Monday, September 5, 2011

Siapa Bacul? Ketua Pemuda Bacul atau Presiden Umno Bacul ?




Bila dengar nama Khairy, teringat pula peristiwa dalam parlimen yang menyebut - Siapa Babi Negara ? Di ulang-ulang kenyataan tersebut, siapa Babi Negara, siapa Babi Negara? Cakap... Siapa Babi Negara...?

Siapa Babi Negara ? Itulah antara kehangatan dewan parlimen dalam penggal kali ini, melibatkan Khairy Jamaludin yang terpinga-pinga ketika dikatakan menjadi punca akronim Babi Negara (yang merujuk kepada BN, Barisan Nasional) berkumandang dalam dewan parlimen. Lantas Khairy pun menjerit "Siapa Babi Negara", sedang dia tahu tidak lain dan tidak bukan, akronim tersebut adalah sesuai sekali dengan frasa Barisan Nasional iaitu akronim BN. Ketika itu gegak gempita Khairy dalam parlimen umpama meludah ke langit, akhirnya terpalit ke muka sendiri. Siapa Babi Negara...

Hari ini Khairy sekali lagi bikin gegak gempita dengan mendakwa Timbalan Presiden PAS Mohamad Sabu sebagai "bacul dan tiada maruah". Sedangkan Khairy telah lupa diri, siapakah Khairy untuk berdebat dengan Timbalan Presiden PAS ? Dicadangkan supaya Timbalan Presiden UMNO untuk meletakkan jawatan lalu memberi laluan kepada Khairy mengisi tempat (sepertimana dalam kerangka FAM dulu). Maka barulah layak Khairy bertemu dengan pemidato berpengalaman Mohamad Sabu.

Khairy jangan lupa bagaimana seorang Perdana Menteri melarikan diri dari bertembung dalam debat di antara ketua negara dan ketua pembangkang. Lebih meloyakan apabila Perdana Menteri itu tidak memberi sebarang alasan malah mengandaikan pula Anwar Ibrahim bakal demam jika berdebat dengannya kerana Najib Razak tahu segalanya. Akhirnya Najib sendiri yang demam campak... 

Umno sememangnya bacul sebenar apabila membiarkan Perdana Menteri TAKBIN kekal memerintah negara. Ini membuktikan bahawa bukan Najib sahaja yang TAKBIN, tetapi seluruh ahli dan penyokong Umno adalah bacul lagi TAKBIN kerana membiarkan fenomena TAKBIN di peringkat tertinggi negara. Najib sendiri sebagai presiden Umno tidak berani untuk turun berdebat, apatah lagi bala tentera retoriknya.

Dalam isu debat yang dianjurkan oleh Kerajaan Negeri Kelantan, Mohamad Sabu juga telah keluarkan kenyataan bahawa beliau bukanlah takut dan lari untuk berdebat dengan Khairy, tetapi mencadangkan agar lebih sesuai jika kapasiti ketua pemuda yang dimiliki Khairy layaknya bertembung dengan ketua pemuda PAS Negeri Johor Suhaizan Kaiat sahaja memandangkan peristiwa Bukit Kepong berlaku di negeri Johor.

Itu sahaja level yang layak buat Khairy... Ketua pemuda tidak bermenteri... Siapa Babi Negara ? Cakap... BN...


No comments: