Thursday, September 26, 2013

MEMOHON PENJELASAN DATO’ SERI MOHAMED NAZRI B. TAN SRI AZIZ MENGENAI PEMBELIAN RUMAH MEWAH LEBIH RM7 JUTA OLEH ANAK LELAKINYA.

Kenyataan Umum

Tarikh: 26 September 2013

MEMOHON PENJELASAN DATO' SERI MOHAMED NAZRI B. TAN SRI AZIZ MENGENAI PEMBELIAN RUMAH MEWAH LEBIH RM7 JUTA OLEH ANAK LELAKINYA.

Solidariti Anak Muda Malaysia (SAMM) memperolehi dokumen mengenai milikan harta kekayaan anggota keluarga dan individu - individu rapat dengan beberapa orang Menteri Kabinet kira – kira sebulan yang lalu oleh pihak yang tidak dikenali. Setelah diteliti diyakini beberapa dokumen tersebut ada kesahihannya dan SAMM tidak menolak kemungkinan ia ada kaitan dengan pertembungan dalaman Umno menjelang pemilihan parti itu.

Mengenepikan sentimen mengapa pemberi maklumat menyalurkan maklumat itu dan niat politiknya tetapi atas keinsafan mempertahankan kepentingan rakyat maka SAMM secara berperingkat akan menyiarkan dokumen dokumen tersebut sebagai persoalan untuk dijawab oleh Menteri terbabit.

Dokumen yang pertama ialah berkenaan pembelian sebuah banglow bernilai RM 7,242,555.07 yang dikaitkan dengan seorang yang bernama Mohamed Nedim B. Mohamed Nazri. Diperiksa dia ialah anak seorang menteri kabinet.

Bagi anak yang sangat muda dan setelah diteliti pekerjaan atau perniagaannya, adalah amat meragukan dari sudut kemampuan. Bagaimana anak menteri ini punya kemampuan untuk membeli banglow dengan harga yang sedemikian tinggi? 


Maka perbagai persoalan muncul. Ini bukan tuduhan tetapi sebagai seorang Menteri sudah tentu rakyat berhak bertanya kepada Nazri mengenai banglow anaknya ini.

Bagaimana anaknya dapat membeli banglow ini? Adakah dia layak? Adakah dia membeli dengan tunai? Jika melibatkan pinjaman bank berapa banyak pinjaman dibuat dan berapa jumlah tunai yang dibayar? Bagaimana bank boleh memberikan kelulusan bernilai jutaan ringgit kepadanya, adakah kerana dia anak menteri? 

Nasib kita sebagai rakyat biasa, untuk mendapatkan pinjaman bank bagi membeli kereta kancil atau rumah kos rendah pun bagai nak gila memanjat tangga dari bank ke bank bagai mengemis.

Semua persoalan ini juga seharusnya membawa kepada Jabatan Hasil dalam Negeri dan individu tersebut harus dipanggil untuk diteliti milikan sebenar pendapatannya. Juga melalui sumber rekod Jabatan Hasil Dalam Negeri ada terdapat keraguan bagaimana dia mampu memiliki kediaman mewah bernilai tinggi dengan pendapatan yang diistiharkan.

Menarik juga dilihat dari dokumen yang diperolehi ialah bagaimana dalam proses membeli rumah mewah ini pembeli menikmati diskaun RM500,9444.08 (-7%) selaku bumiputera. Orang biasa termasuk pimpinan Umno diperingkat cawangan yang gila–gila mempertahankan Umno ada yang hanya menikmati diskaun tak sampai RM10,000 atas nama bumiputera ketika membeli rumah kerana itulah sahaja kemampuan kita orang biasa - biasa.

Melalui kenyataan ini SAMM bagi pihak anak muda Malaysia yang bergelut dengan peningkatan kos hidup dan dihimpit perbagai masalah kewangan menuntut untuk Nazri tampil dan menjawab. Anaknya ini juga yang satu ketika dahulu pernah didedahkan oleh Rafizi Ramli berkenaan menggunakan kenderaan mewah milik seorang jutawan dengan siap pengawal peribadi.

Berkenaan perkara ini kami mempunya dokumen sebut harga, perjanjian dan gambar aset tersebut. Sekali lagi kami tegaskan ini bukan tuduhan tetapi persoalan yang perlu dijelaskan.

Selain itu berkenaan individu terbabit kami punya beberapa dokumen lain yang akan kami bangkitkan persoalanya dalam berperingkat. Kami juga dalam proses penelitian peringkat akhir beberapa dokumen lain yang mengaitkan anggota Kabinet yang lain.

Sekian.

Che'GuBard
Penyelaras SAMM Kebangsaan

8 comments:

Masni said...

Syabas krn berani mendedahkan perkara ini. Semoga isu ini menerima perhatian serius drp semua pihak yg berkenaan & mendapat penjelasan yg sebenar. Teruskan usaha - demi negara & rakyat.

Labu8455 said...

Tahniah sdr - walaupun aku bukan penyokong pembangkang namum kelakuan penyangak seperti ini perlu dilondehkan. Menyusahkan rakyat saja.
Jangan dilepaskan pengkhianat ini semua dan teruskan usaha pembongkaran penyangak penyangak ini walaupun hingga kelubang cacing!

Darahtuah said...

Bagus..desak juga Anwar dan Karpal dedahkan isu2 dlm bankleaks atau Chegubard dedahkan segera..

Anonymous said...

Kenape jealous bila orang lain beli banglo 7.2 juta? Dia mampu dia belilah. Bukan tak tau kot bila kita beli rumah, kecuali rumah harga murah, Income Tax antar surat query kepada kita tanya punca kewangan perolehan aset tuh. SPA lah, downpayment lah, financing lah, monthly installment lah, kos renovation lah, semua dia tanya. Kena kepilkan salinan dokumen perolehannya lagi. Kalau perolehan tak tak padan dgn yearly income declared and income tax paid, mau pening kepala juga.

Kalau dapat tunjuk salinan Borang KTN 14A baru bleh percaya kepada dakwaan ini.

Hanya orang yang tak tahu proses pembelian hartanah saja akan percaya

Anonymous said...

tapi konpius jugak mana dpt duit. ..kalau bapak bagi. .mana bapak dia dapat duit. ..kalau ikut satu buku wealth in islam org yg kerja makan gaji tak blh kaya mcm org bisnes

Anonymous said...

Anon. September 28, 2013 at 1:25 AM.

Adakah bermakna Mamat bin Mamat Nazri tu dapat duit dari langit turun macam hujan? Kalau tidak dari mana datangnya ye?

Itu soalnya.

Anonymous said...

Dia menabung dari kecil.. wakakaka

Amanoh Raye said...

Arwah atuk dia wasiatkan harta karun

Tukar Tiub - Brader Isham

Terkini di blog Aduka Taruna

Pak Bakaq si Penarik Becha

Comandante Che gue Bard

iklan