Friday, June 13, 2008

Perhimpunan Lancar ! Polis pun rasai Keperitan !!












Alhamdulillah, perhimpunan berjalan lancar.

Mengikut aturcara asal, sepatutnya dari masjid Kg. Baru terus menuju ke KLCC melalui Jalan Raja Abdullah, tetapi dihalang oleh satu batalion polis dan FRU.

Setelah rundingan untuk melepasi jalan tersebut gagal, pihak penganjur yang diketuai oleh YB Salahuddin telah meneruskan perarakan Plan B.

Para peserta demo mula berarak ke arah Jalan Tunku Abdul Rahman dengan membelah laluan sepanjang pasar chowkit. Sorakan Hidup Rakyat gamat berkumandang sepanjang perarakan aman tersebut. Pihak FRU cuba untuk menghalang Plan B namun tidak kesampaian kerana tidak sempat.

Dapat saya lihat di sini, pihak polis dan FRU seperti tidak begitu serius mengawal Keadaan. Mungkin kerana perhimpunan itu berjalan dengan aman dan begitu lancar sekali, dan mungkin juga kerana pihak polis dan FRU juga tidak berpuas hati gamaknya kenaikkan harga minyak ini. Oleh itu, mereka melepaskan sahaja perarakan yang sepanjang beberapa kilometer itu.
>
Perarakkan diteruskan menyusur jalan TAR dan sorakkan lebih gemuruh berkumandang menyambut kehadiran Naib Presiden PAS iaitu Hj Mohd Sabu serta rakan pemimpin lain seperti Khairil Faizi Dan Dr. Hatta. Ketua AMK Keadilan turut bersama.
>
Apabila sampai di Sogo, semua para demonstrator diarahkan duduk di tengah-tengah simpang empat bagi menunjukkan tanda protes kenaikkan harga minyak. Ianya diikuti dengan ucapan2 setiap para pemimpin.
>
Mengambil masa hampir satu jam, perarakkan diteruskan lagi menuju ke pejabat PAS pusat di Jalan Raja Laut. YB Salahuddin memberikan ucapan mengenai perhimpunan besar-besaran pada 5 Julai.
>
Perhimpunan aman hari ini adalah amaran yang pertama terhadap kerajaan baghal paklah. Selepas hari ini hingga detik 5 Julai, seluruh negara akan diwar-uarkan perhimpunan satu juta pada 5 Julai nanti. Roadshow secara besar-besaran ke seluruh pelusuk tanahair.
>
Pada mereka yang terlepas peluang berhimpun ini, jangan lupa bahwa sekali lagi kita berjanji untuk perhimpunan satu juta pada 5hb Julai 2008. Sama-sama kita catat sejarah Cemerlang Gemilang Terbilang dan paklah temberang...
>
EDYES

2 comments:

Khairul Faizi bin Ahmad Kamil said...

TAhniah Edi!

Teruskan perjuangan dalam dunia blog ni...

Tadi first time kita jumpa

Edyes said...

Saudaraku Khairul Faizi,

Saya juga amat terharu apabila melihat kelibat saudara sewaktu di Sogo.

Dari Johor saudara datang memeriahkan ribuan protestors, dan hari ini saya difahamkan saudara berada pula di Kluang untuk mengepalai demonstrasi bantahan harga minyak peringkat bandar.

Misi meleburkan UMNO di Johor adalah satu misi mustahil suatu masa dahulu, kini saudara adalah orang yang bertanggungjawab membawa angin kebangkitan di sana.

Takbir !!