Wednesday, June 25, 2008

Juak Yahya, Tolong Baca Sampai Habis...

Oleh Topeng_Perak

"a
Assalamu'alaikum...

Kenapa perlu berbogel? kalau ya pun tak setuju dengan keputusan pimpinan atasan, tak kan dah tak ade cara lain nak tunjukkan tak puas hati? tak malu ke kemudian hari nanti? orang lain pun berjuang jugak & berjasa jugak & lebih ramai lagi yang dipinggirkan, tapi tak de pulak yang ambik tindakan membogelkan diri sendiri...

Ini "protes" cara baru ke?kalau "badan" tu cantik tak pe la jugak...ini tidak...penuh dengan kurap,panau,kayap,daki-daki,nanah,kudis-kudis & macam-macam lagi. apa lah bodoh sangat sampai kena dedahkan semua tu? kerbau kat kampung aku lagi banyak jasanya kat orang kampung tapi tak pernah mengamuk pun bila nak kene sembelih. tau jugak kerbau tu erti "pengorbanan".

(TOLONG BACA SAMPAI HABIS)

Artikel aku ni aku tujukan pada ibnukhuzaimah & rakan-rakan "reformis" pro Yahya.

Aku rasa engkorang tak baca artikel aku sebelum ni [ klik ] pasal isu yang sama.entah engkorang tak baca atau engkorang baca tapi sebab "keras kepala" engkorang tak terima teguran aku tu.

Bukan aku je yang buat teguran...engkau tengok kat ruangan komen kat bawah artikel tu pun engkorang boleh baca macam-macam teguran tambahan pembaca bagi.semuanya bagi nasihat yang baik,kecuali engkau sorang je kat situ yang buat pendedahan...untuk apa?engkau ingat aku peduli dengan pendedahan engkau tu?mungkin engkau & rakan-rakan "reformis"(kununnya) engkau ni memang jenis "degil & tak boleh ditegur".elok engkau ajak kawan-kawan reformis(kununnya)engkau ikut jejak "kuda trojan" engkorang tu.sesuai sangat dengan lagak engkorang.

(TOLONG BACA SAMPAI HABIS)



FIKIR SECARA LOJIK GUNA OTAK DALAM KEPALA
...jangan fikir pakai NAFSU..!

Dalam ni aku tak nak sentuh pasal dakwaan-dakwaan engkau pada pimpinan engkau tu & aku tak minat nak ambik tau.aku cuma nak jelaskan pada engkau & TOLONG SAMPAIKAN sekali penjelasan aku pada rakan-rakan reformis engkau tu apa yang aku nak jelaskan.kalau engkau & rakan-rakan engkau betul-betul macam yang engkau panggil "REFORMIS",mesti engkau boleh terima teguran aku & rakan-rakan kat sini.
*rakan-rakan yang lain boleh tambah pada ruangan komen - tolong bantu rakan kita ni.

1 : Tindakan MB Khalid yang jadi isu - pesanan sms memaklumkan supaya Yahya tidak terkejut akan tindakan yang akan dikenakan keatasnya keesokan hari.

Apa masalahnya dengan pesanan sms tu?bagi aku,tindakan Khalid mengirim sms adalah satu tindakan yang bijak.kalau engkau jadi Khalid,apa agaknya cara terbaik bagi engkau?call & bagitau terus?larat ke engkau nak bersoal jawab dalam hp?ini bukan isu kecik untuk engkau bincangkan dalam hp.ini isu yang melibatkan KERAJAAN NEGERI.bagi aku memadailah dengan maklumkan melalui sms kemudian seterusnya boleh bincang dipejabat keesokan hari.susah sangat ke?kalau pegi pejabat tiba-tiba dapat tau kena gantung macam mana?tak ke lagi haru?

2 : Gantung tugasan.

Apa masalahnya kena gantung tugasan?GANTUNG TUGASAN SAHAJA bukannya BUANG atau DILUCUTKAN JAWATAN.kenapa nak melatah mengalahkan orang kene buang kerja?setakat kena gantung kerja bagi aku perkara biasa dalam mana-mana institusi bila terlibat dengan siasatan BPR.bagi aku ni perkara normal(kecuali orang UMNO).

Kenapa mesti gantung?

Ini semua kena jelas...untuk memudahkan siasatan BPR,sebaik-baiknya individu terbabit WAJIB digantung tugasan buat sementara waktu.tujuannya - supaya siasatan tidak terganggu.engkau bayangkan kalau engkau jadi anggota BPR.engkau buat siasatan di pejabat sipolan-sipolan,tiba-tiba ada dokumen hilang.siapa akan jadi suspek utama?BPR tak kan cari orang lain...mesti dia cari "tertuduh" sebab kemungkinan "tertuduh" akan melarikan apa-apa dokumen berkaitan untuk menutup@menghilangkan bukti.

TAPI - kalau tertuduh TIDAK BEKERJA semasa siasatan dijalankan,"tertuduh" tidak akan menjadi suspek utama kalau apa-apa dokumen hilang.itu yang nak dielakkan oleh MB Khalid.engkorang dah lama jadi "reformis" mungkin dah nak masuk 10 tahun patutnya engkorang tau benda-benda macam ni & sepatutnya tak payah sape-sape jelaskan untuk engkorang.bro......berani kerana benar,takut kerana salah.

Kalau benar,kenapa nak melatah?

(TOLONG BACA SAMPAI HABIS)


3 : Jasa,pengorbanan & penghargaan.

Ini yang aku nak tekankan pada engkorang & aku nak tanya beberapa soalan pada ibnukhuzaimah & rakan-rakan reformis...
soalan 1 - apakah ukuran "jasa" seseorang pada perjuangan reformasi?
A.bersama membangkitkan "reformasi" di Malaysia(1998)
B.bersama mengembangkan perjuangan "reformasi"(1998-2008)
C.bersama mempertahankan perjuangan "reformasi"(hidup)

soalan 2 - apakah ukuran "pengorbanan" seseorang pada perjuangan reformasi?
A.bersama-sama berdemonstrasi
B.bersama-sama mengahadapi bom asap & air kimia dalam demonstrasi
C.bersama-sama dibelasah semasa demonstrasi
D.bersama-sama tertangkap semasa demonstrasi
E.bersama-sama di ISA kan kerana berdemonstrasi

soalan 3 - apakah jenis penghargaan yang para reformis nikmati?
A.jawatan dalam parti
B.pangkat dalam parti
C.kedudukan dalam kerajaan negeri

soalan akhir & main point aku - hampir semua para "reformis" berjasa,berkorban tetapi berapa kerat yang mendapat "penghargaan" & pernahkah mereka-mereka yang tidak mendapat apa-apa anugerah & penghargaan mengadu domba pada mana-mana pihak kununnya jasa & pengorbanan mereka tidak dihargai?pernahkah mereka-mereka yang kita tidak kenal ini menuntut apa-apa penghargaan dari pihak pimpinan?pernahkah mereka-mereka ini menuntut agar jasa-jasa mereka ini dibalas setimpal dengan jasa & pengorbanan mereka?

(TOLONG BACA SAMPAI HABIS)


Terus-terang aku katakan jasa & pengorbanan engkorang kat atas tu tak dapat disamakan dengan jasa & pengorbanan mereka-mereka yang dibawah ni...engkorang kat atas tu masa demo,polis tak berani pukul sebab engkorang kira macam leader la,korang femes jadi polis x brani nak buat sembarangan...macam mana polis nak pukul?rakyat kat bawah ni awal-awal dah tolong cover engkorang...kepong engkorang supaya engkorang selamat.

Berapa ramai "reformis" yang balik berdemo dengan kepala berdarah & badan lebam-lebam kena cota,kena rotan,kena bom asap,kena tendang terajang,kena air asid & macam-macam lagi.engkorang datang demo naik apa & balik demo naik apa?engkorang tau tak berapa ramai yang balik rumah macam balik perang.anak bini menangis-nangis dekat rumah.ada jugak anak bini yang melopong je tunggu suami tak balik-balik berhari-hari,tau-tau ada dalam lokap.

Engkorang bila kena tangkap cukup femes...masuk muka depan,macam filem star tapi reformis yang lain-lain dapat apa?engkorang tau tak berapa ramai anak bini menangis kat rumah masa tu tunggu bapa & suami diorang tak balik-balik.sape yang bapak-bapak diorang tu pertahankan?engkorang kan?bagi aku engkorang cukup bertuah,semua reformis yang engkau tak pernah kenal secara sukarela pertahankan engkorang masa tu tapi pernah ke diorang mintak balasan,penghargaan & pangkat???

Bagi aku engkorang yang cepat melatah ni TAK LAYAK LANGSUNG digelar sebagai "reformis" sebab perjuangan engkorang tak ikhlas.ikhlas apa kalau bila sampai masa engkorang asyik mengungkit jasa & pengorbanan engkorang yang bagi aku tak seberapa tu!!!???

(TOLONG BACA SAMPAI HABIS)


Nasihat aku pada ibnukhuzaimah & rakan-rakan "reformis".

Bertindaklah menggunakan akal.jangan cepat melatah.apa-apa masalah dalaman parti janganlah didedahkan sewenang-wenangnya.kita berjuang demi kebenaran,kita laungkan perubahan tapi semua tu tak de gunanya kalau kita sendiri tak amalkan.semua parti ada prosedur masing-masing.ikutlah prosedur yang ada.cara yang engkorang ambik ni sebenarnya mengeruhkan keadaan padahal keadaan tenang je.Yahya belum dihukum...dia cuma digantung sahaja.MB Khalid kan dah jelaskan habis siasatan,kalau tak bersalah yahya akan mula bekerja semula seperti biasa.itu prosedur yang MB Khalid gunapakai.

Bagi aku,masih belum terlewat lagi untuk engkorang renung balik baik buruk apa yang berlaku.tindakan engkorang tu terlalu awal bagi aku.terlalu terburu-buru.masalah tak kan selesai...sebenarnya bagi aku tak de masalah pun yang timbul dari awal...engkorang yang timbulkan masalah tu.bawak-bawak berkumpul,bincang cara adik-beradik,bincang sesama rakan seperjuangan...jalan penyelesaian pasti ada.

Kita dalam Pakatan Rakyat kan dah sepakat,pimpinan pun dah buat kenyataan jadikan TGNA sebagai contoh.jangan mendahului pemimpin.apa-apa bawak berbincang.engkorang kena ingat,seluruh rakyat Malaysia sedang memerhatikan Pakatan Rakyat lebih-lebih lagi PKR.engkorang sebagai leader dalam Pakatan Rakyat sepatutnya tunjuk contoh yang baik pada rakan-rakan sekutu Pakatan Rakyat.

Ahli PKR sendiri mesti tau 1 perkara & kenyataan ni - hampir 50% rakyat Malaysia sedang bandingkan PKR dengan UMNO & ada yang mengatakan PKR tak lebih dari parti serpihan UMNO.itu kenyataan!!!jangan sampai tuduhan tu jadi kenyataan.nanti sia-sia je jasa & pengorbanan engkorang selama ni.engkorang tak rasa malu ke bila engkorang disamakan dengan UMNO?aku sebut UMNO pun dah rasa nak muntah dah.

(TOLONG BACA SAMPAI HABIS)


Fikir & renunglah balik apa yang aku taip ni.aku pun harap sangat bukan engkorang je yang fikir benda ni,kalau boleh semua kita dalam Pakatan Rakyat muhasabah diri.jangan terlalu asyik mencari kesalahan orang(harap aku sendiri pun sama jugak muhasabah diri).kadang-kadang kita ghairah sangat mencari kesalahan orang sampai kita lupa kelemahan kita & tak mustahil kita sendiri yang dedahkan kelemahan kita pada lawan kita.

Come on friend...ini baru ujian awal...banyak lagi yang akan datang & tak mungkin dapat kita jangkakan.kembali balik pada asas perjuangan kita,lupakan dulu soal kuasa(kalau boleh tak yah fikir).perjuangan kita belum selesai.kembali semula dalam permuafakatan ni & sama-sama kita langkah kaki kanan kearah tujuan kita.

Aku yakin kalau engkorang muhasabah diri,rakan-rakan dalam Pakatan Rakyat baik PAS,DAP & PKR akan jadi lebih kuat lagi...jangan layan musuh dalam selimut.

Ingat kawan...bersatu kita teguh,bercerai kita roboh(pinjam ayat parti raba-raba).rakan-rakan yang lain pun aku harap sama-sama kita tegur kesilapan sesama kita.kalau aku buat silap,jangan malu-malu nak tegur kesilapan aku.aku pun macam tu jugak,mana yang aku rasa buat silap & perlu ditegur,aku akan tegur.mungkin cara teguran aku tak sama tapi matlamat "menegur" tu 1 je...untuk kebaikan kita.aku ulang - untuk kebaikan kita,bukan kebaikan aku sorang atau sape-sape individu perseorangan...

Oi...panjang betul taipan aku kali ni...aku harap taipan aku ni tak sia-sia & aku berdoa kepada Allah semoga kita semua diberi kekuatan oleh-Nya dalam perjuangan kita ni.

*gambar tengkorak main gitar tu tak de kene mengena dengan artikel ni...saje je aku letak situ...

Berjuang,berjuang,berjuang & terus berjuang!!!

http://perisikrakyat.blogspot.com/

4 comments:

Firdaus Omar said...

Teman pun beri komen yang sama dalam blog teman. Apalah nak jadi dia orang ni? Pelahap sangat lebih teruk dari UMNO...

melayu said...

Yang takut sgt dengan perkataan UMNO ni apahal..kalau takut jgn disebut2..jgn tulis.. Jgn jd mcm anjing yg takut dgn bayang2 dia sendiri..

nor said...

Nak berpakat dgn DAP?? ingatkan sumpah ini....
LANGKAH MAYAT KU DULU....
( Pengerusi DAP, YB Karpal Singh ). Maka biarlah MELAYU-MELAYU ini menang sorak biar semuanya tergadai.

Edy said...

Melayu,

siapa yang takut siapa? yang takut kehilangan kuasa dan kehilangan limpahan wang itu adalah pemimpin UMNO.

Nor,

Awak nie dah banyak makan dakyah media UMNO. apa beza DAP dan Gerakan+MCA ? mereka semua cina.

Jahat sangat ke DAP melainkan sorang dua ahlinya yang dah nyanyuk.

DAP pun perjuangkan hak kaum cina sepertimana MCA,dan ianya masih terbatas. Jika tidak, DAP tidak akan mendapat tempat.

Tukar Tiub - Brader Isham

Terkini di blog Aduka Taruna

Pak Bakaq si Penarik Becha

Comandante Che gue Bard

iklan