Monday, October 5, 2009

Peluang BN untuk Menang adalah Cerah !

Samada anda percaya atau pun tidak, itu adalah hak tuan punya diri. Namun jauh di sudut hati anda pasti bersetuju dengan apa yang saya katakan. Saya percaya peluang BN untuk menang dalam PRK kali ini adalah sangat tinggi di atas beberapa faktor logik yang bisa kita bicarakan sepanjang tempoh berkempen.

Faktor yang pertama ialah undi pos, tak perlu saya cerita betapa undi pos ini adalah talian hayat paling berkesan dalam mana-mana pilihanraya. Hatta undi pos ini juga pernah menjadi talian hayat yang sangat bermakna apabila ia membantu menambahkan jumlah majoriti parlimen Kepala Batas dan juga termasuklah dikatakan membantu menantunya Perdana Menteri ketika itu di Parlimen Rembau. Begitulah hebatnya undi pos yang boleh diletakkan sana sini.

Mengikut kata Hishamudin Rais, undi pos sepatutnya digunapakai oleh angkatan tentera yang sedang bertugas di luar negara, para tentera yang sedang bertugas di Bosnia seumpamanya, atas sebab sedang menjalankan tugas maka di sinilah gunanya undi pos. Bukan terhadap angkatan tentera yang berkawat di kem latihan dan bukan untuk angkatan tentera yang sedang bertugas di dalam kem masing-masing. Seperti mana seorang pemandu bas, pengendali tol, pekerja hotel dan mana-mana individu yang sedang bekerja pada hari PRK diadakan, mempunyai peluang dan masa untuk membuang undi. Atau apakah mereka yang sedang bertugas ini berhak juga mengundi secara pos di atas alasan bertugas di hari PRK dijalankan? Adakah seramai 4ribu dari askar kem di Bagan Pinang dikerah untuk bertugas menjaga PRK Bagan Pinang pada hari mengundi tersebut?

Faktor kedua yang menunjukkan peluang BN untuk menang kali ini cerah adalah, faktor calon. Isa samad adalah warga tempatan, dibesarkan pula di Bagan Pinang. Selama 22 tahun merompak Negeri Sembilan dan hampir-hampir menukar nama Negeri Sembilan Darul Khusus kepada Darul Khinzir, terus terang cakap saya anak jati Negeri Sembilan rasa bersyukur kerana Isa Samad tak sempat tukar nama negeri seperti yang disebutkan tadi.

Isa Samad pernah dibuktikan bersalah kerana kes rasuah politik. Dia tidak dipenjarakan namun menerima hukuman yang lebih berat iaitu gantung sampai tiga tahun. Orang biasa macam kita kalau kesalahan memiliki dadah akan dikenakan gantung sampai mati tetapi Isa Samad dikenakan hukuman yang lebih kejam iaitu gantung sampai tiga tahun. Dalam hukuman itu, mati atau tidak mati terpulang kepada Bahagian Teluk Kemang.

Dengan kata lain, Isa Samad dan rasuah kita ibaratkan 'bagan pinang di belah dua'. Begitu juga ahli-ahli UMNO bahagian Teluk Kemang, termasuklah juga kebanyakkan ahli UMNO yang terlibat dengan rasuah yang juga menyokong pemimpin rasuah. Tapi agak menghairankan, penyokong UMNO satu Malaysia masih lagi ada yang menyokong UMNO dan BN walaupun UMNO mencalonkan Isa Samad yang juga 'bagan pinang dibelah dua' dengan rasuah. Apakah ahli-ahli UMNO satu Malaysia dengan sengaja menyokong perlakuan rasuah?

Apabila Ahli UMNO tak kesah untuk menyokong calon rasuah, mengundi untuk calon yang 'corupted' pada 11 Oktober nanti, maka sebab itu saya katakan peluang UMNO untuk mendapat kemenangan dalam PRK kali ini adalah tersangatlah cerah.

Namun begitu, segala ketentuan adalah hak milik Illahi. Mungkin penduduk Bagan Pinang sedar sebaik sebelum memangkah, menyedari bahawa tangan dan jari yang hendak memangkah itu gigil, dengan persoalan "Adakah aku akan mengundi seorang pemimpin rasuah tegar?", maka di sinilah penentunya samada si polan yang gigil nak memangkah itu samada menyokong rasuah haram atau memikirkan masa depan anak cucu lantas memberikan undi kepada calon dan parti harapan bangsa untuk mengubah negara ini menjadi sebuah negara yang lebih bertanggungjawab terhadap rakyat.

Banyak lagi isu, tak sempat saya muatkan. Sedih bila diri sudah tak terkata mengenai isu RON95 yang melampau-lampau dan juga isu insuran 3rd parti yang di pandang hina oleh pemimpin kerajaan zalim !

edyes
4-10-2009
5.03pm


5 comments:

Anonymous said...

sright....

kpasu guy said...

Setuju....

Kubu kuat gerombolan. Yang sedihnya rasuah sudah menjadi darah daging. Orang menganggap halal walaupun seseorang itu berbelanja teh secawan untuk mendapat sesuatu benda.

EZRY DA' LEGEND said...

BN bergantung kepada undi pos. Kemenangan Isa, bermakna kemenangan UMNO dalam memperjuangkan Rasuah agar terus mekar subur di dalam partinya.

UMNO ketandusan pemimpin muda.

adibeta said...

Di dalam penggulung kes tersebut, hakim tersebut berkata :-

"We find evidence to confirm that the appellants were involved in homosexual activities and we are more inclined to believe that the alleged incident at Tivoli Villa did happen." - Malaysian Story

Clause di atas jarang berkumandang apabila kita membicarakan isu Anwar Ibrahim. Ramai yang tidak tahu mengenai clause tersebut terutamanya orang kampung dan rakyat yang tidak fasih bahasa Inggeris dan mereka yang malas untuk mencari bukti serta menerima sahaja segala maklumat tanpa berfikir.

Fanatik Anwar Ibrahim sebolehnya tidak mahu mempercayai clause tersebut walau pun mereka juga sebenarnya ragu-ragu tentang 'minat dua alam' Anwar Ibrahim ini.

1.Nilah soal maruah, kredebiliti,bersih dll yg anda perjuangkan....

2.Soal UMNO dan rosak akhlak (versi Nik Azziz dan Nik Abduh)...apapula jadi pasal Akidah Islam dlm PKR. DAP,dll...tak kan UMNO je...Puak Demo....

3.Fakta Undi POS...Teluk Kemang dan Bagan Pinang- 50% berpihak PR..apasal fakta ni disorokkan...

4.Anda memang berjuang utk PAS dan PAKATAN tapi bukan untuk ISLAM....

thatguy said...

bagi aku senang je..kalau sapa pi dengaq ust khazem alias selalu dok baca kitab mesti paham...kenapa kena pangkah orang yg betui...aku quote skit..

"kalau al-quran itu adalah yg terbaik bagi umat islam dan seluruh umat kat dunia ni amnya, cuba berikan apa lagi undang2 yg buleh mengatasi al-quran?"

pham la kot...kalau betui anwar bersalah dgn tuduhan liwatnya...bawa benda nie ke mahkamah syariah...biarkan anwar dikenakan hukuman yg setimpal (kalau bersalah la..) tp kalau org yg memang dah besalah dlm rasuah tp sprm buat taktau je...apa pulak ceritanya??

Tukar Tiub - Brader Isham

Terkini di blog Aduka Taruna

Pak Bakaq si Penarik Becha

Comandante Che gue Bard

iklan