Monday, November 15, 2010

Sial Punya CELCOM !!


Semenjak dua menjak nie, aku terasa macam top-up CELCOM Xpax macam air je lajunya. Sebelum nie ada aku upload top-up RM30 dalam handphone, tapi hanya bertahan tak sampai seminggu. Memang banyak pakai, tapi terasa benar cepatnya habis. Mula-mula aku suspect maybe handphone aku ada problem masa end call. Tapi bila double check, semuanya ok.

Semalam, lepas je top-up RM10 (nak top-up RM30 tak berani takut cepat habis macam tempohari), dan bila check balance adalah sekitar RM10.15. Kebetulan aku call someone di utara tanahair selepas tu (member aku pakai maxis) dan lepas call aku terus check balance credit yang aku ada. Baki yg tinggal adalah : RM 1.60

Bila aku check balik jumlah period masa yang aku guna masa call member di utara tu, hanya menggunakan masa sebanyak 5minit dan 58 saat. Tak sampai 6 minit pun!! Tapi takpa, kita kiralah 6 minit untuk kira berapa jumlah RM yang dikenakan untuk setiap minit dari CELCOM ke Maxis. Penggunaan keseluruhan untuk 6 minit itu ialah RM8.50 !! jom kira ;

RM8.50 dibahagi dengan 6 minit = RM1.42 seminit ????

Maknanya, call dari CELCOM ke MAXIS dalam pakej xpax untuk 1 minit adalah RM1.42 !!

CELCOM SIAL!! PATUTLAH CREDIT AKU CEPAT HABIS !!!

Aku dah perasan sejak masa lepas raya tempoh hari, tapi masih kawal perasaan dan masih supportive terhadap produk tempatan. Tapi, makin hari makin kerap kena beli top-up, rupanya duit buta-buta kena telan. Inilah nasib kita, nak pakai line takut tergadak. Pakai top-up Xpax, kena sembelih hidup-hidup...

Pada sesiapa yang ada pengalaman credit habis macam air meleleh, sila nyatakan di sini. Sila beri testimoni agar lebih ramai akan berhati-hati, double check apa yg mereka guna dan moga boleh elak dari ditipu oleh CELCOM!!


EDYES

13 comments:

zawanor said...

Salam bro edyes. memang macam tulah caj celcom jika kita buat panggilan ke rangkaian lain...mmg mahal giler. sbb tu skrang ni saya guna talian lain.namanya enumx..cajnya usd0.08 sen(rm0.26) seminit ke semua rangkaian.no pun x perlu tukar.kalau nak cuba google je enumx, pasti jumpa...nak promote link sy pun malas tkut nanti kata ambil kesempatan pula..:)

mz said...

bro, give me your number - i will check for you.. TQ..

mz said...

bro,
aku dah tlg check case hang..
Hang pakai plan XPax lama yg ade rate berbeza antara rangkain dan juga bergantung kepada location hang call- kes hnag hang call dr KL ke utara dia panggil adjacent call- so memang dia mahal skit- dan kalau pergi ke website celcom, memang dia bgtau pon rate dia berapa.. Takde isu celcom tipu hang- hang aje terlepas pandang.. dan sbenar every operator juga ade same plan mcm nie- iaitu call je different operator yg berlainan location (adjacent or non-adjacent call). dia memang lagi mahal.. so utk murah aku cadangkan ko TUKAR PLAN ke celcom blue yg flat rate to any operator and ANYWERE (takde lagi call adjacent /non adjacent charge)... Aku dah check hotlink pon ade plan yg sama dan ade plan yg flat rate gak.. so hang kena rajin analysis skit dan tukar plan utk dpt nilai yg lebih. .. gi site ni tuk tgk celcom blue prepaid plan.. http://www.celcom.com.my/celcomblue/kadar/index.php

Edyes said...

Salam MZ,

sy terpaksa tunggu malam utk reply posting MZ.

sy sebenarnya rasa tertipu dgn CELCOM, kerana setelah sekian lama bersikap loyal tetapi ini balasan yg saya terima - RM1.42 seminit untuk panggilan CELCOM ke MAXIS...

sebelum ini kita biasa tgk iklan yg menunjukkan kos panggilan luar rangkaian hanya sekitar 39sen seminit. jarang sekali sy dengar kosnya mencecah 50sen seminit apatahlagi RM1 per minit. Apa yg saya lalui iaitu RM1.42 seminit adalah sesuatu yg macam tak masuk akal. macam duit kita nie disedut-sedut, memang rasa ditipu hidup2...

dalam iklan XPAX, selalu digambarkan ianya jimat dengan pelbagai hadiah dan bonus... di sini sy ingin sampaikan satu lagi perkara di mana SMS yg selalu sy terima sebagai 'hadiah'. contohnya;

200 SMS percuma!! 90 MMS percuma!! dan sebagainya memanglah mengejutkan dan menggembirakan... TETAPI MALANGNYA, ianya perlu dihabiskan dalam masa 24jam... sebenarnya syarikat Telco nie nak bagi ke taknak bagi hadiah tu? atau buruk siku dah bagi ambik balik??

Satu lagi bentuk offer yg dihantar melalui SMS, menyatakan ; sila tambah nilai RM30 dan habiskan sebelum (satu tarikh yg period masanya lebih kurang 3hari) untuk menikmati tambahan bonus 5%.

Hadiah apa macam nie?? bonus apa macam nie?? jadi, XPax nie sememangnya tidak mempraktikkan sepertimana yg mereka iklankan. Apapun, ini bukan isu yg saya bawa... Isu yg sy bawa ialah, RM1.42sen seminit!! adakah ianya wajar??

Edyes said...

zawanor,

takde masalah kalau nak promote link enumx tu. Asalkan ia saranan terbaik untuk mereka2 yg menghadapi masalah berbentuk penipuan seperti yg saya alami...

Anonymous said...

celcom memang sial

Anonymous said...

celcom sial macam babi..!

Maya Eliestrani said...

CELCOM MEMANG SEBUAH SYARIKAT YANG TERANG-TERANG LAYAK DISEBUT SEBAGAI 'LINTAH DARAT'!!!
TIDAK TAHU DIMANA SILAPNYA, KAKITANGAN YANG TIDAK AMANAH ATAU KETUA YANG TIDAK PRIHATIN !!!
MASALAH DARI CELCOM SUDAH MENJADI PERKARA BIASA DALAM LINGKUNGAN KAMI, ORANG KAMPUNG, SAUDARA MARA, KAWAN-KAWAN SEMUA MERUNGUT DAN MENYUMPAH AKIBAT PERBUATAN PERKHIDMATAN LAHANAT SYARIKAT CELCOM INI!!!!!!!!!!!!!!!!
JIKA ADA DIANTARA ANDA YANG BEKERJA DALAM SYARIKAT CELCOM DAN TERBACA SEMUA ADUAN, RUNGUTAN DAN MAKIAN DI SINI, SILA, TOLONG AMBIL PERHATIAN SUPAYA SETIAP KAKITANGAN DARI PELBAGAI PANGKAT DI SYARIKAT ANDA TIDAK MAKAN GAJI WANG HARAM UNTUK ANAK ISTERI SAUDARA DAN SAUDARI.
DUIT KAMI HAK KAMI, HORMATI KAMI SEBAGAI PELANGGAN DAN PEGANGLAH SUMPAH 'PIAGAM PELANGGAN'. IKHLASKAN LAH KAMI MENGGUNAKAN PERKHIDMATAN SYARIKAT CELCOM BERBALOI DENGAN DUIT YANG SYARIKAT CELCOM 'TELAN' DARI KAMI !!!!!!!!!

SEKIAN, TERIMA KASIH.

Unknown said...

celcom memang penipu dan menyusahkan orang ramai!!

Anonymous said...

celcom papundak...

Anonymous said...

Saya sokong sepenuhnya....tak guna cakap dengan bangsa macam ni...dia akan gunakan macam macam alasan orang cerdik pandai untuk menutup kerakusan keuntungannya...

Anonymous said...

ah dasar sexcom sial ni mmg telan duit saje2.bband pulak random diskonnek.kjaan langsung tak amik pot masalah planggan sexcom ni.kjaan ngn sexcom pi matilah dua2!!

Wan Sukri Bin Wan Abu Bakar said...

Kalau mcm tu gunakan lah WOW Mobile 015xxxxxxxx. Kadar rate ke rangkaian digi,maxis,celcom,umobile adalah 12sminit. Manakala utk sama rangkaian 015 adalah free 24 jam. ;))