Tuesday, January 26, 2010

F-5E: Tiada Orang Atasan Terlibat


Baguslah kalau tiada orang atasan yang terlibat. Tapi...

KUALA LUMPUR: Jawatankuasa Kira-Kira Wang Negara mendapati tiada pembabitan orang atasan dalam kes kehilangan dua enjin jet pejuang F-5E milik Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM) yang hilang, kata Pengerusinya, Datuk Seri Azmi Khalid.

Sekiranya tiada orang atasan yang terlibat sekalipun, takkan takde orang atasan yang nak bertanggungjawab atas kecuaian kehilangan Enjin F-5E ? 

Saya cadangkan individu yang menjadi Menteri Pertahanan pada waktu kehilangan enjin tersebut mengambil tanggungjawab penuh dan hukuman setimpal dikenakan : Menjadi duta negara ke Monggolia.

3 comments:

Anonymous said...

Ya tidak ada orang besar terlibat dengan penjualan enjin F5E, sarjan askar saja yg terlibat.

Di sini timbul satu persoalan yang harus kita pikir bersama. Di negara kita tercinta ini, seorang India berpangkat sarjan sahaja berupaya menipu:Jeneraljeneral
askar(yg penakut tu)
Menteri Pertahanan(masa tu)
Perdana Menteri
Kerajaan Malaysia
What a shame?

Sarjan itu akan dibicarakan di mahkamah sesyen, ertinya kalau bersalah maka hukumannya bagaimanalah sangat. Oleh sebab kesalahan ini membabitkan harta ketenteraan, harta negara, maka ada kaitannya dengan maruah negara, maka tak padan untuk dibicarakan di mahkamah sesyen shj. Tertuduh perlu dikenakan tuduhan MENDERHAKA KEPADA YANG DI PERTUAN AGONG yang membawa hukuman mati jika didapati bersalah, baru klas.

Tuduhan yg sama dikenakan kepada penjual pasir haram kepada singapura. Orang-orang ini telah menjual negaranya kepada singapura, itu perkara serius dan sangat serius. Penjual negara ini perlu dikenakan hukuman mati sebagai PENDERHAKA KEPADA YG DI PERTUAN AGONG.

Mohon dipertimbangkan.

yus said...

very simple siasatan 2 enjin pesawat TUDM hilang, and very simple kenyataan yang mengatakan tiada pegawai atasan terlibat. Lembaga Semak Stok tahunan bagi tahun 2007, yang dilantik sebagai YDP Lembaga adalah seorang pegawai atasan, bukan seorang Pbt atau LKpl, sepatutnya YDP Lembaga semak stok tu le yang patut disiasat. Dia yang bertanggungjawab melaksanakan Audit pada tahun kehilangan 2 enjin pesawat tu.

abeare said...

saya setuju sangat dengan edyes supaya Menteri Pertahanan ketika itu dihantar ke mongolia sebagai diplomat lagipun negara tersebut blm ada lagi f5E