Wednesday, September 21, 2011

Mat Sabu Ditahan Ketika di Airport !




Timbalan Presiden PAS, Mohamad Sabu, ditahan untuk diambil keterangan di Ibu Pejabat Kontinjen (IPK) Pulau Pinang sebelum dibebaskan dengan jaminan polis hari ini.

NONEKetua Polis Pulau Pinang, Datuk Ayub Yaakub (kiri), berkata Mohamad ditahan sejurus tiba di Lapangan Terbang Antarabangsa Pulau Pinang dari Kuala Lumpur pada jam 7.30 petang tadi dan dibawa ke IPK Pulau Pinang.

Mohamad yang lebih dikenali sebagai Mat Sabu, tiba di IPK Pulau Pinang pada 8.30 malam dan dilihat meninggalkannya ibu pejabat polis itu pada 9.05 malam selepas keterangan beliau diambil.
Menurut Ayub, pemimpin PAS itu akan didakwa berikutan terdapat lebih 1,000 laporan dibuat terhadapnya berikutan ucapan kontroversialnya pada sebuah ceramah diTasek Gelugor pada 19 Ogos lalu.
"Laporan dibuat oleh waris polis yang kecewa dengan kenyataan Mat Sabu,” katanya pada sidang media di Georgetown.
“Saya gesa semua pihak supaya bertenang agar proses undang-undang dapat dijalankan,” katanya.

mingguan malaysia 280811 mat sabu dikecamPetang tadi, peguam pemimpin PAS itu, Hanipa Maidin berkata, anak guamnya dimaklumkan pihak polis bahawa beliau akan didakwa di Mahkamah Sesyen Butterworth esok.

Ini berikutan ucapannya berhubung isu Mat Indera dan tragedi Bukit Kepong yang akan dituduh mengikut Seksyen 505 Kanun Keseksaan kerana mendatangkan khianat awam.
Utusan Malaysia pada 27 Ogos lalu melaporkan pemimpin parti Islam itu dalam ceramahnya di Pulau Pinang sebagai berkata, Mat Indera wira sebenar dalam tragedi itu dan bukannya "polis British".

Ucapan itu mencetuskan kontroversi besar dan dikritik pelbagai pihak, terutamanya pemimpin BN dan meleret kepada polemik kemerdekaan negara dan sama ada negara ini pernah dijajah. 

Jika bersalah Mohamad menghadapi kemungkinan dipenjarakan sehingga dua tahun, atau didenda atau kedua-duanya sekali. - mkini


EDYES wrote:
Adakah ini alasan untuk menampilkan semula undang-undang baru menggantikan ISA ?

Semalam, Nazri Aziz membuat pengakuan bahawa ISA tidak dimansuhkan sepenuhnya tetapi hanya dilakukan penjenamaan semula. Pakej undang-undang ISA diperbaharui, rakyat masih boleh ditahan tanpa perbicaraan, tanpa perundangan dan tanpa keadilan !

Sampai bila kita rakyat nak duduk di bawah undang-undang legasi penjajah? Apakah kerajaan yang ada hari ini adalah kerajaan penjajah ? sila ke entry "Kerajaan Penjajah" tulisan Edyes tahun 2008 !


1 comment:

Mat Rempit said...

Janganlah emo sangat.Ini proses biasa dalam menahan.Kalau Mat Rempit kena tahan lokap kau tak kata pulak ISA ke apa ke.
Polis ada kuasa menahan ni dah lama dah.Bukan undang-undang baru ke apa.Untuk ambil keterangan saja. Lainlah tahan sampai lebih dari 24 jam.itu kena bawa pergi Majistret untuk tahan lebih lama lagi.