Thursday, February 12, 2009

Oh cik Anon, UMNO Kalah Lagi...

Seorang pengunjung UMNO totok telah meluahkan perasaan tidak puas hatinya terhadap beberapa individu termasuklah penulis blog edyes sendiri. komen berikut adalah dari entri berkenaan artikel Hishamudin Rais di sini.

woi edyessial...sapa kata kitorang tkt kalah.setakat adun ni apedehal.ko amik la adun2 ni sume.biar ko bergaduh ngan DAP tu.org PR x kenang sejarah.ikutkan sgt anwar gay tu.tlg la pegi tnye karpal..anwar tu homoseks ke x?tlg la tnyer.karpal tu brani sbb dia tau anwar homosek tau x.ms dia jd peguambla dulu..masa tu anwar da citer sume kt dia da.mmg aku menyampah ngan hisyamudin tu..org yg ckp merapu...perasan diri dia je la yg btul.padahal bkn ikhlas pon.dia wat ni sume sbb sakit hati je tu.bodoh nyer anak rais..tgn pegang tasbih mulut hisap rokok.

Jadi saya juga dengan hati yang tenteram di kala kesuntukkan modal untuk menambah entri, ingin membeli tulisan cik anon di atas dengan jawapan seperti berikut;

1. Terima kasih sebab menokok-nambah nickname saya, semoga Allah membalas mengikut budi bicaraNya.

2. Adun ke Parlimen yang cik anon maksudkan? cik anon nie, dengar je akan ada prk kat Perak, terus ghaplah... takut kalah lagi ler gamaknya. UMNO akan kalah lagi, ramai rakyat yang dah sedar dan berubah hati, bila lagi cik anon nak sedar? Baca balik tulisan h.rais tu, moga2 dapat hidayat untuk berubah, kerana kita dituntut untuk hijrah ke arah kebaikkan.

3. Cerita fasal Anwar dan Karpal, mana cik anon kutip cerita nie? apa kata cik anon jumpa karpal dan tanya dia sendiri, jangan lupa bawak recorder.

4. Sekurang-kurangnya, sebelah tangan h.rais pegang tasbih... cik anon pulak, dua2 belah tangan pegang apa? pegang 50ringgit yang umno dok bagi supaya berani pegang bendera BN pada hari penamaan calon?? Selebih-lebihnya, asap rokok yang dihisapnya memberi ilham untuk menulis dengan lebih baik, dan jauh lebih baik dari cik anon.


Cik anon, cuba fikir baik-baik. Jika pun ada perkara yang tak betul berkenaan Pakatan Rakyat di hati saudara, apakah itu lebih buruk dari Barisan Nasional yang selama ini merompak khazanah negara?

Apakah benar undang-undang yang dijalankan di negara ini mengikut lunas yang betul? Atau terdapat orang-orang tertentu yang kebal terhadap undang-undang ? Seperti Ahmad Ismail dari Pulau Pinang yang langsung tidak dihukum oleh kerajaan atas kelaku perkaumanya, seperti Idris Jusoh Rosul and the gang yang juga ingkar perintah AGONG, tetapi mengapa Nizar dikaitkan pula dengan ISA? tidakkah cik anon fikir?

Jika benarpun Pakatan Rakyat itu banyak kelemahan, banyak kepincangan. Apakah ia lebih pincang daripada sebuah kerajaan yang menyonglap ribuan jutaan duit rakyat melalui kenaikkan harga minyak, melalui pembelian bilion-bilion tanpa tender, melalui penipuan komisyen pembelian sukhoi dan scorpene, dan antara yang terpincang dalam 50tahun, UMNO gagal mempertahankan tanah rezab orang melayu yang 'short' sejuta hektar.

Cik anon, saya tidak kata Pakatan Rakyat itu hebat, saya tidak kata ia sempurna. Tetapi apa yang diperjuangkan dalam Pakatan Rakyat adalah untuk semua, demi rakyat, dan ia jauh berbatu lebih baik dari amalan yang berlaku dalam kerajaan Barisan Nasional.

Saya percaya, jauh di sudut hati setiap orang yang selama ini menyokong UMNO, terdetik satu persoalan yang membuatkan mereka kian sedar, "Apakah benar apa yang aku sokong?". Saya juga yakin, rakyat kebanyakkan kini bersama Pakatan Rakyat, yang tinggal bersama UMNO hanyalah mereka-mereka yang punya kepentingan tertentu yang tidak ada pada orang kebiasaan.

Kami di Pakatan Rakyat sudah mangli dengan kekalahan, sudah biasa kalah. Kini tibalah giliran UMNO pula mengharungi kekalahan demi kekalahan. Di tolak oleh rakyat setelah kepincangan 50tahun itu terbongkar. UMNO telah kalah di medan sendiri, kalah sebagai tuan rumah. Dan UMNO akan kalah lagi... Ayuh berubah, hidup hanya sekali. Jika perubahan itu membawa ketenangan pada jiwa, mengapa tunggu. Orang sudah ke bulan, katak masih di bawah tempurung.

Jika kita mempunyai hanya dua pilihan, dan kedua-duanya pilihan yang ada itu membawa pincang dan mudarat. Adalah harus bagi kita untuk memilih sesuatu yang kurang mudarat daripada kedua-dua pilihan itu. Pilihlah yang diketahui tidak melakukan penipuan gelap dan terang.

Terimalah sajak buatan sendiri yang bertajuk UMNO Kalah Lagi

UMNO Kalah Lagi


UMNO kalah lagi UMNO kalah lagi UMNO kalah lagi

mengapa tak puas hati?

UMNO kalah lagi UMNO kalah lagi UMNO kalah lagi

mengapa sokong lagi?

UMNO kalah lagi UMNO kalah lagi UMNO kalah lagi

Bukit Gantang menanti, Bukit Selembau menyeri

UMNO kalah lagi UMNO kalah lagi UMNO kalah lagi

adun Kedah rapi, adun Kelantan sepi,

UMNO kalah lagi UMNO kalah lagi UMNO kalah lagi

adun selangor jampi, adun penang menari

UMNO kalah lagi UMNO kalah lagi UMNO kalah lagi

berkali-kali, acap kali, selepas ini...

UMNO kalah lagi UMNO kalah lagi UMNO kalah lagi

tiada yang rugi, tiada siapa yang rugi

UMNO kalah lagi, kerajaan pusat berganti

53 comments:

Anonymous said...

sian..sian...sapa la yg d bwh tempurung.bilo org korang watpebenda pon..ade je la kebaikannyerkan.pastu tuduh plak aku dpt 50 rnggt.nmpk x cara ko tu cam yahudi.aku xde tuduh ko mcm2..cuma tuduh ko bangang je la.tp xtau lak ko sememangnyer bangang bila aku da bc post ko ni.bila psl umno..sanggup ko korek mcm2..bila aku citer psl karpal tau anwar gay..ko x nak korek.hati ko ni da tertutup ngan kebenaran.ko pkr la..pembngkang kt malaysia ni xde rs nak jg negara lansung..tgk sendr ape yg korang wat( tp aku tau ko xkan nmpk sbb hati ko dah tertutup) tu sbb aku ckp..xde maknenyer rakyat bangkit menentang BN.kt K.TRENGGANU aritu..pas dpt undi 32k lbh jer..padahal arwah dulu dpt gak 32k lbh.cuma pratus kuar mengundi je kurang.tp korang ganyang la yg rakyat da bangkit konon.rakyat mmg xnak korang la..kalo x..dulu lg korang da mng da.aku mmg doakan sgt korang dpt pimpin negara ni..sng ckit.lps tu rakyat akan dpt nilai korang.lps tu jgn hrp la korang ade pluang lg.terkubur la PR lps tu. best bila korang bergabung jd PR ni..bilaorg da x percaya kt pembnkang yg satu ni..senang la org nk buang korang.cpt la amik negara ni.aku ra..lps rakyat tolak korang ti..ko akan jd cam hanjing la melukut mntk borang umno..hahahahahahahah

LeeZ said...

cik anon sebelah pegang rm50 sebelah tgn lagi pegang kain batik dgn chop BN... LOL!!!

Anonymous said...

dr korang..sblah pegang bontot karpal..sblah pegang bontot anwar.

cahaya said...

dah le cik anon..x payah nak bising psl anwar ke ape..dr segi psycholgy...org yang suke ngata org sebenarnya die yg sendiri yg buat..die nak tutup kelemahan diri dgn berckp psl keburukan org lain...

Anonymous said...

btul cahaya..camtu la pembngkang ni.suka ngata org.eh ko ni gemok ke cahaya..sensitip lak psl mengata ni.dpt rs yg ko ni cam gemok je.sorry yek

CikAnonButaHati said...

Penyokong UMNO totok mcm cik anon ni memg susah dh nk bukak minda. kat KT je dh bole rasa dh yg rakyat dh cenderung ke PR. kalo BeEnd masih relevan, nape xleh menang kat situ. padahal situ kawasan BeEnd dulu. tu pun cik anon masih xnak ngaku lg yg BeEnd dh punah, masih lg nk pertahankn pemimpinnya yg rompak harta negara tu, termasuk la harta2 cik anon skali...tolol nyer cik anon..

Api said...

Lantak le cik anon nak sokong BN ke parti rasuah ke yang penting masyukkkkk...

cahaya said...

cik anon...mana ada chya sensitip...cuma cahaya rs cik anon ni berpikir tnpa menggunakan ilmu sebaiknya...x ke cik anon terfikir knp PR x suke ameno?setaip yg berlaku mesti ada sebab musababnya..mcm ALlah trnkan setiap ayat dr Al-Quran...
org PR bile berckp menggunkan asas atau evidence yg org ameno x dpt nak bidas balik..org ameno hnya lebih kpd logik akal n no evidence base...org ameno hnya pandai bercakap n putar alam mcm tu le yg acahaya tgk pd cik anon...hahaha

Anonymous said...

cik anon...dah makan taik ke ari ni

CikAnonButaHati said...

harap2 ade la acara debat antara PR ngan BeEnd lg pasal isu2 semasa, khusunya pasal Perak. tak sanggup tgk org2 BeEnd mulutnya terkumat kamit jawab hujah. tp ktorg sedia maklum la, org yg xbetul ni memg susah ajak berdebat sbb takutttt...yela, org salah la katakan...hahaha. silap2 berbuih mulut cam sape aritu yg lawan anwar aritu? Shaberi-biri?? :)

Anonymous said...

simpulan bahasa dulu : bodoh macam lembu

simpulan bahasa sekarang: bodoh macam cik anon

Anonymous said...

cianonbutahati..ptt la ko buduh.kan den da koba td..kt KT tu pratus kuar mengundi kurang.baca la kt komen ats tu.buduh.da mls lyn ko yg buduh.
cahaya.fuh nm cam bag... ko bil org PR ko kata la ckp guna fakta.k..ko bukak blk laporan mahkamah kes anwar.kt ctu tertulis yg diorang percaya anwar tu liwat cuma ade kraguan tentang tempat n masa je.baca la.tu fakta.ape yg wat anwar x brslh dan ape yg disabitkan dgn nyer.mcm dlm qurn pon da tulis, ape yg terjd pd seseorang adlah sbb dr org tu sndr.jd jgn la ko sng2 nak ckp anwar tu kn khianat.allah da trk blk kesenagan kt dia dulu.munafik dia tu.tu sbb dia x msk pas je bl kuar umno, tu sbb dia dulu pengkritik utama pas..dan tu sbb skrng dia jd penjilat dan pencacai keling bangsat tu.

Anonymous said...

Woii Cik Anon... aku pembela melayu yg tulen... ko mengutuk org ni apehal? aku sokong gak umno tapi takde la marah dan ber-attitude mcm ko... ko dari kampung mane? buduh punye penyokong umno... buat malu parti je...

Edyes said...

"pembngkang kt malaysia ni xde rs nak jg negara lansung..tgk sendr ape yg korang wat( tp aku tau ko xkan nmpk sbb hati ko dah tertutup) tu sbb aku ckp.."

Jadi, cik anon nak kata pembangkang nie buat huru hara?
Biarlah huru, biarlah hara, asal jangan dalam tenang, khazanah negara dirompak...


xde maknenyer rakyat bangkit menentang BN.kt K.TRENGGANU aritu..

eh... banyak maknanya... antaranya, BN semakin ditolak rakyat...

pas dpt undi 32k lbh jer..padahal arwah dulu dpt gak 32k lbh.cuma pratus kuar mengundi je kurang.tp korang ganyang la yg rakyat da bangkit konon.rakyat mmg xnak korang la..kalo x..dulu lg korang da mng da

kalau pas dapat seribu undi sekali pun, umno dapat 999 undi... tetaplah pas menang.... tak kira lah cik anon cakap apa pun...

tapi yang jadi pucuk pangkal, macamana majoriti 628 undi BN telah dinafikan malah majoriti pas pula yang menokok menjadi 2500... bukankah itu satu kebangkitan? yang arwah razali dapat 32k tu, dah tukar jadi 30k... kan beza tu...

rakyat mmg xnak korang la..kalo x..dulu lg korang da mng da.

tinggal berapa kerat je cik anon oi...

aku mmg doakan sgt korang dpt pimpin negara ni..

terima kasih atas doa saudara anon, akhirnya berubah skit dah istiqomah saudara.. Alhamdulillah.

InsyaAllah, sekiranya PR mengambil alih kerajaan pusat, BN pasti takkan dapat bangkit di atas kerakusan sejak 50tahun lalu... rakyat akan menilai kebaikkan yang mendatang...

salam

Anonymous said...

fuhhh... cik anon punye jawapan mcm dia tau perancangan Allah... pehhh... nabi baru ke ni? Setau aku, Rasullullah je nabi yg terakhir.. Dia boleh bercakap dgn tuhan ke??? fuhhh.. hebat mamat ni.

Anonymous said...

cik Anon
BONGOOOKKKKKKK....
BAHLULLLLLLLL....
BODOOOHHHHHH....
BUTA HATIIIIII....
BANGAAAAAAGGGG.....
KEPARAAAATTTTTTTTT.....
BENGOOOOONNNGGGGG....

HAHAHAHAHAHAAHAHAHAHAHAAHAHAHAAHAHAHAHAHAHHHAHAAHAHAH

Anonymous said...

bagus edyes..ko teliti gak aku ckp walaupon ko kurang memahami.xpe la..cam aku ckp td..kalo bontot anwar yg ko suka..bontot anwar gak la pujaan hati ko.
yg pembela melayu tu..ape yg ko bela?? tlg jwb ckit..xyah la nak agkt bakul sendiri.
camni la..korang melayu kalo bela melyu korang kn tolak DAP tu dulu.tu yg pentng.pastu tolak hindraf.tu perkara basic.aku orang kuala pilah.tmpt melayu beradat dan bersejarah.xde pon melayu sana yg suka ngan DAP dan hindraf ni.jd mengapa pas dan pkr nak kerjasama ngan diorang.pas sepattnyer berdiri sendr.kalo ko yakin tuhan akn tlg korang..usaha la sungguh2.ckp la yg aku ni org umno ke..org bn ke..tp kalo ko nak tau..aku ahli pas,bkn penyokong atau pembodek cam korang ni.aku x suka pas msk PR.x ptt.aku x suka anwar cite psl 16 sept dl.aku x suka anwar ajak org umno lompat(yg pasti akan lompt ke pkr bkn umno and next election msti bg krusi kt tmpt diorang lompt tu kt diorang gakkan..so krusi pkr ttp byk dan pas ttp kurang)fikirla wahai bangsa ku melayu.jgn la cbok dok cite bn amik hasil negara la..rasuah la..n mcm2 lg tp pkr dulu camne dr kita,kelompok kita, dan kaum kita nak kuat kalo ttp berpegang tangan ngan DAP tu.

Edyes said...

betul ke kau nie penyokong PAS? betul ke ko nie ahli PAS?

aku cukup mushkil bila seorang ahli PAS keluar ayat macam di bawah nie;

pembngkang kt malaysia ni xde rs nak jg negara lansung..tgk sendr ape yg korang wat( tp aku tau ko xkan nmpk sbb hati ko dah tertutup) tu sbb aku ckp..xde maknenyer rakyat bangkit menentang BN.kt K.TRENGGANU aritu..pas dpt undi 32k lbh jer..padahal arwah dulu dpt gak 32k lbh.cuma pratus kuar mengundi je kurang.


tak malu betul lah kau nie... ada hati nak mengaku sokong pas...

kenapa mention pasal arwah razali dari BN sedangkan lawanya ialah PAS sendiri...

kalau kau dah jauh menyimpang dari pemimpin TGNA, baik kau tak payah jadi ahli pas... buang karan...


ps: den pun orang pilah yoo.. ado ekau konal datuk roselan ? haa, itu orang kuat UMNO Pilah, merangkap pak sedaro den... dulu den kutuk dio dalam blog nie, ngamuk dio kojap.. hehehe...

Anonymous said...

edyes...den tau ko org pilah.tu sbb den bc blog ko ni.mmg la den ckp camtu sbb lopeh anwar leh berpolitik ni den tgk da byk yg dio buek merosakkn negaro yo.tu sobab skrng den da maleh campur pakatan ni.biar pas sendiri yo.sian tgk pengikut anwar ni..x nmpk jln.

Anonymous said...

Cik Anon oii..
Nak bagi senang Cik Anon paham..

UMNO/BN =Penyamun,perompak,perasuah,pemeras ugut mungkin jugak pembunuh

PAS/DAP/PKR/Hindraf nak hapuskan UMNO/BN atas sebab2 diatas

CikAnonButaHati said...

oiitttt...den pun org pilah yoo..skolah kek Tuanku Muhammad School (TMS)..hahahaahaha. Cik Anon kampung eh mano ni? Apo la bangang bona org kmpg eh tu...ado ko ckp org pilah xdo yg sokong PR..bodoh, den tgk kek pilah n area sri menanti la paling bnyk org2 mudo yg sokong PR..org2 tuo pun dh ado yg corner masuk PR..Cik Anon ni UMNO totok..oit cik anon, cubo kau poie bustand pilah tu, tnyo sumo org, buek survey..apo dio org ckp pasal kerajaan skrg ni? xyah poie la,dh tontu diorg ckp kerjaan BeEnd skrg ni cam H*MP*H !!! hahaha

Anonymous said...

sapa la yg buduh ckp pas/dap/pkr/hindraf de niat suci camtu.pas nak hudud..hindraf nak ke?buduh..da xyah ckp ngan aku la.ko ni bdk umur bwh 30 ni.ckp ikut hati je.bkn prnh berjuang pon.blahhh....

Anonymous said...

blah la cikanonbutahati..ko bangang tu sbb ko snggup p busstand tu tanyo org.tp den phm..bdk TMS memang buduh.xdo yg pandai eh.

Anonymous said...

budak anon penjilat buntut babi yg di bela oleh ong ka ting dan samy belu... hahahahahahaha....
budak anon suka main buntut anjing....
budak anon suka gigit kote kuda belaan mader...

hahahahahahahahhaa
hahahahahahahahahahaa
hahahahahahahahahahaha
hahahaahahahahahahahaha
hahahahahahahahahahhaha
hgahahahahhahaahhahahaaha
hahahahahahahahahahaahahha
hahahahahahhahahahahahaha
hahahahahahahahahahahahaha

BUDAK ANON YG GILE SEKS....

Anonymous said...

budak anon mmg belaan umno yg dilepaskan dari kandang.... sekarang ni tugas budak anon adalah untuk menyerang sesape saje yang ade kat luar tu....
berhati2 dgn budak anon ni sebab dia ni ganazzzz dan gile seks...

CikAnonButaHati said...

laa..den xdo pun ckp den poie bustand, tp den suruh kau yg poie buek survey kek situ..tp la kan, caro kau ckp ni memg UMNO/BeEnd koya boto laa. buto hati boto. laie buto hati dr org kmpg den sbb org kmpg den dh ramai gak yg masuk PR,hahaha. gayo kau ckp budak TMS tu sumo eh bodoh menunjukkan yg kau ni memg xdo otak, bckp ikut sodap..berfikir waras la sikit cik anon oii. jgn la ikut nafsu kau yo. mcm la kau skolah dulu baguih bona. kito negaro berbilang kaum, xsalah Pas join ngan Dap, sedangkan Nabi dulu pun x sisihkan terus kaum kafir..Apopun..HIDUP PR !!! :)

Edyes said...

eden pun skolah TMS yo...

baru den ingat, kalau ado yang ingat, maso tahun pru thn 1999 dulu, patutnya ruslan kasim dari PKR menang parlimen k.pilah. Tapi lopeh undi pos masuk, tetibo dio kalah pulak... kiro eh kalah skit yo lah...

soal eh, camano lak cik anon boleh kobar an orang pilah tak sokong PKR?

Anonymous said...

budak anon ni sebenarnye budak tiga suku... dia jd gile sebab kene langgar ngan kete KJ di rembau aritu. KJ blah gitu je. tak tolong pun barua ni dlm kesakitan yg amat sgt. tu yg biol spai skang. Silap2 ari bulan... mau KJ langgar barua ni lg kat pilah plak....

Anonymous said...

edyes tms... ko ni bingai btul la.ko g ngadap tunku mukriz tu.apo arwah tunku menawir perjuangkan dulu.dgn sapo dio g nembak cino maso 13 mei tu.org pilah tu mgkn msk PR sobab anwar atau sobab pas.xdo sorang pon yg nk msk sbb DAP.tambah2 org tuo2 pilah ni.korek jari la diorang suka kek DAP tu.ko ni dah lamo bonar duk KL tu sbb x tau apo koba org tuo2 kito.ko sms la anwar srh bubak pkr n msk pas jo.samo gak..still pembngkang.tp den confrm mesti dio xnak sbb apo...ko pikir la sendr.org yg da golap ati xkan dapek trimo islam ni.cayo la.

Edyes said...

oh... korang tak tau yer...


aku bukan ahli PKR, aku bukan ahli PAS... apatah lagi DAP...

aku hanya pernah register masuk UMNO kat pwtc masa blajar ipt dulu.

walaupun aku tak register sebagai ahli, tapi aku sokong perjuangan keadilan, aku sokong perjuangan pas.

apa salahnya aku sokong dua2?

DAP??? aku sokong jugak, melalui Pakatan Rakyat lah... selagi diorang bergabung dan berganding bahu... walaupun aku sokong DAP direct atau indirectly, bukan bermakna aku tidak mempertahankan hak istimewa orang melayu...

ada paham...

Anonymous said...

ko nak pertahan kan hak melayu..hahahahahah dgn cr ape..tulis blog ni?? hahahaha klakar giler.ok la..kira ko ade semangat gak la..tp syg la..haluan ko sonsang.ko kuar la umno tu.daftar pas.jadi pemuda pas.wat pembaharuan agar kita leh desak pemimpin pas kluar pakatan.kita ttp perthn hak melayu,hak islam dan hak masyarakat.xperlu kerjasama ngan DAP ni.dah lama da perjuangan ni.

Anonymous said...

SUDAH LA ANON.... KO TU PENJILAT CINA DAN INDIA DALAM BN...

Edyes said...

kamu nie anon, mendahului mursyidul am...

harus di ingat, DAP juga mempunyai agenda perjuangan... dari celah mana DAP boleh musnahkan PAS dalam konteks gabungan Pakatan Rakyat?

kita bergabung... kita berganding... apa masalahnya???

PAS takkan boleh jalan sendirian... kita mesti jatuhkan kerajaan pusat, baru gerakkan PAS atau mana-mana gerakan islam boleh menjadi lebih efisyen... kalau tak gabung, macamana BN nak tumbang... melayu sahaja tak cukup nak bentuk sebuah kerajaan... tolong la jangan racist dalam blog ini. tq

Anonymous said...

edyes..ko x yakin ngan pas.ko x yakin ngan kuasa ALLAH.kita x perlu dap tu.dia x nak hudud.bila la kita akn dpt terbitkan sinar islam kalo dap ade je jd pnghalang.

Anonymous said...

DAP tolak hudud sebab tak faham dan diputarbelit oleh UMNO..
yang UMNO tolak hudud apahal plak..

nak pejuang melayu ke nak pejuang islam?

setakat nak pejuang melayu tak global la.. melayu brapa kerat ja dalam dunia ni..

pejuang la islam secara syumul dakwah secara hikmah.. satu dunia dapat hidayah insyaAllah..

Parpu Kari said...

Saya sedikit teruja setiap kali menulis mengenai Pakatan Rakyat. Mungkin kerana topiknya amatlah mudah untuk ditulis. Ada saja buah-buah fikiran yang mencurah-curah masuk ke dalam otak.

Suka saya ingatkan di sini bahawa tajuk artikel saya kali ini amatlah bertepatan dengan isi kandungannya. Jika anda bersetuju dengan tajuk di atas, tidak perlulah anda meneruskan pembacaan anda. Ini kerana mereka yang sudah masak dengan agenda Pakatan Rakyat sudah tidak perlu diberitahu lebih lanjut lagi. Sila berhenti membaca di sini. Terima kasih.

Jika anda tidak bersetuju pun, tidak mengapa. Tiada apa yang akan saya katakan akan masuk dek akal di kalangan mereka yang tidak sehaluan dengan blog ini. Anda boleh tekan butang ‘backspace’ sekarang. Terima kasih.

Sebenarnya, artikel kali ini ditulis kepada sesiapa yang telah melihat gelagat para penyokong Pakatan Rakyat pada hari Jumaat lepas.

Saya terpanggil untuk menganalisa apa yang berlaku selepas hari Jumaat tersebut. Kita tidak akan menyentuh mengenai keputusan Duli Yang Maha Mulia Paduka Sultan Perak, Sultan Azlan Muhibbuddin Shah ibni Al-Marhum Sultan Yussuf Izzuddin Shah.

Ini kerana, ramai yang tiba-tiba sudah khatam ijazah perundangan akan bertelagah sesama sendiri di sini. Ramai juga yang perasan menjadi tuan-tuan hakim untuk terus menerus menjatuhkan hukuman kepada Sultan Azlan. Walaupun sudah dikatakan bahawa baginda telah bertindak mengikut lunas undang-undang, ada juga yang akan menidakkan bidang kuasa baginda. Mereka akan berkata yang baginda mungkin tersilap kerana baginda hanya seorang manusia, akan tetapi mereka ini terlupa yang mereka juga manusia yang tidak terlepas dari kesilapan. Harap mereka ini dapat menarik dan menghela nafas keinsafan.

Seperti dikatakan dahulu, kita boleh membawa perkara ini ke mahkamah jika mahu.

Namun begitu, perkara yang tidak dapat diselesaikan di mahkamah adalah maruah baginda yang sudah tercemar akibat cacian para pemimpin Pakatan Rakyat yang menghasut para penyokong mereka supaya memberontak. Kelakuan ini sudah pun dikategorikan sebagai menderhaka.

Yang gelihatinya, apabila orang ramai berkata bahawa Pakatan Rakyat sudah menderhaka kepada Sultan, mereka cuba memulang paku buah keras dengan mengatakan Umnolah yang mula mula menderhaka kepada Sultan suatu masa dulu. Sungguh pelik sekali. Apabila dengan terang kita melihat Umno, Barisan Nasional, sebahagian rakyat, segelintir NGO dan para bloggers sedang berhempas pulas mempertahankan institusi diraja, Pakatan Rakyat dengan tidak segan silu menzahirkan perbuatan mereka dengan menyatakan ‘dulu orang lain pernah buat, kami pun hendak buat juga!’

Beginilah sebenarnya perangai pemimpin Pakatan Rakyat. Tidak mahu bertanggungjawab ke atas apa yang mereka lakukan. Di mana-mana kita baca tidak terdapat satu blog pemimpin Pakatan Rakyat yang meminta maaf di atas keterlanjuran para penyokong mereka minggu lepas. Anwar Ibrahim telah bertungkus lumus menggembleng tenaga buruh (ada juga yang di import dari Indonesia) untuk membuat rusuhan yang secara tidak langsung merupakan kejadian paling biadap yang pernah kita saksikan sepanjang hayat kita.

Sewaktu Raja-Raja Melayu ingin tunduk kepada pihak British, orang-orang Melayu ketika itu telah berarak beramai ramai ke Station Hotel di Kuala Lumpur untuk memujuk raja-raja mereka agar tidak bersetuju dengan perjanjian Malayan Union. Kesultanan Melayu bernasib baik kerana Datuk Onn Jaafar telah memimpin perjuangan untuk mengembalikan kuasa Raja Raja Melayu dari dirampas oleh pihak British.

Hari ini kita dapat saksikan betapa gediknya blog-blog Pakatan Rakyat mengungkit cerita-cerita lama untuk mempertahankan kelakuan mereka tempoh hari. Akan tetapi mereka ini sudah berasa lebih tinggi dari raja hingga tidak terfikir oleh mereka untuk meminta maaf kepada Sultan Azlan. Mengapa perlu terkinja-kinja dan bersungguh-sungguh mengalihkan perhatian orang ramai? Mereka tidak sedar bahawa ianya tidak sama sekali memadam penderhakaan mereka. Ianya hanya dapat dimaafkan jika Anwar Ibrahim, Mohd Nizar dan seluruh barisan exco lama Perak memohon ampun di atas kesalahan mereka tempoh hari.

Oleh kerana Pakatan Rakyat adalah satu pakatan yang tidak bertanggungjawab, mereka akan terkial kial mencari sebarang justifikasi untuk membolehkan mereka menderhaka kepada Sultan. Dan dengan pantas, mereka menjumpainya. Tiada cara lain, kecuali dengan mengungkit sejarah. Mereka berharap sejarah akan berpihak kepada mereka. Sayang sama sekali, sejarah juga tidak akan melepaskan mereka dari kesalahan derhaka.

‘Orang lain boleh buat, mengapa kita tidak boleh? Yang penting, Umno juga perlu dilihat sebagai penderhaka.’ Itulah yang mereka lakukan.

Yang anehnya, dalam masa yang sama, Anwar Ibrahim berkata yang beliau akan cuba mengembalikan kuasa Raja Raja. Bagaimana hendak mengembalikan kuasa raja-raja jika kita berkurang ajar kepada mereka? Saya khuatir Anwar Ibrahim akan sukar membuat ucapan kelak kerana lidahnya makin bercabang.

Ada yang lebih aneh lagi. Di dalam blog-blog pro Pakatan Rakyat, para penyokong mereka pula ingin melucutkan kuasa raja raja kerana marahkan kepada Sultan Azlan. Pelik bin ajaib! Telatah Anwar Ibrahim dan para pengikutnya ternyata mengaibkan institusi DiRaja.

Ingat, jika ingin mengungkit cerita lama seperti kes Tan Sri Ghazali Jawi dan insiden Datuk Idris Jusoh dengan pemangku Sultan Terengganu, maka janganlah anggap diri sudah terlalu sempurna dari sebarang kesalahan. Janganlah menganggap diri sudah terlalu gah dan sudah lebih makan garam dan telah banyak membuat jasa.

Tindakan tidak meminta maaf menunjukkan bahawa Pakatan Rakyat percaya diri mereka kebal dan boleh melakukan sesuka hati terhadap raja mereka sendiri. Sekurang-kurangnya, Umno pernah berjasa besar kepada Raja Raja Melayu sebelum itu. Apakah jasa Pakatan Rakyat kepada Raja Raja Melayu kini?

Ada? Tunjuk isyarat lucah ada lah!

Ingin diingatkan bahawa kes Tan Sri Ghazali Jawi amatlah berlainan sekali dengan peristiwa Anwar Ibrahim dan Mohd Nizar menderhaka kepada Sultan Azlan. Tan Sri Ghazali Jawi berhenti walaupun mempunyai majoriti dari wakil rakyatnya. Tun Hussein Onn bagaimanapun telah menghormati kehendak Sultan Idris dan melucutkan jawatan Menteri Besarnya. Sultan Idris telah berkehendakkan sesuatu di luar batasan sistem perundangan Perak. Jika contoh ini yang diambil oleh Pakatan Rakyat, maka jika Sultan Azlan bernazar tidak mahu Mohd Nizar sebagai Menteri Besar baginda, adakah Anwar Ibrahim akan menghormati Sultan Azlan dan mengarahkan Mohd Nizar supaya bersabar dan menerima sahaja titah Sultan? Tidak sama sekali. Kita telah melihat, mendengar dan membaca mengenai kebiadapan mereka.

Oleh itu, tidak usahlah hendak mendabik dada berlagak hero. Bertelur sebiji, riuh sekampung. Contoh yang dikemukakan tidak boleh dipakai. Alangkah cocok dan manis jika kita dapat melihat para pemimpin Pakatan Rakyat menelan ego mereka dan meminta ampun kepada baginda Tuanku.

Adakah pemimpin PAS terlalu maksum untuk meminta ampun bagi pihak penyokong mereka? Anwar Ibrahim tidak mungkin akan meminta maaf kerana kita sudah tahu mengenai personalitinya. Beliau tidak akan sekali-kali merendahkan diri untuk meminta maaf kepada Tuanku Sultan. Beliau terlalu maksum untuk itu semua!

Atau adakah mungkin para pemimpin di dalam Pakatan Rakyat tidak percaya kepada institusi Raja lagi? Adakah seorang bernama Sultan Azlan tidak berhak mendapat sembah hormat yang sewajarnya? Atau mungkin mereka berfikir bahawa orang bernama Sultan Azlan hanya berhak ditempelak sahaja? Boleh dimaki dan dicerca di dalam blog, di dalam ceramah, di dalam surat-surat khabar Pakatan Rakyat, di mana-mana sahaja. Begitu? Jika lidah sudah bercabang, sifat sifat baik di dalam diri manusia dengan sendirinya akan terhakis.

Jika Pakatan Rakyat sudah tidak hormat kepada institusi Raja Melayu walaupun hanya baru berkuasa selama 11 bulan, mana mungkin mereka akan melindungi dan menghormati masyarakat madani di masa yang akan datang.

Inilah musibah yang akan menanti rakyat jika Pakatan Rakyat terus menerus didodoi oleh sokongan mereka yang terlalu taksub kepada sifat sifat orang yang lidah bercabang.

Edyes said...

saya lebih suka untuk menyebut;

Sultan juga telah dihasut, dan diugut... kerana perniagaan, kerana ingin menyelamatkan business anak2...

dalam keadaan begini, kita harus memilih di antara memenuhi kehendak sultan yang mana bakal melihatkan jatuhnya sebuah kerajaan yang sah DAN memenuhi kehendak keadilan sejagat dengan hanya membubarkan beberapa DUN.

patik mohon durhaka!

Edyes said...

lagi satu perkara wahai parpukari,

artikel yang kamu tampal ini adalah kepunyaan orang lain. sila hormati milik orang dengan meletakkan credit.

terima kasih.

kalau tak silap, ia kepunyaan jebatmustdie, blogger BPN

cahaya said...

wahai cik anon...kalu ko nak tau nape ramei org x suke ngan ameno antaranya sbb adanya org2 cam ko yg berckp terlalu kaso n berlagak. pdhalnya hampeh!!!hikmah dlm berkata2 lgsg x der...rasanya setakat yg chaya bc ape yg dikomen td...x der yg menjwb terlalu kasar tp ko punya ayat n term bukan main kaso...kalu ko jd peraih undi ameno mmg le x de sape yg akan teraih ngan ko...nama aku mmg bgs n aku alhamdulillah...sentiasa dilimpahkan cahya n kebahgaiaan tasa kesabaran juga usaha.segala mehnah yg berlaku aku akan bersbr n terus berdoa..spt juga keadaan di eprak skrg..aku percaya ALLAH nak tunjukkan yg lbh baik kpd PR.Doa Usaha Istiqamah n Tawakal.ALLAHU AKBAR

UMNO Kalah Lagi said...

UMNO kalah lagi UMNO kalah lagi UMNO kalah lagi

mengapa tak puas hati?

UMNO kalah lagi UMNO kalah lagi UMNO kalah lagi

mengapa sokong lagi?

UMNO kalah lagi UMNO kalah lagi UMNO kalah lagi

Bukit Gantang menanti, Bukit Selembau menyeri

UMNO kalah lagi UMNO kalah lagi UMNO kalah lagi

adun Kedah rapi, adun Kelantan sepi,

UMNO kalah lagi UMNO kalah lagi UMNO kalah lagi

adun selangor jampi, adun penang menari

UMNO kalah lagi UMNO kalah lagi UMNO kalah lagi

berkali-kali, acap kali, selepas ini...

UMNO kalah lagi UMNO kalah lagi UMNO kalah lagi

tiada yang rugi, tiada siapa yang rugi

UMNO kalah lagi, kerajaan pusat berganti

UMNO kalah lagi UMNO kalah lagi UMNO kalah lagi

mengapa tak puas hati?

UMNO kalah lagi UMNO kalah lagi UMNO kalah lagi

mengapa sokong lagi?

UMNO kalah lagi UMNO kalah lagi UMNO kalah lagi

Bukit Gantang menanti, Bukit Selembau menyeri

UMNO kalah lagi UMNO kalah lagi UMNO kalah lagi

adun Kedah rapi, adun Kelantan sepi,

UMNO kalah lagi UMNO kalah lagi UMNO kalah lagi

adun selangor jampi, adun penang menari

UMNO kalah lagi UMNO kalah lagi UMNO kalah lagi

berkali-kali, acap kali, selepas ini...

UMNO kalah lagi UMNO kalah lagi UMNO kalah lagi

tiada yang rugi, tiada siapa yang rugi

UMNO kalah lagi, kerajaan pusat berganti

UMNO kalah lagi UMNO kalah lagi UMNO kalah lagi

mengapa tak puas hati?

UMNO kalah lagi UMNO kalah lagi UMNO kalah lagi

mengapa sokong lagi?

UMNO kalah lagi UMNO kalah lagi UMNO kalah lagi

Bukit Gantang menanti, Bukit Selembau menyeri

UMNO kalah lagi UMNO kalah lagi UMNO kalah lagi

adun Kedah rapi, adun Kelantan sepi,

UMNO kalah lagi UMNO kalah lagi UMNO kalah lagi

adun selangor jampi, adun penang menari

UMNO kalah lagi UMNO kalah lagi UMNO kalah lagi

berkali-kali, acap kali, selepas ini...

UMNO kalah lagi UMNO kalah lagi UMNO kalah lagi

tiada yang rugi, tiada siapa yang rugi

UMNO kalah lagi, kerajaan pusat berganti

UMNO kalah lagi UMNO kalah lagi UMNO kalah lagi

mengapa tak puas hati?

UMNO kalah lagi UMNO kalah lagi UMNO kalah lagi

mengapa sokong lagi?

UMNO kalah lagi UMNO kalah lagi UMNO kalah lagi

Bukit Gantang menanti, Bukit Selembau menyeri

UMNO kalah lagi UMNO kalah lagi UMNO kalah lagi

adun Kedah rapi, adun Kelantan sepi,

UMNO kalah lagi UMNO kalah lagi UMNO kalah lagi

adun selangor jampi, adun penang menari

UMNO kalah lagi UMNO kalah lagi UMNO kalah lagi

berkali-kali, acap kali, selepas ini...

UMNO kalah lagi UMNO kalah lagi UMNO kalah lagi

tiada yang rugi, tiada siapa yang rugi

UMNO kalah lagi, kerajaan pusat berganti

UMNO kalah lagi UMNO kalah lagi UMNO kalah lagi

mengapa tak puas hati?

UMNO kalah lagi UMNO kalah lagi UMNO kalah lagi

mengapa sokong lagi?

UMNO kalah lagi UMNO kalah lagi UMNO kalah lagi

Bukit Gantang menanti, Bukit Selembau menyeri

UMNO kalah lagi UMNO kalah lagi UMNO kalah lagi

adun Kedah rapi, adun Kelantan sepi,

UMNO kalah lagi UMNO kalah lagi UMNO kalah lagi

adun selangor jampi, adun penang menari

UMNO kalah lagi UMNO kalah lagi UMNO kalah lagi

berkali-kali, acap kali, selepas ini...

UMNO kalah lagi UMNO kalah lagi UMNO kalah lagi

tiada yang rugi, tiada siapa yang rugi

UMNO kalah lagi, kerajaan pusat berganti

UMNO kalah lagi UMNO kalah lagi UMNO kalah lagi

mengapa tak puas hati?

UMNO kalah lagi UMNO kalah lagi UMNO kalah lagi

mengapa sokong lagi?

UMNO kalah lagi UMNO kalah lagi UMNO kalah lagi

Bukit Gantang menanti, Bukit Selembau menyeri

UMNO kalah lagi UMNO kalah lagi UMNO kalah lagi

adun Kedah rapi, adun Kelantan sepi,

UMNO kalah lagi UMNO kalah lagi UMNO kalah lagi

adun selangor jampi, adun penang menari

UMNO kalah lagi UMNO kalah lagi UMNO kalah lagi

berkali-kali, acap kali, selepas ini...

UMNO kalah lagi UMNO kalah lagi UMNO kalah lagi

tiada yang rugi, tiada siapa yang rugi

UMNO kalah lagi, kerajaan pusat berganti

UMNO kalah lagi UMNO kalah lagi UMNO kalah lagi

mengapa tak puas hati?

UMNO kalah lagi UMNO kalah lagi UMNO kalah lagi

mengapa sokong lagi?

UMNO kalah lagi UMNO kalah lagi UMNO kalah lagi

Bukit Gantang menanti, Bukit Selembau menyeri

UMNO kalah lagi UMNO kalah lagi UMNO kalah lagi

adun Kedah rapi, adun Kelantan sepi,

UMNO kalah lagi UMNO kalah lagi UMNO kalah lagi

adun selangor jampi, adun penang menari

UMNO kalah lagi UMNO kalah lagi UMNO kalah lagi

berkali-kali, acap kali, selepas ini...

UMNO kalah lagi UMNO kalah lagi UMNO kalah lagi

tiada yang rugi, tiada siapa yang rugi

UMNO kalah lagi, kerajaan pusat berganti

UMNO kalah lagi UMNO kalah lagi UMNO kalah lagi

mengapa tak puas hati?

UMNO kalah lagi UMNO kalah lagi UMNO kalah lagi

mengapa sokong lagi?

UMNO kalah lagi UMNO kalah lagi UMNO kalah lagi

Bukit Gantang menanti, Bukit Selembau menyeri

UMNO kalah lagi UMNO kalah lagi UMNO kalah lagi

adun Kedah rapi, adun Kelantan sepi,

UMNO kalah lagi UMNO kalah lagi UMNO kalah lagi

adun selangor jampi, adun penang menari

UMNO kalah lagi UMNO kalah lagi UMNO kalah lagi

berkali-kali, acap kali, selepas ini...

UMNO kalah lagi UMNO kalah lagi UMNO kalah lagi

tiada yang rugi, tiada siapa yang rugi

UMNO kalah lagi, kerajaan pusat berganti

UMNO kalah lagi UMNO kalah lagi UMNO kalah lagi

mengapa tak puas hati?

UMNO kalah lagi UMNO kalah lagi UMNO kalah lagi

mengapa sokong lagi?

UMNO kalah lagi UMNO kalah lagi UMNO kalah lagi

Bukit Gantang menanti, Bukit Selembau menyeri

UMNO kalah lagi UMNO kalah lagi UMNO kalah lagi

adun Kedah rapi, adun Kelantan sepi,

UMNO kalah lagi UMNO kalah lagi UMNO kalah lagi

adun selangor jampi, adun penang menari

UMNO kalah lagi UMNO kalah lagi UMNO kalah lagi

berkali-kali, acap kali, selepas ini...

UMNO kalah lagi UMNO kalah lagi UMNO kalah lagi

tiada yang rugi, tiada siapa yang rugi

UMNO kalah lagi, kerajaan pusat berganti

Anonymous said...

edyes ni KALAU ehud olmert sokong anwar mesti dia cakap ehud olmert tu baik, bagus, beriman, ikut sunah nabi, hensem, berbudi pekerti dan warak.

KALAU rakyat palastin cakap x sokong anwar plak mesti dia cakap rakyat palastin makan rasuah, keji, hina, busuk hati dan masuk neraka.

kelakar betul perjuangan reformasi beliau

Edyes said...

terpulang pada cik anon untuk mengatakan kununnya edyes seorang yang begitu taksub terhadap anwar.

tidaklah begitu sekali, kita berjuang bukan membabi buta... ok

Anonymous said...

edyes...mmg ko bkn babi yg buta..tp ko ni mcm babi hutan.yg ko tau main luru and redah je.xpe la..bg aku..aku nak pas bersndirian dlm menjd pembngkang ni.kitorang dah lm rs berjuang sendr.kalo anwar ikhlas..bubar la pkr dan msk pas.aku yakin..org melayu bersama kita.pas pon da de penyokng bkn melayu..maknenyer mereka da mula fhm.tp aku xnak mereka skng sbb rs x puas hati atau rs berdendam kt umno.aku nak mreka sokong sbb dakwah.lg satu.aku nak tnyer ko..nape ko x taksub kt pas mcm ko taksub kt anwar??
tuk cahaya..ko duk umah mengangkang lg bagus.byk benda yg blum ko tau lg.

Tok Sidang said...

Edyes,.ko mmg dh buta hati,hati ko dh tertutup dek jubur anwar.Bagi ko bila anwar menjubur,anwar ttp xsalah sebaliknya org yg membiarkan juburnya diterjah yg salah,.

Dah le ko x dpt tangkis artikel parpukari(xkisahlah artikel sapa pun),. ko pula reka tuduhan baru kat DYMM Sultan Perak.

Tuduhan tu(sebenarnya bukan baru) hya andaian puak ko saja tanpa ada bukti kukuh. Ianya direka untuk menjustifikasikan segala penderhakaan terhdp Tuanku.

Tak malukah ko Edyes,.. membuat tuduhan melulu terhdp seorg Sultan yg selama ini sgt disanjung oleh sekelian RAKYAT,..???

Tuduhan ko mengambarkan seolah-olah DYMM Duli Tuanku seorg yg mudah dihasut dan diugut,dan lebih mementingkan soal business dari kesejahteraan rakyat,..

Aku akui Sultan bukanlah maksum,. tetapi ko juga mesti akui DSAI dan Nizar juga bukan maksum,. x mungkinkah Nizar yg terkhilaf dlm soal ini,..???

Sultan Perak adalah bekas ketua hakim. Baginda jauh lebih memahami undang2 dari DSAI,Nizar,ko dan kita semua

Edyess,.. bukalah hati dan minda ko,..jangan lah bau jubur anwar yg busuk itu ko kata wangi,..

Wassalam

Anonymous said...

wa x lak takut sama itu hudud pasai wa x lak culi x lak lompak macam itu olang umno manyak syok mau culi olang punya hata,lompak olang puya luit. itu pasai lia olang manyak takut itu hudud.wa pun manyak helan,lia olang cakap lia olang islam,itu hudud hindu punya hudud kah kristian punya hudud? ini hudud islam punya hudud mah,pasai apa lu olang mau bantah.lu olang umno cakap lu olang islam,tapi wa cakap lu olang anti islam.

hilup TOK GURU NIK AZIZ.

takbir sama lu olang PAS yg lakut tuhan

laknat lu olang umno, lu olang boleh pigi matilah.

cahaya said...

aku bkn jenis mengangkang cam ko la cik anon...mcm le ko tu byk sgt tau..ko sebnrnya takt ngan byg2 sendiri...hamba ALLAH yg baik akan sentiasa mencari ilmunya dn bukan jns speses cam ko yg yg perasan byk ilmu atau benda yg tahu...kalu diamati sedlm2nya, ilmu yg kita ada hnya settis air ujan yg trn...seorg yg baik adalah mereka yg berhikmah dlm berkata2..aku rs kalu ko amik EQ test mmg ko lingkup...hua hua hua

paloi bin mulau said...

cik anon,

oh cik anon janda muda cukup lawa

muahahahaha sapa pandai nyanyi lagu tu sambung sendiri muahahhahahha

Anonymous said...

sapa da bc komen anwar kt blog dia psl karpal??? x brani anwar tegur karpal.dia cuba pesongkan isu pula.kan sy dah kata semlm..mmg anwar xleh wat ape.s karpal jd peguambela dia dulu..dia dah crite sumer kt karpal.mmg dia homosek.mmg prosedur mn2 peguambela akn tnye dl anak guam dia yg dia lakukan atau tidak benda tu..lps tu dia akan cuba adjust kt mn yg bleh tuk selamatkan anak guamnyer.tp korang yg hisap cagu anwar ni x caya.aku hrp tok guru nik aziz ade wat sembhyg istikhrah tuk anwar ni.tlg la halau dia.biar la pas bersndr menentang umno.kami x nak anwar ni.edyessial,cahaya,sukj,chegubard dan sapa yg mmg da snnggp jd mangkuk jamban anwar..aku hrp satu hr nanti korang akan dpt kebenaran.
by cik anon lg..hehe jgn mrh

Edyes said...

cik anon,

kamu amat berharap perkara yang tak betul menjadi betul... apa salahnya DSAI ambil langkah lebih hati-hati?

Adakah sebab DSAI sedikit berlembut bagi menjaga kemuafakatan Pakatan Rakyat, dan kamu ambik kesempatan di atas ketenangan seseorang? bawak2 la insaf cik anon oi...

pasal komen tok sidang tu, saya akan jawab kemudian... lama juga saya perhatikan tok sidang di beberapa blog pro pakatan, kali ini singgah di blog edyes... bertuah badan, harap boleh buka mata hati dan minda... daripada menyokong UMNO si perompak nusa bangsa, pengkhianat agama.

Anonymous said...

hahaha..ketenangan konon..kapla but....ok la..ikut suka ko la.tp kitorang kt pemuda pas ni bkn sume suka kt anar tau x.sama gak ape yg kitorang rs kt ezam dl.tp xper..tuk sume cacai2 anwar ni..aku dan rakan2 akan usahakan dptkan fail tu dr karpal.mmg susah tp akan diusahakan.aku tgk karpal ni pon da terdesak skrng ni.dah byk kali dia komen anwar kan..dr psl 16 sept sampai la kes perak ni.aku dgr anak dia pon tau hal ni.nak gunakan isu ni bila anwar jd pm nanti.tu sbb anak dia msk politik.aset da ade maa...ko tgg yek.t bila citer ni dah terbukak,aku sndr akan jumpe ko bg borang pas.aslmkm..chow..da mls nak komen da.

Edyes said...

dah cau dah?

bagus... lenkali jangan mencarut dalam blog aku nie. banyak jugak aku sabar dengan kau...

sila siasat perkara nie. tq

Anonymous said...

hai.. ade gak juak2 AMENO mengaku PAS semate-mate nak menggoyahkan pakatan. possible..possible. Tutur bahasa x macam orang pas pun.

Anonymous said...

drp bckp dgn org UMNO baik bckp dgn monyet

Tukar Tiub - Brader Isham

Terkini di blog Aduka Taruna

Pak Bakaq si Penarik Becha

Comandante Che gue Bard

iklan