Monday, April 21, 2008

Khairy Dan Hisham Bertelagah ?

Khairy: Keris antara punca BN kalah

Naib ketua Pemuda Umno, Khairy Jamaluddin hari ini mengakui bahawa isu keris menjadi satu daripada beberapa punca sokongan kepada BN merosot dalam pilihanraya umum 8 Mac.

Beliau bagaimanapun menolak tanggapan bahawa isu keris menjadi punca utama pengundi, khususnya bukan Melayu, tidak menyokong ramai calon BN dalam pilihanraya umum tersebut.

"Kita perlu mengkaji dan berfikir untuk melihat isu keris ini secara terbuka," kata Khairy, yang juga ahli parlimen Rembau.

Beliau berkata demikian ketika ditemui media di "retreat" ahli-ahli parlimen BN di sebuah hotel terkemuka di Kuala Lumpur hari ini.

Bagaimanapun, kata Khairy, beliau tidak pasti sama ada isu keris tersebut akan di bawa ke perhimpunan agung Pemuda Umno hujung tahun ini. "Saya juga tidak tahu sama ada isu keris ini akan dibangkitkan dalam mesyuarat exco pergerakan Pemuda Umno," tambah Khairy.

Beliau berkata, pada keseluruhannya, isu keris merupakan salah satu punca sokongan kepada BN berkurangan dalam pilihanraya umum ke-12.


Hishamuddin : Keris bukan punca kurang sokongan

Ketua pergerakan Pemuda Umno, Datuk Seri Hishammuddin Hussein menegaskan bahawa keris tidak mempunyai kaitan dengan sentimen perkauman.

"Perkara ini dibangkitkan hanya bertujuan menakut-nakutkan pihak tertentu tambahan kita berada dalam negara majmuk dan untuk mempengaruhi adalah perkara biasa,'' beliau dipetik sebagai berkata kepada pemberita semalam.

Hishammuddin berkata, berita-berita daripada laman web, blog atau khidmat pesanan ringkas (SMS) perlu diteliti terlebih dahulu kerana ia boleh menjejaskan perpaduan dan kredibiliti seseorang individu itu.

''Tak mungkin naib ketua saya boleh menyatakan sedemikian kerana dia sentiasa ada bersama-sama dengan saya," katanya selepas merasmikan Mesyuarat Agung PIBG ke-39 dan Pengisytiharan 110 Tahun Sekolah Kebangsaan (SK) Semenyih.

Bagaimanapun, Khairy dalam laporan itu menolak tanggapan bahawa isu keris menjadi punca utama kemerosotan undi BN.


edyes wrote:

KJ oh KJ
Usahlah kau berdalih...

Terlajak sampan boleh diundur, terlajak bahasa badan binasa... itulah perumpamaan yang paling sesuai untuk 'pejuang kebangsaan' yang bernama KJ.

Ironinya, sebelum ini dua akhbar bawah Kumpulan NSTP, yang dikaitkan dengan Khairy, Berita Harian dan New Straits Times menyalahkan Hishammuddin kerana menghunus keris 'Panca Warisan' selama tiga tahun berturut-turut mulai 2005.

Akhbar berikut bukanlah akhbar tabloid, harakah mahupun makkal ossai. Akhbar yang menyiarkan berita tersebut adalah media arus perdana yang dipercayai turun-temurun oleh bangsa UMNO dan akhirnya dinafikan oleh KJ setelah menyedari bahwa kata2nya itu menyinggung penghunus utama keris tersebut.

Bagi saya, tidak perlu lah menakut-nakutkan bangsa lain dengan menghunus keris. Kaum lain sedar akan had dan ketetapan yang telah termaktub dalam perlembagaan dan ianya tidak boleh dipinda sembarangan.

Kita juga harus sedar, jika kita melihat bangsa lain lebih maju, itu bukanlah salah mereka yang sentiasa bekerja keras untuk mencapai matlamat mereka. Cuma saya begitu concern mengenai tanah2 melayu yang telah ditukar hak milik kepada bukan melayu kerana kerajaan yang mempunyai kuasa tidak memainkan peranan dengan baik malah memberi laluan demi memenuhi kantung kewangan mereka dan keluarga mereka...

Oleh demikian, janganlah sekali2 menyalahkan bangsa lain yang telah mula meminta2 kerana kelemahan pucuk pimpinan kerajaan itu sendiri...

No comments: