Wednesday, January 27, 2010

Betul ke Aduka Nak Lari ke Siam ??


Aku begitu hairan dengan persepsi sesetengah orang melayu, asal pergi ke Kelantan je dikaitkan dengan nak lari ke Siam.

Pada malam hari Ahad tu, aku cuba call Aduka untuk nasihatkan dia serah diri dan aku nak teman dia mana-mana balai polis yang difikirkan sesuai untuk serah diri memandangkan rumah aku kat Seremban tu dekat sangat dengan rumahnya.

Bila call Aduka tak dapat, aku call Poji TP untuk ajak dia turun Seremban dengan aku dan sama-sama support Aduka kat Paroi nie. Aku dah on standby mode dengan harapan TP akan bersama kerana aku kenal budi bicara TP yang sanggup tolong kawan-kawan tak kira masa tu. Rupanya TP dah bincang dengan AT dan AT bersetuju untuk gerak ke KB.

Berikut adalah SMS yang aku terima dari TP selepas sesi soal jawab telifon selesai, aku tak edit satu sen pun;
Ptg td kita dh meeting dkat KB, kita kumpul duit, bankin pd aduka n mntk aduka balik KB dgn wife dia segera. kol 11mlm td aduka dah gerak dr lokasi dia n skang dia odw

Baru aku ingat, wife Aduka orang Kelantan. Baru cuti skolah hari tu dia nikah kat sana (bukan di siam ye). TP pun ada ajak aku ke KB tapi aku tak dapat follow sebab ada urusan kat KL nie.

Mengikut kata TP, beliau dah jumpa OCPD dan bincang baik-baik untuk kenalpasti saluran mana yang baik untuk kes Aduka Taruna. Di KB juga TP kumpulkan ramai blogger untuk jaga keselamatan AT yang diamcam pelbagai pihak di atas 'kenakalan' AT sendiri. ngee... Blogger yang ada termasuklah Uncle MD (Baca: MountDweller), PinkTurtle, Tok Gawa yang akan sambut Aduka di KB.

Aku sempat pesan pada TP supaya keselamatan Aduka diberi top priority. Aku rasa sedikit tenang bila membayangkan Aduka akan selamat di KB dan aku boleh tidur dengan aman. Mana tak risau, aku dan Aduka sama-sama membesar di tempat yang sama. Cuma kenal dalam blogosfera pasca tsunami 2008.

Dalam nak lelap tu, satu lagi SMS masuk. Daripada Poji TP;
Aduka skarang kat Jempol odw ke sini ikut Muadzam Shah

Simple je SMS tu, tapi cukup bermakna. Ini taktik diversion oleh TP, dia kata AT akan ikut Muadzam Shah dalam SMS tu tetapi aku jangka Aduka akan ikut Karak atau mungkin Jeli untuk mengelak sebarang kemungkinan berdepan dengan inteligent Johor. Aku nie kuat jugak terpengaruh dengan filem barat.

Aku pun tidor dengan aman dan terjaga sekitar jam 4 pagi. Aku dapati mesej aku kepada Mat Saman Kati dah dibalas. Rupanya MSK langsung tak tau cerita sebab terputus akses internet selama 3 hari di Kuantan. Tak tau la apa MSK buat, pergi pulau ke?

Aku minta MSK call aku untuk tau cerita sebab kredit aku dah abis masa call TP sebelum tu. Aku terangkan semua yang aku tau pada MSK kecuali maklumat-maklumat yang konfidential termasuklah lokasi AT untuk esok pagi. Kami sembang sampai abis pulak kredit MSK. chet, pakai pre-paid jugak brader aku nie, patut la Anwar slalu bising kat dia fasal fulus.

Itulah sedikit sebanyak kronologi apa yang aku lalui sewaktu Aduka lari ke Siam Kelantan. Tunduk bukan mengalah, lari bukan tak bersebab. Demi keselamatan isteri, Aduka ke KB. Itu satu kesimpulan.

2 comments:

layar said...

Tuan,
1.Terlajak perahu bole kita tarik atau undur...terlajak kata...terimala....jgn salahkan org lain...

2.Kalau adukateruna warga China ke, Thailand ke, USA ke...entahla..

Anonymous said...

cam haremm... ingat hebat sangat tp kecut jugak ...,lagi mau lari..

padan la muka LU... mmg padan sangat2...

sekarang masih rasa HEBAT ke bro??

Tukar Tiub - Brader Isham

Terkini di blog Aduka Taruna

Pak Bakaq si Penarik Becha

Comandante Che gue Bard

iklan