Saturday, November 5, 2011

Jika Parlimen Bubar 11 November, Najib Bakal Hadapi Gerakan Besar Melampaui Protes!!





Kenyataan Media
5 November 2011

Di serata dunia kebelakangan ini, kita melihat kebangkitan kuasa rakyat menundukkan pemerintahan diktator di beberapa buah negara. Negara ini juga secara langsung atau tidak langsung sebenarnya telah menyahut kebangkitan kuasa rakyat yang amat ditakuti oleh kerajaan yang menyonsang demokrasi untuk kekal memerintah.

Di sebalik kekalnya sebuah kerajaan melalui penipuan demi penipuan, termasuklah penipuan dalam pilihanraya yang melihatkan mereka dengan maksud tertentu telah menolak sistem pilihanraya yang reliable, bersih dan adil, tetapi memilih untuk meneruskan sistem pilihanraya yang meragukan dan mudah dimanipulasi agensi yang diperkuda oleh kerajaan itu sendiri. 

Kerajaan ini juga hebat berlakon kononnya mereka mempunyai sokongan yang kuat, tetapi asasnya ialah rakyat rata-ratanya telah menolak regim pemerintah di atas faktor penindasan dan penyelewengan kepercayaan rakyat. Lalu kerajaan ini tumbang tersungkur walaupun memperolehi kemenangan besar dalam pilihanraya ciptaan mereka. 

Itulah yang berlaku di kebanyakkan negara yang diperintah oleh regim yang menafikan demokrasi serta memperkuda semua agensi yang seharusnya bertindak neutral, malah sanggup menjual kedaulatan negara demi mengekal kuasa.

Di Malaysia, pada 9hb Julai 2011, ribuan rakyat telah memilih jalan raya untuk mendesak penambahbaikan proses pilihan raya negara, yang terbukti dicemari pelbagai kecacatan yang sering dinafi pihak pemerintah.

Kepincangan proses pilihanraya telah diakui oleh Dato Seri Najib Tun Abdul Razak dengan mengumumkan Jawatankuasa Pilihan Khas Berhubung Dengan Penambahbaikan Proses Pilihan Raya, bercanggah dengan pengakuan betapa perlunya proses penambahbaikan proses pilihanraya. Dalam pada itu, kenyataan umum terus dikeluarkan oleh pimpinan Barisan Nasional dan Perdana Menteri sendiri, yang mencadangkan bahawa Pilihan Raya Umum yang ke-13 akan diadakan tidak lama lagi dan tidak perlu menunggu proses reformasi pilihanraya yang dijanjikan selesai terlebih dahulu.

Malah lebih menggusarkan dan lebih bercanggah dengan jaminan untuk menambahbaik proses pilihanraya, timbul pula perbagai perkembangan negative seperti pemberian taraf warganegara kepada rakyat asing secara ‘istimewa’ untuk tujuan mengundi. Kegilaan ini seolah-olah menjual negara demi mengekal kuasa.

Juga turut dikhuatiri berlaku, tuntutan penambahbaikkan sistem pilihanraya dalam konteks mereformasikan sistem undi pos dalam protes sebelum ini bukan sahaja tidak diendah malah diburukkan lagi dengan cadangan pekerja awam selain polis dan tentera seperti anggota RELA dan jururawat dipaksa menggunakan undi pos. Sistem pilihanraya dilihat makin dilacurkan untuk membenarkan regim terus berkuasa.

Maklumat terkini, daripada sumber-sumber dalaman yang boleh dipercayai telah mendedahkan bahawa Perdana Menteri akan membubarkan parlimen dalam bulan November bagi membolehkan pilihanraya umum berlaku dalam masa terdekat. Mengambil kesempatan daripada musim tengkujuh dan musim haji, menguatkan lagi betapa November dipilih sebagai waktu paling sesuai lantas memberi kelebihan tambahan buat regim.

Kami Solidariti Anak Muda Malaysia (SAMM) bersama dengan teman-teman organisasi massa yang lain pada hari ini mewakili rakyat keseluruhanya memberi amaran kepada Perdana Menteri Malaysia bahawa Pilihanraya Umum hanya boleh dipanggil setelah proses penambahbaikan proses pilihanraya dilakukan. 

Proses penambahbaikan ini juga seharusnya satu proses ‘reformasi’ serius yang memberi jawapan kepada kelemahan-kelemahan yang sering dipergunakan oleh pihak tertentu dan bukan hanya perubahan kosmetik semata-mata.

Yakinlah rakyat sudah mula hilang kesabaran. Negara sedang berdepan dengan krisis kepercayaan proses demokrasi pilihanraya paling teruk sekarang ini. Jika Pilihanraya Umum masih berlaku sebelum proses penambahbaikan pilihanraya yang meyakinkan kami berjanji akan menggerakkan mobilisasi rakyat terbesar.

Jika pilihanraya dipanggil dalam masa terdekat (paling tidak) sebelum menunggu jawatankuasa khas membuat keputusan maka sudah tentu satu pilihanraya paling kotor dalam sejarah sedang dijanjikan. Jika ini tetap dilakukan maka tidak dapat dielakkan persepsi pilihanraya kali ini hanya proses ‘palsu’ bagi menghalalkan regim terus berkuasa.

Maka tidak menolak kemungkinan kali ini rakyat turun bukan sahaja untuk melakukan protes tapi benar – benar untuk menukar regim yang sekian lama gagal menjamin hak rakyat untuk mendapatkan proses demokrasi pilihan raya yang bersih dan adil. Kita tidak boleh menolak kemungkinan rakyat akan bangkit untuk memastikan regim turun agar proses pilihanraya yang adil dan bersih boleh mengambil tempat dan negara ini boleh diselamatkan.

Kami bagi pihak rakyat Malaysia yang perihatin memberikan kata dua kepada Perdana Menteri Malaysia pilihanraya wajib hanya selepas proses penambah baikan proses pilihanraya yangs serius dan menyakinkan selesai atau berdepan dengan kuasa rakyat.

*dibacakan oleh che’GuBard

bagi pihak SOLIDARITI ANAK MUDA MALAYSIA (SAMM)
www.anakmudamalaysia.com

No comments: