Tuesday, November 30, 2010

Babi !! RON97 Naik 15Sen !!!

Harga petrol RON97 akan dinaikkan 15 sen lagi kepada RM2.30 seliter berkuatkuasa 1 Disember ini, mengikut sumber.

Pengumuman rasmi dijangka akan dibuat lewat hari ini. Bagaimanapun harga petrol RON 95 kekal tidak berubah pada RM1.85 seliter. - Mkini


edyes wrote:

aku memang beremosi dalam perkara yang bakal menyebabkan rakyat tersungkur di dalam negaranya sendiri.

apa hina sangat rakyat Malaysia nie?? kita keluarkan minyak yg punya kualiti, mahal berbanding pengeluaran di teluk... tapi dibagi pakai kepada bangsa lain! bangsa BANGSAT macam kita nie, dipaksa gunakan minyak RON95 yang telah terbukti tidak berkualiti, merugikan, cepat habis, melembabkan enjin dan aku percaya boleh juga menjahanamkan enjin dalam jangka panjang!!!

aku ulang lagi, skarang orang dah makin ramai bertukar daripada isi RON95 kepada RON97! sebab kesannya punya sial RON95 tu dah ramai yang perasan!! hampir semua testimoni mengatakan minyak RON95 cepat habis, melembabkan enjin!! setakat nie buat bila kira2, walaupun harga RON97 lebih mahal 30sen berbanding RON95, tapi bagi pengguna tegar RON97, mereka masih rasa tidak rugi menggunakan minyak ini dan terus menggunakan RON97!!

pulak tu, korang tak perasan ke sejak RON95 diperkenalkan, asal bertembung je terbakar!! asal berlanggar jer terbakar!! haram jadah!!!

kerajaan sengaja menaikkan harga minyak RON97 supaya pengguna yang telah sedar keburukkan RON95 akan kembali menggunakan minyak murah takde kualiti. hinanya bangsa kita nie sampai dipaksa mengurangkan kualiti !

adakah korang akan duduk ontok-ontok dan biarkan penyamun ini rompak duit simpanan kita ?? korang boleh jamin harga barang tak naik??

Ayuh turun ke jalanraya hari ahad nie... bergabung dengan demo bantahan pengswastaan air... pasti jumlahnya lebih ramai!! kita harus bangkit agar kerajaan tidak lakukan apa-apa keputusan yang mencekek rakyat sesuka hati!!

Hari Ahad ini, turunlah ke Masjid Negara!! berarak ke Istana Negara !!!


EDYES @ edyesdotcom

7 comments:

merbok said...

hehehe dah nasib kita bro.. nak buat mcmana... tunggu PRU je laa.. nak berdemo pun nak kena turun KL.. minyak lagi!

Art Pokon said...

Saya tetap ngan RON 97....saya berpendapat Kerajaan menipu rakyat tentang RON 95....mesti ada sesuatu perkara yang kita tidak tahu ..disembunyikan dari pengetahuan umum

Toshio (Zharfan) said...

Kalau macam tu, beli sahajalah kereta Mercedes, BMW, Volkswagen dan kereta Jerman lain dimana RON 95 boleh pakai.

Ramai pemandu BMW isi RON 95 dan tiada masalah.

Yang untung ialah pemilik kereta Jerman, Buatan Eropah seperti Peugeot, Fiat, Volvo dan sebagainya, CKD Siam dan CKD Indonesia sebab RON 95 boleh pakai.

Yang terseksa ialah pemandu kereta Proton berenjin Mitsubishi seperti Proton Iswara. Pemandu Kereta CBU Jepun pun turut terseksa.

Aku selalunya tak berapa gemar beli kereta secondhand dari Jepun sebab Radio, Computer system dalam bahasa Jepun dan bau rokok sangat kuat except owner dulu lady driver.

Aku pernah baca satu artikel dimana Australia komplain kat Proton kenapa kereta Proton perlukan petrol RON tinggi sangat iaitu RON 95 untuk Proton di Australia. Di Australia, RON 95 itu dah macam RON 97 di Malaysia.

Anonymous said...

sbnrnye.. memang dh wat kajian pn.. ron 95 mmg cepat terbakar... klu x caye... cari la info pasal kajian ni kat upm.. aku just tahu dr lecturer aku jek...

camat said...

ye betul tu...O2 censor kete myvi aku dah rosak gara2 bertukar dari 97 ke 95. org perodua yg ckp bnda tu rosak sbb pertukaran minyak enjin.aku yg kureng skit bab2 minyak ni fikir mgkin sbb aku dok tukar pakai jap petronas pastu shell pastu bp.ropenye baru aku sedar pncanya ialah ron95 la tu apa lg...nak kena gnti benda alah tu dh la mahal...kena plak time sevis keta major,nk tukar tayar lg...bla bla bla...rabak poket akuuuu...mmg betullah ron95 ni xde kualiti..gereemmmm

zawanor said...

Celaka...celaka...celaka...Memang celaka lah KERAjaan BN ni. bulan lepas naik 5 sen aku boleh tahan lagi tp ni dah 15 sen aku memang rasa terbakar sangat...Senang-senang mereka naikkan harga...Bila kat rakyat tarik subsidi tapi bila kat syarikat kroni tukar jadi insentif pulak...Celaka..celaka...celaka..

Anonymous said...

malaysia oh tanahair ku.... macam siyal...sumer naik...