Wednesday, September 15, 2010

Lagi Terbabas dan Terbakar !! Adakah Gara-gara RON95 ?


2010/09/15

JERLUN: Empat mangsa yang rentung dalam kemalangan di KM 394, Lebuhraya Utara Selatan (PLUS) dekat Kuala Lumpur pagi tadi sudah bertolak ke Kuala Lumpur tengah hari semalam tetapi berpatah semula sewaktu tiba di Kulim untuk mengambil ketupat palas yang tertinggal di Kampung Matang Bongor, Ayer Hitam di sini.
 
Dalam kejadian jam 8.05 pagi tadi, keempat-empat mangsa rentung apabila kereta jenis Proton Persona yang dipandu Azri terbakar selepas terbabas dan melanggar bahagian belakang lori yang berhenti di lorong kecemasan.

Saya malas nak komen panjang untuk kali ini, tetapi saya tetap berpendapat adalah perlu untuk kerajaan menilai dan mengkaji semula kepenggunaan RON95 dalam negara yang berada digarisan khatulistiwa ini.

Jumlah kemalangan yang menyebabkan kebakaran dan merentungkan penumpangnya semakin menjadi-jadi, sila refer entri berkenaan RON95 di sini.

Adalah begitu obvious untuk saya menuduh RON95 sebagai punca kemalangan terbabas yang menyebabkan letupan dan kebakaran. Namun, apa pilihan yang kita ada selain dari mendesak kerajaan memberikan terbaik untuk rakyat.

3 comments:

joe penang said...

Ada sesiapa boleh komen.
Tengok kat tv. Kereta remuk kat depan. Tank kat belakang. Camna bleh terbakar? Melainkan petrol tu amat mudah terbakar..

Anonymous said...

tuduhan/hipotesis yg tak berasas
apa2 kereta yang kemalangan boleh terbakar (google : ferrari 458 italia fire)

bila perlanggaran berlaku, confirm akan ade spark
dan spark tu boleh ignite bila terkena dgn apa2 jenis petrol

petrol apa yg tak terbakar bila ade spark????

Anonymous said...

mmg smua petrol akan terbakar tp kadar meruap Ron95 adlh lbh tinggi bbnding Ron97..sbbnya Ron95 mgndungi 5% gas PETANA manakala 3% sja utk Ron97...tu psl dia mudah terbakar..ckp tu kena tgk fakta dulu..