Wednesday, November 2, 2011

Senarai Pemborosan Rosmah Bertambah Ketika Rakyat Bersusah Payah



Meskipun kontroversi cincin RM24 juta yang dikaitkan dengan Datin Seri Rosmah Mansor masih belum reda, pengkritik Datuk Seri Najib Razak kini menjadikan anak perempuan perdana menteri sebagai sasaran mereka.

NONEIni berikutan laporan berita yang dikatakan tersiar di The West Australian, yang  mendakwa anak gadis perdana menteri membelanjakan A$60,000 (RM195,000) semasa  membeli-belah di David Jones, antara gedung terbesar di Australia.

Bagaimanapun kesahihan berita itu belum disahkan, tetapi satu salinan keratan berita kecil tanpa tarikh dan logo akhbar berkenaan mula diedarkan di negara ini.

Namun ini tidak menghalang para penulis blog pembangkang dan akhbar web rasmi PKR, Keadilandaily memetik keratan itu dan menyiarkan laporan tersebut.

Selain itu, laporan bertajuk ‘Delegates go shopping and sightseeing’ atau 'Perwakilan membeli-belah dan bersiar-siar' juga dimuatkan di banyak laman Facebook.

Bekas ahli jawatankuasa pusat PKR Badrul Hisham Shaharin atau lebih dikenali sebagai Chegubard, menulis di blognya “ketika rakyat terus dibayah payah meneruskan kehidupan seharian keluarga pemimpin negara terus bermewah”.

Makin terhimpit

“Rakyat makin terhimpit dengan kos kehidupan yang makin menggila. Regim penguasa semakin gagal mengawal kenaikan harga barang dan perkhidmatan malah dalam pada masa yang sama pelbagai cukai diperkenalkan terus menjerut rakyat. Rasuah dan pemborosan semakin menggila.

azlan“Masih tidak mampu menjawab isu cincin RM 24.45 juta yang terkait dengan Rosmah Mansor kini muncul pula anaknya dengan imej begitu juga,” tulisnya.

Anak gadis yang tidak dinamakan dalam laporan itu didakwa bersama ibu bapanya yang menghadiri Mesyuarat Ketua-ketua Kerajaan Komanwel (CHOGM) yang diadakan di Perth, Australia Barat.

Keadilandaily yang juga memetik keratan akhbar itu melaporkan, turut bersama rombongan perdana menteri dan isteri serta anak gadisnya itu adalah Timbalan Menteri Penerangan, Komunikasi dan kebudayaan, Datuk Maglin Dennis D'Cruz, Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Mashitah Ibrahim dan presiden PPP Datuk M Kayveas.

Portal pembangkang itu juga mendakwa bahawa peniaga membuat keuntungan yang besar apabila seorang wanita pertama yang tidak dinamakan membelanjakan A$150,000 (RM487,000) membeli mutiara Australia Barat, manakala 'anak gadis Najib' membelanjakan A$60,000.

Ia memetik pengarah negeri bagi CHOGM Richard Muirhead sebagai berkata bahawa aktiviti masa lapang dan ekspedisi membeli-belah berkenaan diatur untuk perwakilan asing di luar jadual mesyuarat CHOGM yang ketat itu.


EDYES wrote:


Senarai Keborosan Imelda Rosmah dan suaminya sebelum ini, antaranya ialah :-

  • Lawatan Rasmi Rosmah ke luar negeri 2008-2011 - RM17 juta
  • Kos selenggara rumah rasmi Seri Perdana - RM49 juta
  • Bil elektrik dan air kediaman rasmi - RM10 juta setahun
  • Peruntukan Program Permata Negara - Rosmah - RM111 juta dan kemudian minta lagi baget tambahan dipertengahan tahun
  • Penginapan Rosmah di Hotel Atlantis, Dubai - RM140,000 satu malam
  • Beg tangan Rosmah berjenama 'Hermezz Matte' - RM361,259.99
  • Cincin berlian - RM24.45 juta
  • Penganjuran Persidangan Wanita Pertama dunia yang dihadiri 14 wanita pertama majoritinya dari Afrika - RM4.5 juta
  • Gelang tangan - RM1.65 juta
  • kos penyewaan sebuah pesawat Airbus A319 RM 9.1 j (pesawat ini digunakan untuk terbangkan pemimpin tertinggi Negara antaranya digunakan sewaktu percutian Rosmah  dan najib ke  Perth, Australia pada Hari Kemerdekaan 2011
Hampir semua jawapan ini hasil dari jawapan yang terkandung dalam hansard parlimen Malaysia. Sekarang terpulang kepada rakyat untuk membuat keputusan.

Dan sekarang yang terbaru ialah;
  •  Membelanjakan A$150,000 (RM487,000) membeli mutiara Australia Barat
  •  Anaknya menghabiskan A$60,000 (RM195,000) semasa  membeli-belah di David Jones, antara gedung terbesar di Australia.

2 comments:

Anonymous said...

ada bukti sahih ke rosmah memboros?
dah dia mampu,dia belilah...betul ke mahal?
ada bukti resit pembelian..?
janagn main tuduh..kalu xda bukti,jangan tuduh menuduh...jatuh fitnah nanti..berDOSA..

Anonymous said...

Hang buta ke apa? Tak pyh nak tunjuk bukti tengoklah pemakaian dia kt Paper, TV kalau nak banding isteri PM yg dulu mengalahkan Permaisuri Agong. Lagi beg tangan dia, barang kemas dia pakai bukan calang2 harga. Mmg icon dia sejibik mcm Imdela Marcos.