Wednesday, September 22, 2010

Terowong atau Terlopong ? (Mesti Baca!!)

Terowong dasar laut antara Malaysia-Singapura adalah antara pilihan yang sedang diteliti kedua-dua negara, bagi merealisasikan Perkhidmatan Pengangkutan Transit Aliran Deras (RTS) antara Johor Bahru dan Woodlands (Singapura), seperti mana yang dipersetujui dalam pertemuan Mei lalu.

Menteri Pengangkutan, Datuk Seri Kong Cho Ha, berkata walaupun ia membabitkan kos yang tinggi, namun ia adalah pilihan yang lebih mesra alam.

Oleh : edyesdotcom
 
Lebih tinggi kos yang dibabitkan, maka lebih untunglah 'alibaba'nya.
 
Pada kadar kebiasaannya, 'ali baba' yang dimaksudkan adalah merujuk kepada orang melayu yang mendapat tender lalu mencagarkannya kepada bangsa lain, seperti menjual maruah bangsa. Konsep ini juga dikenali sebagai konsep ketuanan melayu umnoputra.
 
Tetapi dalam konteks berita gembera seperti di atas, 'ali baba'nya sedikit berbeza. Tender yang bakal diperolehi oleh rakyat Malaysia, manfaat sepenuhnya diperolehi oleh ketuanan Singapura.
 
Manfaat sebenar untuk rakyat Malaysia dan rakyat negeri Johor khususnya hanya akan dapat dirasai sekiranya jambatan bengkok direalisasikan dengan Selat Tebrau kembali bercantuman. Itulah manfaat sebenar yang juga simbul kemenangan rakyat (setelah kalah di pedra branca).
 
Musibah demi musibah sentiasa akan melanda rakyat Malaysia terutamanya jika ia melibatkan negara sekecil Singapura. Kerajaan Malaysia pimpinan Najib akan sentiasa tunduk kepada Singapura selagi Najib menjadi PM. Adakah kerana Najib dikatakan pernah bertemu seorang model Monggolia di Singapura, dan ada rakaman CCTV menjadi bukti? Tidaklah saya ketahuan.
 
Berbalik kepada kisah pembinaan terowong dasar laut. Samada anda percaya atau tidak, pembinaan terowong dasar laut bagi laluan lokomotif transit aliran deras (RTS) walaupun separuhnya dibiayai oleh kerajaan Singapura, ia tidak lain dan tidak bukan hanya akan menjadi satu alasan supaya tambak johor tidak lagi relevan untuk dirobohkan.
 
Ini kerana apabila terbinanya terowong pintar yang menghubungkan Malaysia dan Singapura, maka sebengkok mana pun jambatan bengkok yang diusulkan, ia akan dilihat satu pembaziran kerana pembinaan terowong pintar pasti akan melibatkan jumlah perbelanjaan lebih sepuluh kali ganda berbanding sebuah jambatan.
 
Kos-kos perbelanjaan yang melibatkan dasar laut secara logiknya bersifat sangat tinggi. Ini termasuklah umpamanya pembinaan kabel letrik dasar laut yang bersumberkan empangan Bakun di Sarawak. Kos pembinaan kabel dasar laut merentasi Laut China Selatan itu perbelanjaannya seperti membina beberapa buah stesen janakuasa letrik di sekitar semenanjung Malaysia yang mampu menampung jumlah letrik yang sama seperti sumber melalui kabel yang merentasi laut dalam. Akhirnya pembinaan kabel letrik dasar laut itu dilihat sangat tidak relevan walaupun empangan Bakun boleh membekalkan kuasa letrik kepada 3 kali borneo. Ia satu pembaziran, namun lebih menyedihkan, ia merupakan satu pembaziran yang terancang.
 
Begitu juga dengan cadangan pembinaan terowong JB-Singapura, ia pembaziran terancang. Sama juga seperti sebuah bank di Indonesia yang dibeli jauh di bawah harga sebenar oleh bank GLC Malaysia iaitu Maybank, dikenalpasti sebagai pembaziran terancang. Jika kerajaan rugi, menteri kita untung berjuta, jadi apa yang nak mereka hairankan ?
 
Oleh demikian, saya menyeru semua rakyat Malaysia agar memberi sokongan sepenuhnya dalam kempen 'Selamatkan Malaysia' dari perampok-perampok durjana yang bertopengkan pemimpin bangsa! Kita juga harus selamatkan Malaysia daripada dipimpin oleh suspek pembunuhan kejam ala Datuk Sosilawati kerana ia sama sekali menjejaskan segala rundingan dua-hala negara terutamanya melibatkan negara Singapura. Rundingan yang akhirnya tidak menyebelahi negara kerana telurnya pemimpin kita kemas digenggam dan dipicit-picit sekiranya tidak mendengar kata. Inilah antara faktor utama mengapa kempen 'Selamatkan Malaysia' harus disambut dengan hati terbuka.
 
Ayuh, bangkitlah menyahut sebuah revolusi !! Janganlah biarkan diri anda dan keluarga anda diperbodohkan lagi, setelah keturuan kita dibodohkan oleh penjajah. Legasi mereka yang berbincang sebuah kemerdekaan boneka, harus ditentang habis habisan !!
 
Bangkitlah anak muda, bangkit lah dari lena yang dicandu semangat nasionalisma!!! 
 
 
EDYES @ edyesdotcom - 22Sept2010 - 2.45am

No comments:

Tukar Tiub - Brader Isham

Terkini di blog Aduka Taruna

Pak Bakaq si Penarik Becha

Comandante Che gue Bard

iklan