Monday, November 29, 2010

Menuntut Keadilan dari Parti Keadilan...


Menuntut Keadilan dari Parti Keadilan akan dianggap perbuatan penderhaka


26 November 2010

Mengkritik atau mempunyai perasaan tidak puas hati terhadap perjalanan pemilihan PKR, atau mendakwa JPP dan Sekretariat Ibu Pejabat Parti tidak adil dalam pengendalian pemilihan ‘1 ahli 1 undi’ dengan memberi bukti salahlaku JPP dan Sekretariat Ibu Pejabat, adalah sama hukumnya dengan mengkritik Anwar Ibrahim dan Azmin Ali. Oleh itu, sesiapa yang bertindak demikian akan dianggap pengkhianat.

Menuntut keadilan, memperjuangkan kebenaran dan mencadangkan penambahbaikan kepada organisasi parti akan dianggap durhaka. Mustaffa Kamil Ayub, Zaid Ibrahim, CheGu Bard, Jonson Chong, Dr Suraya, Animah Ferrar adalah antara kumpulan pemimpin yang dianggap pendurhaka atau pengkhianat parti.

Begitu juga dengan ahli parti. Kita diminta untuk menjadi ahli yang paling setia. Ahli yang disayangi Anwar Ibrahim dan Azmin Ali dengan memberi sokongan tidak berbelah bagi kepada kedua pemimpin itu walau dalam apa keadaan sekalipun, meskipun menutup sebelah (atau kedua-dua) mata, bertoleransi dengan salah laku, asalkan tidak menyusahkan Anwar Ibrahim dan Azmin Ali atau sebaliknya.

Apakah sudah menjadi satu kesalahan besar apabila ahli menuntut keadilan daripada Parti Keadilan?

Menuntut keadilan tidak lagi terpakai dalam parti. Ianya hanya terpakai kepada kerajaan UMNO/BN. Ramai ahli parti telah tampil mengemukakan bukti yang nyata lagi jelas mendakwa salah laku JPP dalam mengendalikan pemilihan PKR baru-baru ini tetapi langsung tidak mendapat layanan sewajarnya oleh pucuk pimpinan.

Saya sedih tetapi tetap menaruh harapan bahawa parti wajib digerakkan dengan menjunjung prinsip-prinsip keadilan dan kebenaran. Walaupun kadangkala ianya memberi gambaran negatif kepada parti, tetapi keadilan dan kebenaran akan sentiasa adil dan sentiasa benar dalam apa keadaan sekalipun. Dalam mempromosikan politik nilai sebagai budaya politik PKR, tindakan pimpinan parti akan sentiasa menjadi teladan kepada ahli-ahli biasa.

Ingatan saya kepada pimpinan parti bahawa setiap tindakan ada tindakbalasnya. Jangan terkejut jika ahli parti mula meninggalkan parti kerana hilang kepercayaan kepada pucuk pimpinan. Ini kerana pimpinan parti tidak mahu melayan ahli parti dengan menghormati hakikat bahawa setiap ahli mampu berfikir secara rasional dan mempunyai maklumat yang cukup (maklumlah zaman internet ini) untuk membezakan apa yang betul dan apa yang salah.

Kita marah sebab UMNO/BN sedang membonsaikan pemikiran rakyat. Akan tetapi apa bezanya dengan tindakan pimpinan parti yang juga bertindak seperti UMNO/BN mahu membonsaikan pemikiran ahli parti supaya menjadi ahli yang setia biarpun membuta tuli.

Jikalau kita tidak mampu untuk memberi keadilan kepada ahli sendiri, bagaimana kita mahu meyakinkan rakyat Malaysia bahawa kita mampu memberi keadilan kepada mereka?


Abdul Aziz Anon

No comments: