Friday, September 2, 2011

Utusan Fitnah di Pagi Raya - Kenyataan Media SAMM Johor


Hebahan Media
1 September 2011

Utusan Malaysia Pemfitnah Berlesen, Penyambung Lidah Fitnah Di Pagi Syawal

Utusan Malaysia terus kekal dengan agenda membonsaikan fikrah orang Melayu seawal pagi 1 Syawal. Tanpa mengira umat Muslim yang baru sahaja selesai menjalani ibadah puasa di bulan yang penuh barakah dan juga merayakan kemenangan mereka melawan hawa nafsu, Utusan Malaysia terus-terusan cuba mengelirukan orang Melayu dengan menerbitkan kenyataan dangkal berhubung isu cincin berlian Rosmah Mansor.

Utusan Malaysia cuba untuk mengelirukan orang-orang Melayu di kampung-kampung yang tidak mempunyai akses internet telah dengan sengaja menerbitkan kenyataan dari Anuar Shaari dengan membayangkan seolah-olah Che'gu Bard seorang penakut yang tidak berani untuk melaporkan isu cincin ini kepada SPRM.

Sedangkan hakikat yang diketahui oleh semua dan sudah pasti Ketua Pengarang Utusan Malaysia maklum mengenai perkara ini adalah Che'gu Bard melalui Solidariti Anak Muda Malaysia (SAMM) telah pun membuat satu laporan SPRM pada 13 Julai 2011.

SAMM Negeri Johor sangat kesal dengan laporan Utusan Malaysia yang seolah-olah seperti "pencuri di siang hari", penyambung lidah fitnah sehinggakan pada ketika umat Islam sedang merayakan perayaan besar Aidilfitri mereka terus-terusan tergamak menjadi penyambung lidah fitnah dan memperbodohkan masyarakat Melayu tanpa rasa bersalah.

Sebagai sebuah akhbar yang sepatutnya memainkan tanggungjawab sosial membentuk fikrah masyarakat, tetapi sikap Utusan Malaysia yang tanpa segan silu terus menyebarkan berita yang tidak benar semata-mata untuk menutup pekung di dada pimpinan Pemerintah Negara adalah sangat pahit.Tambahan pula, dalam keadaan negara sedang menyambut ulangtahun Kemerdekaan, artikel terbitan Utusan Malaysia tersebut telah secara jelas menjajah pemikiran masyarakat melalui penulisan picisan.

Adakah Utusan Malaysia hari ini merupakan pengkagum Joseph Goebbels, Menteri Propaganda Hitler yang terkenal dengan prinsip “The Big Lie” iaitu satu prinsip yang menyatakan bahawa sesuatu fitnah, jika diulang berkali-kali dengan lantang, akan dipercayai rakyat jelata. Sesuatu yang amat dahsyat, disebalik 54 tahun Kemerdekaan tanahair dan kredibiliti miliknya yang ditubuhkan pada tahun 1939 dengan hasrat dan tujuan asal untuk membangkitkan pendapat penduduk Tanah Melayu terhadap penjajah British, namun kini Utusan Malaysia seolah-olah hilang jatidiri dalam membentuk fikrah rakyat khususnya masyarakat
Melayu.

Sehubungan dengan itu, SAMM Negeri Johor diatas rasa tanggungjawab memperjuangkan "apa jua yang Haq, menolak yang batil" akan mengeluarkan risalah untuk diedarkan di seluruh negeri Johor untuk memperjelaskan keadaan sebenar isu berkaitan pembelian Cincin Berlian oleh "First Lady" Malaysia, Datin Seri Rosmah Mansor.

“PERJUANGAN ADALAH PERLAKSANAAN KATA-KATA”

Ahmad Anwar Asyraf Bin Ismail
Penyelaras Negeri
Solidariti Anak Muda Malaysia Negeri Johor

No comments: