Monday, July 21, 2008

Close Poll - Debat: Hujah Siapa Lebih Konkrit Dan Penuh Fakta ?

Setelah cukup 5 hari, saya menutup poll berkenaan;

Debat : Hujah Siapa Lebih Konkrit Dan Penuh Fakta ?

Anwar Ibrahim : 670 undi (94%)
Ahmad Shabery : 49 undi (6%)

Jumlah Undi : 719

Kesimpulan;

1. Shabery berhak untuk diberi peluang berdebat dengan Anwar, tetapi tidak banyak fakta yang berjaya diketengahkan oleh beliau melainkan sejarah pembabitan Anwar dalam politik tanah air.

2. Sebagai Menteri Penerangan Malaysia, Shabery gagal menerangkan kepada umum mengenai dasar "Mengapa harga minyak tidak dapat dielakkan".

3. Anwar berjaya walaupun dalam masa yang amat singkat, menjelaskan bahawa ada peluang untuk harga minyak itu diturunkan walaupun dalam keadaan beliau belum menjadi Perdana Menteri.

4. Anwar banyak menyentuh perkara tajuk dengan membawa kita ke medan kelas bawahan seperti petani dan nelayan yang amat-amat memerlukan perhatian khusus dari kerajaan di waktu kenaikkan harga minyak yang mendadak ini.

5. Sepatutnya tajuk debat ini ditukar kepada "Hari ini dalam sejarah" atau "Hari ini berdebat, esok kena tangkap ala terorist"

8 comments:

Anonymous said...

AWAT HANGPA DOK SOKONG TUKANG LIWAT TU....KALAO DIA BETUI TAK BUAT...SURUH DIA BERSUMPAH LAKNAT...
KALAO TIADA APA YANG TERJADI KAT DIA ...ITU JAM JUGA AKU SAIN MASUK PKR...SANGUP MATI UNTUK DIA....

Edyes said...

secara teknikal, DSAI telahpun bersumpah. 1998 dan 2008.

InsyaAllah, sedikit masa lagi DSAI akan buat juga sepertimana yang dituntut.

Anonymous said...

DIA NAK BERSUMPAH...CAKAP AJE LBH..HABUK PUN TAK ADA. NAK AMBIL UJIAN DNA PUN BERDOLAK DALIK...APA HAL?? PENGECUT!!!! MCM2 ALASAN BODOH TAK MASUK AKAL DIBUATNYA..YG PERCAYA PNYOKONG FANATIK DIA NI LA..KESIAN BTL.
LG 1 UNDIAN TU MENANG KE SI PELIWAT TU LA...SBB UNDIAN DIBUAT DLM BLOG PYOKONG FANATIK DIA.. BODOH BTL!!!

zonjuly said...

Assalamualaikum...semua...,
Dah lama saya meneliti kes DSAI ni..apa yang dapat saya rumuskan adalah seperti berikut;

Kerajaan kita sekarang diterajui oleh barisan pemimpin yang hanya memimpin barisan pemimpin sahaja,bukannya memimpin rakyat..yang diorang pimpin selain kroni mereka adalah harta rakyat.

Sistem kehakiman dan pihak polis hanya di ujudkan untuk menjaga dan mengawal harta kerajaan dan kepentingan peribadi serta kroni mereka.Kita dapat lihat sendiri apa tugas yang badan kehakiman buat untuk rakyat..apa PDRM buat untuk menangani kes rakyat?apa?...apa..?kes samun,rompak,bunuh hanya diwar2 kan dalam tv3 suku tu semuanya bagus...hampeh..Tapi kalau suruh serbu kelab malam atau rumah2 tumpangan...polis suka..Itulah sebabnya negara kita sebenarnya dah tak terjaga oleh mereka.Bapak polis dah sebuk nak tutup lobang yang dia sebenarnya gali sendiri..anak buah apa lagi lepak kat offis tengok tv3 suku..last2 ada rompakkan kat kawasan tu pun mereka tak sedar...apa ni....

Saya rasa cukup dengan 2 badak kerajaan SARKAS ni untuk kita renungkan bersama..sebenarnya banyak lagi badak2 kerajaan yang bersangkut paut utk dibincangkan,namun kesudahan nya akan menuju kearah badak yang 2 ni...so wat penat je nak bincang..

Secara keseluruhan dan kesimpulan yang dapat saya ungkapkan ialah kemana perginya kuasa pemimpin hindari ...ops...hadhari kita...kenapa dok diam cam tikus kna getah pelekat ni...wat la sesuatu utk keadilan sejagat...bawak sepol bangang ngan mastermain skali ke depan buat pengakuan..mana laporan polis yang DSAI mintak...mana?Apasal? ko pun telibat sama ke...kok ye pun..ko kurang ilmu..gilah beguru ngan Tuan Guru sana,jangan wat2 pandai konon tapi cam tin kosong...bunyi je kuat...Dan akhir sekali peringatan khas utk MR BIJAN AND THE GANG..sat lagi Allah akan beri kamu semua sesuatu...tunggu ye...

Wassalam dari rakyat berdikari.

syaidina said...

Ini semua tanda2 SARKAS dan kroni dalam ketakutan sebab segala harta rakyat yang diaorang pulun dah jadi busuk dalam perut-perut mereka..semua orang dah bau busuk..mereka dah tak leh nak simpan bau tu..

REFORMASI!

TAKBIR!!!

syaidina din said...

Sumpah ngan orang2 SARKAS???orang bangang je yang nak buat macamtu..
Kroni2 UMNO tak yah masuk PKR..jadi pembangkang bangang dalam kerajaan baru nanti..

REFOMASI!!!

Edyes said...

UMNO = Sarkis

Dalam cerita P.Ramlee sendiri pun ada sebut. tak caya tengok lah Pendekar Bujang lapok sewaktu di depan sekolah.


Sudin : Alif Mim Nun Wau... Alif tendang Wau, SARKIS.

Ajis : ai, tulis punya panjang bacanya sikit saja.

Sudin : yang panjang itu bunganya, ingat pinjam saja pakai bunga ka..?

Edyes said...

dah jumpa dah klip cerita P.Ramlee kutuk UMNO

Alif Nun Mim Wau

Tukar Tiub - Brader Isham

Terkini di blog Aduka Taruna

Pak Bakaq si Penarik Becha

Comandante Che gue Bard

iklan