Thursday, October 8, 2009

Mengenali makhluk biru tua

Info yang sangat berguna...


1] Isa pemerintah N9 yang paling lama iaitu bermula pada tahun 1982-2004. Selama 22 tahun menjadi MB, tiada satu Universiti pun didirikan di N9. Isa tidak mendesak kerajaan pusat untuk membawa satu universiti di N9.

2] Di zaman Isa, Isa telah merancang bandar-bandar baru di N9.Jika tidak silap ada 4 bandar baru yang dirancang. Hampir kesemua bandar-bandar baru itu gagal dibangunkan seperti yang di'planning'. Kita sendiri boleh lihat apa jadi di Bandar Baru Serting.

3] Dalam banyak bandar-bandar baru yang dirancang Isa, hanya Bandar Baru Nilai yang menjadi sikit. Itu pun kerana faktor ia terletak di tengah KL dan Seremban. Ia juga pengaruh faktor KLIA dan Nilai itu adalah kawasan industri. Pecaya atau tidak, setelah semua dibangunkan, Isa lupa nak buat masjid untuk BBN(Bandar Baru Nilai). Setelah ditegur barulah Isa bina masjid. Tapi masjid yang dibina itu jauh dari penempatan dan tidak mempunyai tanah wakaf kubur. Jika tidak kerana student Usim dan student Matrikulasi UIAM, Masjid BBN tidak meriah.

4] Dalam kempen Isa di Bagan Pinang, Isa kutuk Kelantan. Isa tidak tahu ramai orang N9 kutuk Isa kerana Melaka lagi hebat dan maju dari Melaka. Sedangkan N9 mempunyai banyak advantage dari Melaka. Antaranya, N9 lebih dekat dengan Lembah Klang. Kepesatan di Lembah Klang sepatutnya melimpah ke N9 bukan ke Melaka. N9 ada rel keratapi tapi tidak untuk Melaka. Isa memang gagal bersaing dengan Melaka. Bagaimana negeri yang tidak ada keretapi seperti Melaka boleh lagi maju dari N9 ?? Poning den..

5] Bila bercakap pasal sesebuah negeri, orang akan lihat Ibunegeri negeri itu. Ibunegeri bagi N9 ialah Seremban. Maleh den nak cito. Terus terang Seremban dipanggil pekan mati. Tiada bangunan-bangunan tinggi, sempit dan kelihatan tidak tersusun. Penulis berani mengatakan bandar Kota Bharu di Kelantan lebih maju dan besar dari Seremban. Sejak Mat Hasan jadi MB, barulah Seremban ni cergas sikit. Barulah orang Seremban merasa jalan bertingkat dan jalan berterowong.

6] Isa bila jadi MB N9, agak lembap mencari pelabur luar. Tiada inisiatif sendiri. Hanya mengharapkan kerajaan pusat membantu N9. Komitmen Isa kurang dalam perihal perekonomian. Isa memang dilihat tidak kreatif dalam menjana ekonomi N9.

7] Secara keseluruhannya, Isa gagal menyeimbangkan kemajuan antara N9 barat dan N9 timur.
N9 barat lebih maju sedikit dari N9 timur kerana adanya kemudahan Lebuhraya Utara Selatan atau PLUS Highway. Kawasan timur N9 seperti Gemas, Gemenceh, Rompin,Kuala Pilah, Jelebu, Palong memang mundur jika nak dibandingkan dengan kawasan barat N9 seperti Nilai, Rembau dan Tampin. Tidak banyak pembangunan yang dibawa Isa ke timur N9. Itu sebab kita dah boleh agak mengapa penduduk N9 timur lebih dahsyat mencarut lebih dari saudara-saudaranya di N9 barat.

8] Dari kalangan ahli Umno veteran N9, Isa dilihat banyak playsafedalam percaturan politiknya.
Akibatnya, Isa tidak kuat melobi dalam pentadbiran Tun Mahathir supaya lapangan terbang antarabangsa, KLIA dibina di N9. Konon nak jaga hati Tun Mahathir yang ketika itu menjadi Perdana Menteri Malaysia. Jika Isa berani dan pandai melobi, tentulah KLIA tidak terletak di Sepang tetapi di N9. Tun Mahathir ketika itu berminat dengan Padang Besar, Selangor, tetapi tahu N9 tiada lapangan terbang. Tetapi Isa langsung tidak menyakinkan Tun bahawa lapangan terbang baru amat sesuai didirikan di N9. Adakah Isa tidak mahu menyinggung perasaan Tun kerana menjaga kedudukannya di dalam Umno lalu mengenepi kepentingan negeri dan rakyat N9? Kesian, orang N9 dapek siso-siso jo dari KLIA.

9] Di Nilai, sudah menjadi rahsia umum bahawa Isa mempunyai hubungan yang istimewa dengan Dato' Gan. Dato' Gan adalah pemilik dan pemaju BBN(Bandar Baru Nilai). Nilai College dan Inti College juga milik Dato' Gan. Alamat Nilai College bermula dengan nombor 1. Dipercayai rumah Isa di Nilai Spring adalah dihadiahkan oleh Dato' Gan. Sangat besar rumah itu. Semasa dizaman kegemilangan Isa, lebih 50 orang yang akan ikut Isa main golf. Tetapi setelah Isa didapati bersalah oleh Lembaga Displin Umno kerana terlibat dengan politik wang (baca:rasuah) dan digantung keahlian Umno selama 3 tahun, hanya Dato' Gan seorang yang ikut Isa main golf.
Semangat setiakwan mereka berdua tidak dapat dipertikaikan.Patutlah dato' Gan banyak dapat projek di N9 terutamanya di Nilai.

10] Isa dan penduduk Sendayan. Harapan 500 penduduk Sendayan mahu jadi jutawan seperti saudara-saudara mereka di Felda LBJ Johnson, Labu hanya tinggal harapan semasa Isa menjadi MB N9. Dipercayai Isa mahu menukar status tanah peneroka Sendayan agar harga tanah di situ semakin tinggi. Isa, ekau nak jadi broker ko?

11] Isa dan Mufti. Isa tidak mempunyai hubungan yang baik dengan mufti N9 iaitu Sheikh Murtadza. Sudah beberapa kali Isa cuba menamatkan kontrak mufti ini tapi dihalang oleh Yang diPertuan Besar N9. Ini menyebabkan Isa juga tidak mempunyai hubungan yang baik dengan Yang diPertuan Besar N9. Sudah ada percubaan supaya Isa tidak dilantik menjadi MB N9 oleh Yang dipertuan Besar N9, tetapi Isa diselamatkan oleh Tun Mahathir. Penulis mendengar sendiri luahan Isa ini. Ironinya, untuk Bagan Pinang, Tun tidak menyelamatkan Isa.

12] Info bonus. Isa tidak dilahirkan di N9. Isa lahir di negeri Melaka.

13] Info trivia. Sebelum menjadi ahli politik, Isa adalah seorang guru.

Semua point-point di atas adalah berkaitan dengan Isa semasa dia menjadi Menteri Besar N9.

Sumber dari BaganUtama

1 comment:

pemanduteksi said...

yo..mang boto tu weh.. den kalau balik dr klia anta org mang slalu singgah kek masjid yg jamban busuk tu.. masjid nilai tu dulu dah bokarat dah.. dah macam masjid tobiar yo ghoman eyy..kodai2 topi tu sumo dah nk mampuih.. sib baik USIM, Matrik UIA ngan kolej misi tu bukak..kalau tak memang kek nilai tu takdo awek lawa-lawa.. skang nilah baru nak nampak BBN tu idup sikit..!
den cilok ekau nyo cito niyo.. nk tampa kek blog den lak.