Wednesday, June 25, 2008

Jutawan Sukan atau Jutawan Sakan ?

RM1 juta insentif atlet negara menang emas di Olimpik

KUALA LUMPUR 24 Jun – Atlet negara yang memenangi pingat emas pada Sukan Olimpik di Beijing, Ogos ini dan pada temasya serupa pada masa akan datang akan menerima insentif RM1 juta berbanding hanya RM160,000 sebelum ini.

Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak berkata, walaupun hadiah itu dianggap besar, ia wajar memandangkan standard Sukan Olimpik semakin meningkat.

edyes wrote:

Alhamdulillah.

Akhirnya kerajaan kita mengutarakan langkah penjimatan untuk rakyat tersayang. Kerajaan memang prihatin.

Kita tidak menafikan bahawa pingat Sukan Olimpik mampu menaikkan nama negara di persada antarabangsa, tetapi apa maknanya pingat emas, perak atau gangsa sekiranya rakyat sendiri menderita. Bukankah wang jutaan ringgit itu boleh disalurkan untuk membantu rakyat dalam apa juga bentuk.

Bukan tak boleh berinsentif, tetapi biarlah memadai. Dalam pada kerajaan mengumumkan langkah penjimatan, lain pula ceritanya dalam kem sukan negara. Sepatutnya perbelanjaan ke olimpik dikurangkan, jumlah pegawai yang 'honeymoon' ke Beijing pun dikaji, begitu juga dengan hadiah kemenangan.

Kita semua sudah sedia maklum, perbelanjaan untuk pembangunan sukan menelan sehingga berbilion ! Apakah wajar jumlah-jumlah ini ditambah dalam keadaan gawat sebegini ?

No comments: