Wednesday, April 16, 2008

Beras naik mendadak

KUALA LUMPUR 15 April – Harga beras di seluruh negara mencatatkan kenaikan mendadak antara 10 peratus hingga 20 peratus sejak Ahad lalu, dipercayai berpunca daripada peningkatan harga beras global.

Tinjauan mendapati beras Super Special 5% Tempatan jenama Jasmine naik antara RM3 hingga RM4 sekampit dengan harga terbaru RM15.90 bagi kampit 5 kilogram berbanding RM12.90 sebelum ini dan RM28.80 bagi kampit 10 kilogram berbanding RM24.80.

Pemantauan Gabungan Persatuan-Persatuan Pengguna Malaysia (FOMCA) mendapati ia berlaku di kawasan bandar di seluruh negara termasuk di Lembah Klang.
utusan

edyes wrote :

Sekali lagi kerajaan BN gagal menangani masalah asas rakyat Malaysia. Bagi saya beras juga umpama minyak tetapi bukan bagi kenderaan, bahkan ianya untuk manusia yang menjadikan nasi sebagai makanan utama dalam kehidupan mereka.

Boleh dikatakan, 100% orang melayu memerlukan beras sebagai makanan harian. Dari sini dapat juga disimpulkan bahwa orang melayu merupakan pembeli utama beras di Malaysia ini berbanding dengan kaum2 lain.

Siapa pula yang berniaga beras ? Kebanyakkanya orang cina yang menguasai perniagaan beras ini sepertimana mereka menguasai ekonomi Malaysia. Saya tidak racist, apa yang cuba saya sampaikan ialah situasi ini menyebabkan orang melayu dan bertambah tertekan.

Pastinya peniaga2 gerai juga akan merasai kegawatan ini di mana apabila peniaga gerai terpaksa menaikkan harga Nasi Goreng Kampung dari RM3.50 kepada RM4.50, pelanggan yang juga turut berasa perit atas kenaikkan harga beras akan berfikir dua kali untuk membawa anak dan isteri makan ke gerai atau medan selera. Daripada seminggu sekali kepada sebulan sekali... sudah tentu kantung para peniaga akan lebih terjejas.

Ingin juga saya persoalkan di sini, adakah pesawah-pesawah kita yang membanting tulang akan merasai kenikmatan kenaikkan harga beras ini ? adakah harga padi naik ? Saya dimaklumkan sekiranya harga beras melambung sekalipun, pesawah kita tetap daif kerana harga padi masih pada tahap lama. Jadi, keuntungan terbesar ini hanya bermain di arena pihak ketiga iaitu pemborong dan pembekal sahaja.

Oleh itu, tiada apa yang menguntungkan dari kerajaan BN sejak dulu kini dan selamanya... Rakyat senang menjadi rakyat susah... rakyat papa kedana,menjadi rakyat sengsara.... tetapi, segelintir yang mewah akan menjadi lebih kaya dengan monopoli ini!!!

Perubahan segera adalah harus !!

REFORMASI !!!

No comments: