Thursday, February 10, 2011

Bayi Dibuang Setiap 3 Hari Sekali di Malaysia - 1 Kejayaan !! (Wajib Baca!!)


517 Kes Buang Bayi Antara 2005 - Jan2011 : Bermakna setiap 3 hari setengah, seorang bayi dibuang dalam negara Malaysia!

Ini merupakan kejayaan hebat 1Malaysia melalui skim ketuanan melayu yang diamalkan sejak kemerdekaan. Faktor utama kejayaan ini adalah kerana statistik menunjukkan kerajaan 1Malaysia berjaya mengekang kadar pembuangan bayi yang lebih dasyat iaitu 1 bayi dibuang setiap hari.

Statistik pembuangan bayi dalam setiap 3 hari setengah juga menandakan masalah sosial negara kita masih belum berada setara di tahap zaman jahiliah. Oleh demikian, langkah kerajaan untuk menjadikan Malaysia sebagai sebuah negara hub hiburan terkemuka adalah merupakan satu langkah yang tepat.

Bagi meneruskan lagi legasi pemerintahan sekular ala Mustafa Kamal Altartuk, sila pastikan kemenangan seterusnya regim gerombolan di PRU akan datang. Nescaya negara akan dihidangkan dengan hiburan, disaji dengan taburan kesenangan terutamanya selepas berlaku kematian ADUN atau MP di satu-satu kawasan.

Berbalik kepada isu pembuangan bayi, langkah terbaik kerajaan setakat ini untuk mengekang gejala buang bayi adalah dengan menyediakan seberapa banyak pusat pengagihan kondom percuma selain daripada menyediakan sekolah ibu mengandung anak luar nikah.

Satu lagi langkah yang agak praktikal ialah, dengan memperkenalkan pelajaran seks kepada pelajar sekolah menengah dengan salah satu subjek terasnya ialah - Bagaimana caranya untuk pancut di luar dan cara-cara untuk mengetahui waktu subur anda, dengan motto 'elakkan bersama ketika subur'.

Justeru itu, dengan persiapan bijak lagi rapi bagi menghadapi gejala sosial negara terutamanya dalam aspek masalah pembuangan bayi, kerajaan Malaysia sememangnya telah melakukan yang terbaik demi anak bangsa. Ingatlah, kita masih belum sampai di tahap 1hari-1bayi dibuang merata.

Lagipun, negara kita ini adalah negara Islam sepertimana yang sering digesa oleh parti PAS dan jumlah masjid juga adalah yang terbanyak by ratio mengikut pola penempatan rakyat Malaysia. Jadi tiada apa yang perlu dirisaukan.

Kerajaan juga bercadang membina lagi sekolah ibu mengandung lantas ia mengurangkan statistik buang bayi kerana kelahiran bayi di sekolah ini terjamin di ward bersalin hospital kerajaan terhampir. Sekolah-sekolah ini akan dibina di negeri di bawah penguasaan Barisan Nasional memandangkan negeri-negeri tersebut menjadi juara dalam isu berbangkit.

Akhir kata, janganlah kita terlalu asyik mengkritik kerajaan bak kata Isa Samad - yang kritik itu hebat sangatkah?

Sesungguhnya, negara gejala sosial di Malaysia masih lagi belum kritikal jika dibandingkan dengan kebanyakkan negara Amerika Selatan dan juga negara-negara Afrika (maklumat ini diperolehi ketika sidang kemuncak 1st Lady, ada juga manfaatnya FLOM).

Malaysia Tanah Tumpah Darahku!! Raikan Demokrasi, jangan pilih jalan gelap!!

EDYES @ edyesdotcom
Blogger Rakyat Anda!

Sent by DiGi from my BlackBerry® Smartphone


Berita di bawah sebagai rujukan;

517 Kes Buang Bayi Dilaporkan Dari 2005 Hingga Januari Tahun Ini

KUALA LUMPUR: Sebanyak 517 kes pembuangan bayi dilaporkan sejak tahun 2005 hingga Januari tahun ini.

Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah Bukit Aman Datuk Seri Mohd Bakri Mohd Zinin berkata jumlah itu merangkumi 203 orang bayi lelaki, 164 orang bayi perempuan dan 150 orang bayi yang tidak diketahui jantinanya.

"Bagi kes tidak dikenal pasti jantina, ini adalah kerana keadaan mayat yang reput dan bedah siasat tidak dapat dilakukan," katanya kepada pemberita di pejabatnya di sini pada Rabu.

Beliau berkata daripada 517 bayi itu, sebanyak 230 merupakan bayi yang hidup manakala 287 pula bayi yang telah meninggal dunia.

Mohd Bakri berkata seramai 37 orang suspek telah ditangkap dari 2005 hingga tahun ini termasuk empat orang pada Januari ini berhubung kes pembuangan bayi.

Dalam tempoh yang sama, 18 kes telah dituduh di mahkamah dan sebanyak sembilan kes telahpun dijatuhi hukuman, katanya.

Menurutnya hasil kajian mendapati lokasi yang paling popular untuk jenayah ini adalah di kawasan perumahan dan tempat pembuangan sampah selain di tepi jalan, masjid, sungai, semak dan dalam tandas.

Mohd Bakri berkata polis berdepan dengan kekangan dalam siasatan jenayah tersebut seperti kesukaran untuk mengesan suspek, tidak dapat mengumpulkan bukti yang mencukupi kerana kebanyakan bayi telah reput.

"Ujian DNA tidak dapat dilakukan kerana tiada sampel yang diperolehi daripada suspek untuk perbandingan," katanya.

Justeru itu, polis mencadangkan kepada semua pihak yang terlibat dalam mencegah jenayah ini sama ada kerajaan dan bukan kerajaan agar menekankan aspek pencegahan dan rawatan secara serentak.

Sementara itu, beliau berkata pihaknya kini diberi tanggungjawab mengendalikan sistem amaran awal kehilangan kanak-kanak yang dikenali sebagai NUR Alert (National Urgent Response Alert) bagi mengesan dan menghebahkan kehilangan kanak-kanak berumur 12 tahun ke bawah.

Katanya pihaknya diberi kepercayaan oleh Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat dalam isu ini memandangkan siasatan dilakukan oleh polis turut meliputi pencarian bukti dan penyebaran maklumat.

"Oleh itu bagi polis, kita mengharapkan kerjasama dari semua pihak dalam mengendalikan perkara itu," katanya.

Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat, Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil baru-baru ini berkata, kementerian itu bersama-sama polis telah memuktamadkan pelaksanaan sistem itu setelah ia dipersetujui kedua-dua pihak.

"Kalau ada kes-kes kehilangan, sistem ini akan digerakkan segera," katanya. - BERNAMA

4 comments:

Anonymous said...

Pujian berbentuk sindiran atau sindiran dalam bentuk pujian....I like.he,he,he:-)

Anonymous said...

tulisan yg menarik gak...tapi mcm mana dgn gejala sosial,dadah dan buang bayi yg turut berlaku di kelantan??kan kelantan negeri islam bak serambi mekah yg dipimpin oleh tok guru.....

Anonymous said...

...tapi kat kelantan pon ada penyokong dan ahli gerombolan jugak...barangkali mereka inilah yang hisap dadah, bohsia, pelacur, buang bayi...kan ada ustazah gerombolan yang cakap bole melacur kalau darurat...pastu ada pulak ex menteri gerombolan yang jadi pelakon porno...ada jugak yang adiknya edar dadah...pemimpin gerombolan kencing berdiri, penyokongnya kencing berlari lerrr...takkan benda camni nak salahkan Tok Guru pulak...

Anonymous said...

Tajuk topik yang pintar..tapi ulasan yang bodoh dan dangkal bermotifkan keinginan mengaut keuntungan politik penderitaan bayi2 yg tak berdosa..

Itulah masalah parti pembangkang, semua gejala buruk di Malaysia dipandang dari sudut politik, semua disalahkan UMNO/BN, semua disalahkan kerajaan..

Kalau inilah mentaliti pembangkang, masalah zina, maksiat dan pembuangan bayi tak akan dapat diselesaikan. Kalau tak tahu beri idea, sekadar nak kaut untung politik, lebih baik jangan ketengahkan topik ini..