Monday, December 20, 2010

Che'GuBard Akan Buktikan, Antara Prinsip Perjuangan dan Amanah Jawatan !! (Mesti Baca!)

Saya juga tegaskan kesetiaan saya kepada KEADILAN tidak pernah goyah. Cuma kritikan yang saya lontar ialah demi kebaikan parti ini. Saya tidak mahu jika terdapat masalah kita asyik 'menyapu' semua masalah dibawah karpet.

Saya sayang parti ini dan kerana sayangkan parti inilah saya tegur, saya sayangkan negara ini kerana sayangkan negara inilah saya ingin pastikan KEADILAN menjadi sesempurna mungkin sebelum memasuki Putrajaya.

Saya masih yakin demokrasi dan ketelusan dalam keadilan belum mati (tetapi mungkin gering teruk), namun untuk memastikan keadilan, demokrasi dan ketelusan dalam KEADILAN sebur mekar maka kita perlu keberanian mendesak. - che'GuBard

Pernyataan di atas adalah beberapa quote dari saudara Badrul Hisham Shaharin atau lebih dikenali dengan gelaran che'GuBard. Jika dihayati, ia merupakan sebuah kenyataan tegas yang menunjukkan betapa sayang dan setianya che'GuBard terhadap parti yang dijunjung iaitu Parti Keadilan Rakyat.

Namun kesetiaan kepada perjuangan dalam menegakkan keadilan dan istiqomah terhadap prinsip dalam melaksanakan kata-kata adalah ciri-ciri yang dituntut untuk melebihi kesetiaan kepada parti, fahaman dan susuk individu tertentu. Sayangnya seorang pejuang reformasi terhadap parti, tidak bermakna prinsip dan maruah itu harus menjadi gadaian demi membenarkan nafas lega dihela di sebalik rebahnya kebenaran dan keadilan. Istiqomah dalam perjuangan, itulah gamaknya pendirian Chegubard setakat ini.

Cukup bunga-bunga mukadimah, sekarang kita terus kepada pokoknya. Adakah che'GuBard akan menerima lantikan bagi jawatan Timbalan Setiausaha Agung Parti Keadilan Rakyat?

Ada berita yang mengabarkan bahawa puan presiden mengesahkan che'GuBard menerima perlantikkan jawatan TSUA. Saya tidak pasti kesahihan berita ini tetapi setakat ini saya mendengarnya dari dua sumber berbeza. Adakah kata-kata DSWA mendahului keputusan tuan punya badan? ataupun che'GuBard akan terpaksa menerima jawatan yang ditawarkan itu? This is an offer or an order ?

Sedangkan saya lebih arif bahawa che'GuBard masih lagi menunggu makluman rasmi dari parti berkenaan jawatan yang ditawarkan kepada beliau dan dalam keadaan sebegini che'GuBard dilihat lebih concern terhadap nasib yang menimpa bekas TSUA iaitu Sharifah Shahidah. Bekas TSUA yang telah banyak berkorban untuk parti, bagaikan habis madu sepah dibuang. Sharifah pernah meninggalkan kerjayanya yang agak mewah demi parti, dan inikah balasan yang diterima oleh bekas TSUA?

Mengikut apa yang saya ketahui, Sharifah Syahidah dimaklumkan namanya akan kekal disambung menjadi TSUA bagi penggal 2011-2013. Sehingga di sebelah pagi hari mesyuarat tertinggi yang menjurus kepada pemilihan jawatan lantikan, sejurus sebelum press conference, ketika itulah bekas TSUA dipaksa untuk terpaksa meninggalkan jawatan yang disandangnya itu untuk diserahkan kepada che'GuBard. Ini parti KEADILAN bukan parti kezaliman.

Di ketika ini jugalah begitu ramai rakan seperjuangan dan juga sahabat-sahabat che'gubard yang mengucapkan tahniah atas perlantikkan sebagai TSUA. Ada juga yang seakan tahu betapa mungkin penolakkan akan berlaku lantas menghambur kata-kata memujuk supaya che'GuBard memilih untuk menerima perlantikan sepertimana yang ditawarkan.

Ada juga pemimpin kanan yang mohon supaya chegubard dipujuk untuk menerima dengan alasan mengalah bukan bererti kalah. Tidak kurang juga yang menyindir sinis dengan mengatakan che'GuBard akan dituduh ego sekiranya menolak, dan ada juga yang berpendapat sekiranya che'GuBard memegang jawatan TSUA, maka boleh bersuara dengan lebih lantang.

Saudara dan saudari sekalian, semua ini adalah pandangan, pendapat dan harapan dari kaca mata yang melihat. Mengapa tidak kita letakkan diri kita dalam kedudukan che'GuBard seterusnya kita akan menyedari apakah yang sebenarnya dibeban oleh seorang aktivis reformasi yang berjuang demi keadilan. Che'GuBard masih lagi menanti jawapan bertulis atau jawapan rasmi berkenaan laporan penyelewengan dalam Pemilihan 2010 Keadilan yang sehingga hari ini tiada respon seperti yang diharapkan.

Ada yang menyapa, sekiranya chegubard menolak perlantikkan ini maka masalah masih tidak akan selesai. Jadi adakah permasalahan itu akan selesai setelah che'GuBard menerima watikah perlantikkan TSUA? Bagi saya, masalah hanya akan dapat selesai sekiranya che'GuBard "menerima jawatan sambil mendiamkan diri tentang apa yang telah berlaku sebelumnya. Bersama-sama menyorokkan, bersama mencegah persepsi buruk."

Saya ingin bertanya kepada mereka yang mengucap tahniah dan meminta che'GuBard menerima jawatan Timbalan Setiausaha Agung PKR, adakah anda menyedari bahawa che'GuBard sedang berjuang menegakkan keadilan khususnya kepincangan dan penipuan yang telah berlaku dalam pemilihan parti yang baru berlalu? Segala laporan kepincangan dan penipuan sewaktu pengundian tidak diberi respon dengan alasan menumpukan perhatian kepada PRU-13. Tergamakkah anda berkompromi dengan penipuan dan kepincangan terancang ??

Ada yang bertanya kepada saya, apakah yang dimaksudkan dengan kepincangan atau penipuan terancang kerana kononnya saya kerap menggunakan antonasi itu. Kepincangan itu adalah perkara biasa, begitu juga dengan penipuan. Biasalah bila sesuatu yang diusahakan itu serba pincang dan penipuan itu berlaku demi suatu agenda. Kepincangan itu ada puncanya dan penipuan itu juga ada dalangnya, tetapi apabila disebut kepincangan atau penipuan terancang, ia bermaksud - kepincangan itu telah diketahui, penipuan itu telah dikenalpasti berlaku, TETAPI ia dibenarkan berlaku di atas agenda tersendiri dan di atas kepentingan tertentu. Itulah maksudnya kepincangan dan penipuan terancang.

Anda mengaku memperjuangkan keadilan, anda juga mengakui punya jatidiri yang hebat, tetapi anda sanggup bersubahat dengan penganiayaan dan penipuan yang sengaja dibiarkan untuk tidak dibicarakan semata-mata untuk menang PRU-13? Bersubahat semata-mata kerana takut terjualnya persepsi buruk kepada pengetahuan rakyat terhadap Parti Keadilan sehingga menjejaskan peluang untuk melangkah ke Putrajaya. Ingatlah wahai orang-orang yang mengaku pejuang rakyat, apalah gunanya menang PRU-13 jika hanya menumbangkan REJIM untuk digantikan dgn REJIM yang baru? Akhirnya rakyat juga yang tersembam !!

Bagi yang berpendapat jika hadirnya che'GuBard dalam saf kepimpinan akan membolehkan beliau bersuara dalam menegakkan keadilan dalam parti khususnya dalam tajuk Pemilihan 2010, janganlah kita lupa bahawa ketika che'GuBard menghantar 3 laporan penipuan dan penyelewengan Pemilihan 2010, beliau merupakan seorang exco Majlis Perwakilan Pusat (MPP) yang sama-sama masuk meeting tetapi tidak berdaya mempengaruhi JPP, lembaga displin mahupun SUA waima Puan Presiden sendiri untuk revise balik pengundian pusat di cabang yang sangat meragukan bersama bukti yang kukuh dan saksi yang hidup.

Jawatan bukan segala-galanya. Jika menerima jawatan itu asal boleh berkompromi dan tidak lagi bising fasal penipuan, penyelewengan dan juga penganiayaan, lebih baik masuk UMNO kerana sifatnya di sana lebih dihalalkan untuk berlaku. Ini soal maruah dalam mempertahankan prinsip. Mana mungkin che'GuBard akan terima jawatan sedangkan beliau sendiri mempertikai dan tidak mengiktiraf keputusan Pemilihan 2010.

Melainkan jika laporan yang dihantar itu segera disiasat dengan terperinci dan tindakkan diambil terhadap mereka yang menjadi dalang penyelewengan serta penipuan undi pemilihan 2010 di bawa ke muka pengadilan, maka barulah dipertimbangkan sebaran jawatan yang ditawarkan. Jika kepimpinan tertinggi PKR merasakan agenda putrajaya diutamakan dengan isu Pemilihan 2010 ditinggalkan di bawah karpet, maka ia satu kesilapan besar kerana di bawah sana ada che'GuBard yang sedia bangkit pada bila-bila masa demi Keadilan.

Sedangkan walaupun tanpa sebarang jawatan yang disandang che'GuBard, pergerakkan chegubard tidak langsung terbatas malah beliau memperhebatkan lagi aktiviti marhein dengan siri-siri ceramah di seluruh pelosok negara sejak sebulan lalu. Saya percaya, Chegubard akan tetap berjuang walaupun tanpa jawatan dan beliau pastinya akan buktikan jawatan bukanlah segala-gala dalam resam perjuangannya tetapi prinsip dan istiqomah - untuk melihat keadilan, demokrasi dan ketelusan dalam KEADILAN sebur mekar maka kita perlu berani untuk mendesak. Che'GuBard tetap berjuang sambil menghindari jemaah yang korup!!

Justeru itu, kita sebagai penyokong keadilan harus menerima segala keputusan yang dibuat oleh che'GuBard samada menerima ataupun menolak perlantikkan tersebut. Hormatilah keputusan che'GuBard dan beliau akan memberi respon setelah mengambil kira apa yang terbaik untuk rakyat, parti dan anak muda khususnya.

Hidup Pejuang Anak Muda !
Hidup Aktivis Reformasi !!
Hidup Pejuang Revolusi !!!

EDYES @ edyesdotcom - COURT oF PUBLIC OPINION

3 comments:

Anonymous said...

mcm ni lah pencacai tak sekolah upahan ular senduk politik bernama badrul ni.

di belakang, ular senduk ni bersilat untuk dapat jawatan sehinggakan melobi lebih2 dengan pemimpin (mcm kita tak tahu dia rapat dgn tian chua). sebelum tu dia dah patuk tian chua di rembau, yg menang jonson chong bkn tian chua.

di depan, dia pasang budak ingusan mcm si penulis ni nak jelaskan, kononnua semua yg si ular senduk buat ni demi perjuangan.

ular senduk dan kuli-kuli taksub tak paham2 lagi, sebab sifat bermuka2 mcm ni lah ular senduk ni ditolak dlm parti!

kuasa Allah maha hebat.

Si ular senduk bermain wayang sehingga menganiaya orang, satu hari si ular senduk tercekik dengan tipu daya sendiri.

Edyes said...

gua rasa lu pun tak paham dgn apa lu cakap.. kah kah kah...

poodah la, taruk nama sendiri pun tak berani...

Suara Anak Muda said...

betol tu bacul...

Tukar Tiub - Brader Isham

Terkini di blog Aduka Taruna

Pak Bakaq si Penarik Becha

Comandante Che gue Bard

iklan