Tuesday, February 8, 2011

Semalam Bot RM 6 Bilion, Hari Ini Jejantas RM10Juta!! Revolusi Tunisia-Mesir Memanggil !!

Apa nak jadi dengan negara Malaysia nie? Nak jadi Tunisia ? Nak jadi Mesir ?? Kalau perlu jadi, kita jadikan!!

Macamana aku nak kata lagi, semalam heboh pasal beli kapal ronda dengan harga 1Bilion sebijik!! 1 Bilion sebijik beb!! Berapa deret rumah teres kos sederhana dapat dibina untuk rakyat dengan RM 1Bilion?? Berapa banyak harga gula, beras dan keperluan harian lain dapat diturunkan sekiranya RM6bilion ini ditafsirkan sebagai subsidi??

Hari ini, sebab nak bagi selesa pada pelancong, nak bagi grand kepada orang asing yang datang ke KLCC, sebuah jejantas berharga 10juta dibina!!

Apalagi?? apalagi yang nak dibina?? Menara 100 tingkat berbilion-bilion?? nak bina pusat janakuasa nuklear berpuluh bilion?? bila lagi nak beli kapal angkasa 100bilion dari Rusia?? bila Rosmah nak lawat stesen angkasa??

Kerajaan Barisan Nasional tak pernah serik dan tak pernah sedar!! Dengan projek gilababi berbelas bilion PKFZ!! Dengan pembelian 2 biji scorpene berharga 7bilion!! Dengan pembelian 3.2bilion sukhoi dan hampir-hampir beli heli tempor eurocopter yang harganya dibeli oleh Brazil 83juta sebijik tapi kerajaan bijak kita nak beli dengan harga 190juta sebijik!!! sebab apa? sebab heli ini boleh menyelam ke dasar laut china selatan bila terhempas!!

Dalam masa yang sama, rakyat dibiarkan tercekik dengan subsidi dinafikan sikit demi sikit!! Rakyat dibiar merempat, duduk dalam sarang burung merpati 17 tingkat sampai mati, dengan anak-anak membesar jadi setan buang anak merata-rata, jadi penagih, jadi mat rempit mampos bunuh diri!! Langsung tak hasilkan modal insan!!

Ini retorik paling hebat dengan apabila dengan dalam sedar berkata - Rakyat didahulukan!!

Macam ini korang semua boleh duduk diam?? ini bumi Malaysia rakyat yang punya, bukan kerajaan Barisan Nasional !! Tapi hasil bumi, hasil keringat rakyat dibelanjakan sesuka hati!! korang boleh diam??

Aku menulis hari nie dengan versi emosional, tunggu artikel aku yang rasional malam sikit!! Sementara tu, baca petikan kat bawah nie dan fahamkan;
che'GuBard sangsi dengan tindakan TLDM menyerahkan kapalnya kepada APMM kerana ia mungkin hanya bertujuan membolehkan pembelian kenderaan TLDM baru menguntungkan orang tengah dengan bayaran komisen.

“Di kala rakyat terhimpit dengan kenaikan harga barang dan petrol, Najib tergamak berbelanja RM 6 bilion untuk beli kapal laut.

“Kita tidak tolak kemungkinan perbelanjaan tersebut hanya untuk menyalurkan komisen kepada syarikat perantara dikenali sebagai ‘Special Purpose Vehicle’, seperti dijelaskan di Parlimen.

“Komisen tersebut kemudiannya mungkin akan diberikan semula kepada jentera Barisan Nasional untuk digunakan sewaktu pilihan raya umum ,” kata Pengerusi SAMM.

Menurutnya, Najib juga tidak serik atau pun segan silu sekali lagi memboroskan wang rakyat dengan urusniaga yang begitu meragukan walau pun sebelum ini pembelian kapal selam Scorpene dan pesawat pejuang Sukhoi juga dikecam hebat.

Pembelian jet Sukhoi bernilai RM3.2 bilion sebelum ini menyaksikan IMT Defence Sdn Bhd, syarikat yang dikuasai bekas Ketua Menteri Melaka, Datuk Adib Adam, dibayar komisen sebanyak RM380 juta .
Pembelian kapal selam Scorpene pula menyaksikan RM500 juta komisen dibayar kepada Syarikat PeriMekar Sdn Bhd seperti diakui di Parlimen tidak lama dahulu.

EDYES @ edyesdotcom
edisi emosional !! tunggu yang rasional malam nie InsyaAllah

1 comment:

mdsaf_kyo said...

tun Dr M takde respon ape2 ke pasal perbelanjaan kerajaan yg berbilion2 ni?

atau, sebenarnya ada, tapi takde sape yg dapat tahu?

Tukar Tiub - Brader Isham

Terkini di blog Aduka Taruna

Pak Bakaq si Penarik Becha

Comandante Che gue Bard

iklan