jangan ambik contoh luarlah bro nanti kena balik batang hidung BN..
Saya bagi contoh di Malaysia sahaja lah... Cuba Anda Jawap jangan senyap menikus pulak..

Siapakah yang robohkan Masjid di tanah TOL DUN Kijal di Kemaman pada tahun 2005..?

Siapakah yang roboh surau jubli Perak di Bangi Atas alasan berpolitik pada tahun 2004..?

Madsa tu siapa perintah BRO..?

Tukar Tiub - Brader Isham

Terkini di blog Aduka Taruna

Pak Bakaq si Penarik Becha

Comandante Che gue Bard

iklan