Tuesday, November 25, 2008

Nazri Terlepas Hukuman - Atas Dasar Imuniti Nasional


Dewan Rakyat hari ini memutuskan untuk tidak merujuk Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Mohd Nazri Aziz kepada Jawatankuasa Hak dan Kebebasan selepas didakwa membuat kenyataan yang tidak benar dalam Dewan Rakyat.

parliament gobind singh ban over nazri mistake 251108 01Keputusan Timbalan Speaker, Datuk Dr Wan Junaidi Tuanku Jaafar itu bagaimanapun dibantah keras oleh ahli Parlimen Puchong, Gobind Singh, yang kemudiannya digantung selama dua hari kerana mencabar keputusan tersebut.

Dr Wan Junaidi menjelaskan bahawa beliau membuat keputusan itu berdasarkan kepada tiga faktor; pertama, sama ada kenyataan menteri itu mengelirukan; kedua, sama ada menteri sedar bahawa kenyataan itu mengelirukan, dan akhirnya sama ada jika menteri berkenaan berniat untuk mengelirukan dewan.

Mengikut Dr Wan Junaidi, walaupun kenyataan Nazri itu mengelirukan, tetapi beliau kemudian menyedarinya, dan oleh itu tidak dianggap berniat untuk mengelirukan dewan. - Malaysiakini


edyes wrote:

Perkara semacam ini memang sudah dijangka. Siapalah kita ini sebagai rakyat biasa untuk mempertikaikan keputusan yang dibuat di Parlimen sedangkan ahli-ahli parlimen pembangkang berhempas pulas menuntut keadilan sejagat.

Namun begitu, si polan yang bersalah sedikitpun tidak diberi hukuman manakala pihak yang mempertikaikan keputusan pula yang menjadi mangsa hukuman. Ahli Parlimen Puchong, Gobind Singh Deo digantung daripada menghadiri persidangan Dewan Rakyat berkuatkuasa hari ini kerana mempertikaikan keputusan Timbalan Yang Dipertua, Datuk wan Junaidi Tuanku Jaafar.

Di manakah keadilan negara ini jika keputusan di medan parlimen pun berat sebelah?

Jelaslah bahawa negara ini mempunyai satu dasar yang unik. Dasar Imuniti Nasional. Pemimpin UMNO yang mengikuti arus 'Perdana Menteri' diberikan pakej imuniti mengikut keperluan semasa. Pakej ini adalah exclusive untuk ahli-ahli tertinggi yang 'menyokong' sahaja.

Contohnya, sebagai ahli parlimen tiket Barisan Nasional, segala salah laku termasuklah raba-meraba dalam pub akan diberikan imuniti sekiranya terdapat laporan polis. Akhirnya ahli parlimen tersebut dicalunkan pula untuk naib presiden. Adoiyai.

Satu lagi contoh Dasar Imuniti Nasional, di mana seorang ketua bahagian UMNO yang diberikan imuniti setelah mengoyakkan gambar pemimpin cina. Kononnya UMNO telah memberikan hukuman 3 tahun gantung keahlian, tetapi bagaimana pula hukuman dari pihak kerajaan yang memerintah? Inilah yang dikatakan Dasar Imuniti Nasional.

Begitu juga dengan seorang bekas Menteri Besar Selangor yang jelas terdedah kepada kesalahan rasuah yang pelbagai, akhirnya dengan Dasar Imuniti Nasional, bekas MB Selngor itu kini sebagai salah seorang calon Timbalan Perdana Menteri Malaysia.

Dan akhir sekali, imuniti yang maha imune, yang paling mahal sekali harganya, iaitu Imuniti peringkat darjah kebesaran baginda, ialah imuniti yang melibatkan seorang bakal PM. Bakal PM ini bersama bik mamanya langsung tidak boleh mendekati 100meter perimeter Mahkamah Tinggi. Begitu besarnya imuniti tersebut sehingga si baginda dengan yakin mengatakan "Najib dan Rosmah tidak terlibat sama sekali". Tetapi apabila ditanya pula oleh wartawan berkaliber dengan soalan yang berbunyi "Bagaimana Razak Baginda tahu bahawa Najib dan Rosmah tidak terlibat?", maka dengan pakej imuniti yang telah tersedia untuk Razak Baginda, seraya beliau menjawab "Saya tau lah".

Dasar Imuniti Nasional ini akan diteruskan selama 50tahun lagi jika kerajaan Barisan Nasional masih diberi mandat. Mandat. Mantat.

Dengan dasar ini, Perdana Menteri, TPM, bakal Perdana Menteri, menteri-menteri, ahli parlimen Barisan Nasional akan lebih selamat dalam melakukan mana-mana jenis jenayah yang mereka suka kerana mereka imune kepada undang-undang ciptaan manusia, undang-undang yang boleh dijual beli bersama hakim-hakimnya sekali.

Dengan dasar ini juga, seluruh keturunan Perdana Menteri mempunyai peluang yang jauh lebih tinggi untuk menjadi Perdana Menteri seterusnya berbanding orang yang lebih karisma dan berkaliber.

Dan ingatlah, jangan kamu sekali-kali terlibat dengan apa-apa jenayah, sekiranya kamu di luar pakej-pakej Dasar Imuniti Nasional.

2 comments:

cutekontot said...

sudah tersurat nak buat camna

Mr Joker said...

Majlis Minum Petang Bloggers Di Shah Alam

Perkara - Jemputan ke Majlis minum petang bloggers (sempena kongres PKR)

Tempat - Restoran Kasih, Shah Alam (Belakang TESCO Melawati)

Hari dan waktu - Sabtu (29hb.November,2009) jam 6 petang.

Berminat sila hubungi matcomot di nombor - +6016 231 9911

Semua bloggers dijemput menyertai majlis.