Tuesday, March 17, 2009

Musim Gantung-Menggantung


Perhatian : Ini bukan gambar paklah

Selepas Wakil rakyat DAP Gobind Singh Deo digantung tugas sebagai ahli parlimen selama setahun, kini tiba masanya pesaing timbalan presiden pula bakal digantung. Menurut perisik rakyat, pemimpin yang bakal digantung adalah seorang ketua menteri.

Dengan pemilihan pucuk pimpinan UMNO semakin hampir, keputusan gantung sampai berhenti ini pastinya akan menimbulkan perasaan kecewa dan ketidakpuasan hati yang bakal membawa kepada perpecahan dikalangan juak-juak UMNO.


Memperkatakan tentang UMNO yang kian lemah, bait-bait perpecahan yang kian terserlah bakal menjadikan parti pemerintah ini semakin parah dan akhirnya, tidak cukup kuat untuk kekal sebagai pemerintah.

Bila tiada tindakan disiplin diambil dari kalangan 900 aduan rasuah menjadi buah bualan rakyat, kini UMNO kembali dengan satu pengumuman pergantungan di atas kesalahan rasuah. Kononya ikan jerung telah ditangkap hasil dari siasatan aduan kes rasuah yakni ketua menteri tersebut sedangkan ikan paus pembunuh masih lagi berkeliaran.


Apakah ketua menteri tersebut akan berdiam diri setelah hak bertanding sebagai timbalan presiden dinafikan begitu sahaja? Kerja siapa lagi jika bukan pesaing calon-calon timbalan presiden yang membuat onar demi kepentingan sendiri? Apakah ketua menteri tersebut bakal membuat kejutan dengan menyertai pembangkang atau sekurang-kurangnya menjadi pendokong pembentukkan Kerajaan Perpaduan yang diusulkan TG Hadi Awang?


Sama-sama kita saksikan drama dalam masa yang singkat ini, dan saya percaya kemuncak atau klimex drama ini adalah samada peralihan kuasa perdana menteri melalui pemilihan UMNO menjadi kenyataan ataupun tidak. Kita tunggu dan kita ambil tahu, kerana ini adalah nasib negara Malaysia. Sama-sama juga kita lalui, minggu gantung menggantung...

No comments:

Tukar Tiub - Brader Isham

Terkini di blog Aduka Taruna

Pak Bakaq si Penarik Becha

Comandante Che gue Bard

iklan