Thursday, November 24, 2011

Perdana Menteri: Mahasiswa Akan Dibenar Menjadi Ahli Parti UMNO !



Berikut adalah kenyataan Saifuddin Abdullah, Timbalan Menteri Pengajian Tinggi di dalam laman sosial twitter;

PM umum akn pinda Sek 15 AUKU: benarkn msiswa jd ahli parti politik, w'pun tak benar brjawatan parti. 


Kenyataan di atas juga bermaksud - Perdana Menteri akan mengumumkan akta AUKU seksyen 15 akan dipinda seterusnya membolehkan setiap mahasiswa menjadi ahli kepada parti politik. Walaubagaimanapun, mahasiswa tidak dibenarkan memegang jawatan dalam parti.

Ini merupakan suatu langkah transformasi yang baik. Mengumumkan pelbagai langkah baik adalah merupakan sesuatu yang mudah. Sebagai contoh, kerajaan melalui Perdana Menterinya boleh sahaja mengumumkan harga barang itu dan ini turun ke harga siling yang selesa kepada rakyat. Namun apakah ianya berhasil dalam aspek perlaksanaan?

Contoh seterusnya ialah, apabila kerajaan mengumumkan pemansuhan ISA dalam satu majlis yang gilang gemilang dengan liputan paling meluas beberapa minggu yang lalu. Ketika itu hampir semua saluran telivisyen menyiarkan ucapan Najib Razak mengumumkan ISA dimansuhkan. Bukalah TV123, pelbagai saluran radio dan beberapa penyiar swasta, nasional dan internasional, semuanya menjadi saksi ucapan Najib memansuhkan akta keselamatan dalam negeri.

Tetapi malang bagi rakyat Malaysia kerana mempunyai bukan satu, tetapi dua Perdana Menteri flip-flop. Tidak sampai dua bulan selepas mengumumkan pemansuhan akta ISA, akta yang sama ini terus digunakan kepada rakyat dengan penahanan 11 orang di Sabah, antara yang ditahan ialah aktivis PAS. 

Apakah hukuman setimpal untuk rakyat yang menggelar Perdana Menteri penipu, apabila sebenarnya Perdana Menteri itu memang menipu? Atau bagaimana jika kita gelar Najib adalah Bapa Penipuan?

Kali ini, Perdana Menteri yang sama iaitu Najib Razak akan membuat satu lagi pengumuman. Najib bakal mengumumkan sebuah pindaan akta AUKU yang membolehkan mahasiswa berpolitik. Benarkah??

Edyes tidak pasti apakah sebenarnya pindaan akta AUKU ini bermaksud, membenarkan semua mahasiswa menyertai parti politik asalkan ianya UMNO dan rakan-rakan sebarisan? Manakala mahasiswa yang menjadi ahli politik pembangkang pula akan ditukarkan ke kampus-kampus tercorok? Ini biasa sahaja berlaku dikalangan penjawat awam dan cikgu-cikgu yang menyokong pembangkang secara terbuka mahupun secara terkantoi.

Mahasiswa wajib melihat pengumuman ini sebagai satu taktik licik. Ketika mahasiswa dibenarkan berpolitik atau menjadi ahli politik sepertimana pindaan yang diumumkan kelak, ditakdirkan mahasiswa ditangkap kerana menyertai ceramah umum yang bakal digelar perhimpunan haram setelah akta perhimpunan aman dilaksana, maka mahasiswa ini akan didenda dan mungkin dibuang dari universiti. Ibarat taktik penjajah, inilah yang dinamakan 'transformasi'.

Bermodalkan slogan 'transformasi' yang diadaptasi daripada filem Transformers, tindakkan Najib sekali lagi diragui. Logikanya daripada filem Transformers, lori akan bertukar menjadi robot mengikut kesesuaian dan keperluan, robot yang sama juga akan bertukar menjadi lori bila diperlukan sedemikian. Maka boleh kita rumuskan 'transformasi' yang dibawa oleh Najib Razak adalah perubahan yang sama, cuma berbeza rupa-bentuknya sahaja mengikut keperluan semasa!

Oleh demikian, perlukah kita percaya dengan pengumuman Najib yang seterusnya? Memansuhkan ISA, penyediaan jawatankuasa khas parlimen untuk pilihanraya, Rang Undang-Undang akta perhimpunan aman, pindaan akta AUKU, dan pelbagai lagi pengumuman, di kala rakyat negara ini menghadapi krisis keyakinan terhadap Perdana Menteri, masihkah ada yang boleh dipercayai ?!

Sebagai mahasiswa, harus lebih bijak dalam membuat tafsiran. Sebagai rakyat marhain, berjuanglah menuntut hak kebebasan dan menuntut taraf kehidupan yang lebih layak untuk sebuah negara kaya seperti... Malaysia


EDYES @ edyesdotcom
Court of Public oPinion

1 comment:

Anonymous said...

MANTOP