Thursday, June 19, 2008

SAPP Kekal Dalam BN ??

oleh Malaysiakini

Majlis Tertinggi Barisan Nasional (BN) hari ini mengecam tindakan Presiden Parti Progresif Sabah (SAPP), Datuk Yong Teck Lee ekoran tindakan parti itu akan mengusulkan undi tidak percaya terhadap perdana menteri dalam sidang Dewan Rakyat yang bersambung Isnin depan.

Perkara itu terkandung dalam satu kenyataan yang dibaca oleh Setiausaha Agung BN, Datuk Tengku Adnan Mansor selepas selesai mesyuarata tersebut yang berlangsung selam tiga jam.

Menurut kenyataan tersebut, tindakan akan diambil terhadap SAPP selepas reaksi rasmi daripada parti tersebut.

Manakala semua parti-parti komponen BN diminta supaya memastikan semua ahli Parlimen mereka menghadiri sidang Dewan Rakyat dan berdepan dengan kemungkinan undi tidak percaya dikemukakan.

Semua pemimpin parti komponen BN yang hadir turut menyatakan sokongan padu mereka kepada Abdullah.

Manakala Ketua Menteri Sabah, yang juga pengerusi badan perhubungan Umno negeri itu, Datuk Musa Aman tidak hadir.

Manakala Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi pula menganggap kenyataan Yong itu sebagai kenyataan peribadi.

edyes wrote:

Adakah kerana takut kepada sentimen domino yang mungkin berlaku, maka SAPP masih dikekalkan di dalam UMNO? Bagaimana pula jika mesyuarat SAPP besok menghasilkan pengumuman keluar dari BN?

Walaupun SAPP hanya mempunyai dua kerusi parlimen, MT umno gayanya seperti tidak berani 'membuang' dua kerusi ini bagi meng'absorb' tekanan yang bakal diterima oleh BN. SAPP telah menconteng arang ke muka paklah, dan dengan bangganya paklah mengatakan itu adalah kenyataan peribadi.

Nantikan berita selanjutnya...

No comments: