Sunday, August 24, 2008

15 sen ? 8sen??? mau bikin apa ? rasuah ka?

Kata Najib "Penurunan ini bukan untuk menghadapi PRK Permatang Pauh tetapi demi meringankan beban rakyat"

Ini rasuah nie, kalau bukan kerana pilihanraya, mengapa penurunan harga minyak diawalkan sewaktu dalam tempoh berkempen? Ini salah satu kempen kan? Katanya 1 September. Kenapa tidak seawal 1 ogos yang lalu??

Umpan gula-gula. Saya dah jelak bincang isu minyak. Tak sabar rasanya nak menunggu minyak turun 70sen. FULL TANK terus.

Ni nak tanya korang semua, kalau diesel turun 8sen... bukan 80sen, lapansen ! orang kedah cakap lapanduit. ok, kalau diesel turn 8duit, agak-agak roti canai boleh turun seposen tak? Agak-agak beras, ayam, tayar, barang jualan yang melibatkan logistik akan turun atau TIDAK??
ish ish, dah tau jawapan pergi tanya lagi buat happa... kesian betul dengan rakyat negara nie, negara lain dah LIMA kali turun, kita baru sekali turun. Ingatkan ada lah grand skit sebab sekali turun kan... cuma limabelas sen.. limabelasen...

"manakan cukup satu juta jika kurangnya duit, duit limabelasen, oh limabelasen"
"manakan cukup satu juta jika kurangnya duit, duit limabelasen, oh limabelasen"
"manakan cukup satu juta jika kurangnya duit, duit limabelasen, oh limabelasen"

Nyanyian Abang Romi dalam cerekerama limapuluhsen lakonan Azean Irdawati.

dan di bawah ini saya persembahkan tiga abdul versi HUSIN LEMPOYANG. Satu mesyuarat sebuah keluarga di Putrajaya untuk membincangkan keputusan menurunkan harga minyak

Harga Minyak Sama Harga Tahi Unta: TURUN!!!

Ismet: Ini mosyuarat keluarga, kita bincang pasal harga minyak onta sama harga tahi onta.

Anak Sulong: Apa yang mau dibincangkan bapak?

Ismet: Harga di pasaran dunia sudah pun turun, semua rakyat sudah tau, kita tidak boleh tipu mereka lagi. Depa guna dan dapat tahu dari Internet. Jadi Aku mau tau sekarang, ini harga mau diturunkan atau tidak?

Anak Tengah: Tok sah lah bapak, kita baru untung sedikit saja. Tahun ini biarlah kita ikut ketetapan harga 5 Jun 2008. Tahun 2009, bapak naikkanlah lagi sampai 300 dirham. Kemudian naikkan lagi menjelang 2010, sampai 600 dirham.

Ismet: Aku dah tersilap cakap, 1 September 2008, harga ini semua, aku kata menerusi media, akan diselaraskan.

Anak Menantu: Kenapa bapak bodoh sampai tara itu?

Ismet: Nak buat macam mana, Tuan Penasihat bagitau begitu! Aku umumkanlah. Sudah terlanjur, nak buat macam mana?

Anak Menantu: Berhentikan sajalah Tuan Penasihat ini bapak, anakanda benci melihat muncungnya.

Tuan Penasihat: Wah! Ini sudah melampau ni. Karang aku You Tube gambar kau menari pakai gaun, baru kau tahu!

Anak Menantu: Cobalah kalau kau berani! Esok muka kau keluar muka depan akhbar, makan mee sodo, nak?


Ismet: Sudah! Sudah!! Tak usah bergaduh, kita semua dalam satu parti.

Tuan Penasihat: Jadi apa keputusan Tuan Ismet. Jikalau kita tidak turunkan harga minyak dan harga tahi onta, maka Tuan Ismet akan diturunkan di Pauh Permatang!

Ismet: Inilah yang aku rasa macam nak demam kus-kus neh.

Anak Menantu: tak usahlah turunkan harga bahan istimewa ini bapak. Bayaran komisyen rebet pun baru dapat sikit saja.

Anak sulung: Kau tu asyik fikir komisyen rebet saja, bapak dah nak terkelepet ni, kau tak fikir. Mementing diri kau sorang saja. Jikalau bapak turun, kita semua turun! Kau tau dak?

Ismet: Jikalau begitu, tak usah lawan bapak kali ini, kita semua setuju harga bahan ini diturunkan.

Anak Tengah: Berapa banyak bapak nak turunkan harga?

Ismet: Entah! Tanyalah Tuan Penasihat.

Tuan Penasihat: Kita tidak boleh turunkan sposen sposen sposen. Mestilah lebih dari sposen, jikalau tidak malulah ana.

Ismet: Jadi berapa sposen kau nak cadangkan Tuan Penasihat?

Tuan Penasihat: 5 sposen.

Anak sulung: Apa yang kau melalut neh Tuan Penasihat, cakaplah betul-betul berapa jumlahnya?

Tuan Penasihat: Hasil pendapatan ramai, eh, maaf, hasil pendapat ramai, dan pendapat pakar, yakni Saudagar Husin Lempoyang, maka ana cadangkan harga diturunkan sebanyak 50 sen, bersamaan 50 dirham.

Ismet: 50 dirham! 50 sen! Kau nak mampus!!!

Isteri: Kanda marah?


Ismet: Tidak, tidak, kalau marah nanti kanda kena jual. Maka, kau orang cadanglah, dan turunkanlah banyak-banyak sampai semua puas hati.

Isteri: Sabarlah kanda.

Ismet: Dinda cadang berapa?

Isteri: 15 sen, bersamaan 15 dirham untuk minyak onta. Manakala untuk tahi onta, 8 sen, bersamaan 8 dirham.

Ismet: Geliga sungguh otak dinda. Baiklah 15 sen untuk turun harga minyak onta, dan 8 sen untuk turun harga tahi onta. Kita umumkan malam ini jugak.

Anak Menantu: Tunggulah 1 September 2008, nanti orang tuduh bapak ni Flip-Flop!

Ismet: Tak apalah apa orang lain nak kata. Bapak pun dah memang flip-flop-flup pun. Kita umumkan malam ini jugak ...

1 comment:

Zubli Zainordin said...

Begitulah murninya hati Pak Lah, dan betapa prihatinnya Barisan Nasional. Pak Lah mengharap semua rakyat bersyukur.

Umpamanya, telor siapa? Katakanlah telor ayam. Dulu sposen naik 3 sposen menurut menteri berkenaan penguna dan penggunaan.

Jadi, dengan turunkan harga minyak sposen campur 5, dan diesel sposen tolak dua...erti harga telornya, ayam itulah, umpamanya ialah 29.2357845 sen.

Sini lagi ada info.

http://www.tranungkite.net/v7/modules.php?name=News&file=article&sid=14874

15 sen Nilai Prihatin Pak Lah dan Kerajaan BN Terhadap Rakyat Malaysia
Dilulus terbit pada Sunday, August 24 @ 09:55:16 MYT oleh SongkokPutih

Pendapat Oleh zublizainordin

Hebat? Yes!

Tukar Tiub - Brader Isham

Terkini di blog Aduka Taruna

Pak Bakaq si Penarik Becha

Comandante Che gue Bard

iklan