Friday, January 16, 2009

Kandungan Surat Anwar kepada Dr Mahathir



Surat Anwar bertulis tangan kepada Dr Mahathir.



YAB Datuk Seri Dr Mahathir.

Assalamualikum Warahmatullah.

Perkembangan beberapa hari ini kebelakangan ini sungguh merimaskan. Berita-berita yang mengaibkan peribadi saya secara berterusan oleh media tempatan nampaknya tidak berkesudahan.

Saya dan Azizah harus tabah. Anak-anak saya mulanya agak sugul dan gundah. Hati mereka luka dan pelajaran mungkin terjejas. Alhamdulillah, mereka kian teguh berkat sokongan keluarga besar kami, rakan-rakan rapat-khususnya Azizah yang sentiasa disamping mereka.

Saya masih kebingungan, bertanyakan punca konspirasi untuk mengaib dan menjatuhkan saya. Harapan saya, ialah agar keadaan sedikit reda bagi membolehkan saya membela diri dan mengembalikan kepercayaan rakyat.

Seperkara lainnya, ialah perihal keselamatan keluarga saya. Ibu bapa saya mengulangi pertimbangan Datuk Seri agar anak angkat mereka ( menurut Ezam, anak angkat dimaksukan adalah Sukma) tidak harus ditahan. Memadailah, penderaan yang kami alami sebagai keluarga dengan menghadapi tuduhan yang amat berat.

Betapa getir dan cemas kedudukan kami, saya dan Azizah tidak pernah melupakan curahan kasih sayang, bimbingan dan peluang yang Datuk Seri berikan.

Meskipun perhubungan diantara kita agak renggang, saya tidak mungkin melupakan jasa baik Datuk Seri.

Semoga Allah S.W.T memberikan taufik dan hidayah, memelihara kesejateraan kita bersama.

Salam saya dan Aizah kepada Datuk Seri dan kak Hasmah.


Anwar Ibrahim.

8 September 1998


edyes wrote:

Ikhlas saya katakan, tiada apa yang salahnya di sini....

28 comments:

asri said...

memang tiada salahnya surat itu, bukannya surat untuk meminta maaf pada mahathir tu, cuma nak minta belas sedikit atas apa yang berlaku kepadanya dan keluarga dan kalau2 dapat sedikit simpati darinya. Ezam ni memang busuk hati (kohok), memang dah tak ada isu lagi untuk dipersembahkan pada UMNO. Usah dilayan je Ezam ni.

Anonymous said...

bodoh korang ni..da taksub sgt ngan anwar..mmg la srt tu xde slhnyer..tp mcm ezam ckp tu..dia hipokrit..fhm x...nape la bdh sgt..nmpk sgt yg mahathir tu x zalim.kalo x..nape anwar ttp mntk belas ihsan mahathir.bkn mahathri yg aniaya anwar.bodoh

asri said...

anonymous,
kalau taksub pun, so what? Dengan keluarnya surat ini maka terserlah lagi kepimpinan Anwar, dan ucapan terima kasih kepada Ezam yang akan membantu melonjakkan undi pakatan rakyat. Kita tengok siapa yg BODOH.

Anonymous said...

nak tau sapa bodoh bkn ssh..yg pilih parti keadilan tu la yg bodoh.pas ok je tuk islam,dap tuk kapir.tp keadilan ni..aku tgk sama je konsep ngan dap.keadilan ni la pengkhinat bangsa.

asri said...

Anon,
Keadilan untuk rakyat keseluruhan. ko kata keadilan ni pengkhianat bangsa, bangsa apa...melayu? Ko ni masih buta lagi tentang konsep berpolitik dan perjuangan. Ko hanya penting diri je, tolong kaji siapa yang mengkhianati melayu selama ni.

Anonymous said...

keadilan tuk rakyat keseluruhan konon...ko igt cina n keling tu nak sgt keadilan kt malaysia ni ke?cina xyah ckp la..mmg la sume x cukup bg diorang walhal diorang da cukup meawh da..dah mcm malaysia ni diorang yg punye..keling?? ko nak bg ape kt diorang..kurang ajar..tgk hindraf tu..ape yg dia tulis dlm memorandum diorang tu..ni melayu ni..sapa nak jaga?? sibuk sgt nak bg keadilan konon kt sume kaum..walhal ko melacurkan kaum ko..BODOH CAM BABI YG HARAM TU

Edyes said...

asri, si anon nie memang selalu camnie... sabar jer lah, doa2 biar si anon nie sedar satu hari nanti.

hipokrit? ini bukan soal hipokrit. ini soal maruah.

Edyes said...

setahu saya, UMNO yang melacurkan bangsa !!

Anonymous said...

maruah??? ko ada maruah ke bila ko tgk kerjasama ngan dap tu??? kotgk la muke karpal singh tu bebaik...bermaruah ke bila dia ckp mcm2 psl melayu ni?? ade maruah ke tgk hihamudin rais pegangtasbih tp kuat merokok tu,ade maruah ke tgk raja petra tulis psl islam tp bini dia tu x mcm islam,x mcm melayu, tu sbb aku ckp..pas tu relevan tp jgn kerja ngan dap dan keadilan.anwar...dia hipokrit cam babi

dulukini said...

Kepada mamat Anonymous:

Kalau dah tak ade salah yang ko melalak macam anjing BN tu nape?

Wei bangang ko yang taksub sgt dengan BN. Surat memohon belas kasihanpun ko kata tak. Mmg tak sekolah punya budak.

Ini mesti balaci BN parti yang MAHA rasuah. bodoh.

Wei bangang MIC & MCA itu Islam ke? Yang ko melalak mcm anjing apesal.

Dari ayat2 ko tu mesti ko nie spesis sesumpah mcm ezam sesumpah,
cakap mcm keling.

dulukini said...

Kepada mamat Anonymous:

Yang ko salahkan Raja Petra tu apehal.

Cuba ko tgk bini PakLah & Najib mcm orang Islam ke?

Anonymous said...

dgn pendedahan surat nie... undi pas akan meningkat 5%.... hehhehe... terima qaseh la ezam....

aizam said...

anon,

awak buta.

anon,

dlm UMNO ada MCA & MIC.. bangsa apa dlm parti tu.. awak saja butakan mata sendiri demi ketotokan awak terhadap BN.

anon,

MCA & MIC macam diikat dan ditutup mulutnya dlm pakatan UMNO tak seperti Pakatan Rakyat yang membudayakan sifat keterbukaan untuk memberi pendapat masing-masing. Tak semestinya percanggahan pendapat itu membuatkan Pakatan Rakyat harus berpecah?

anon,

Buktikan kepada saya yang idola anon 'Mahathir' itu tidak zalim.

anon,

Apa dah sdr.anwar buat kepada awak sampai awak marah sangat dekat sdr.anwar?

anon,

Mejoriti rakyat marah kepada Mahathir sebab dia telah mengaibkan seseorang yang seagama denganya dengan tuduhan yang langsung tak berasas. Mahkamah dah buktikan masih tak boleh terima hakikat anon?

Itu tak termasuk dengan jenayah-jenayah lain yang telah merogoli undang-undang Malaysia.

anon,

Jika awak nak mengehentam kami penyokong-penyokong PR silakan kerana setiap hujahan awak akan menampakan lagi kedangkalan awak dalam berfikir dan berpolitik..

Saya tak akan membalas apa-apa lagi ulasan dari anda selepas ini.

Mohon maaf dan ampun..

Wassalam

dulukini said...

Dengan pendedahan ezam semalam menampak lagi dia seorang yang tidak boleh diharap sbb surat tersebut tidak diberikan kepada Mahathir.

Oleh yang demikian undi PAS naik 5%
lagi dan PakLah akan tepuk dahi kerana kebodohan sesumpah ezam.

dulukini said...

Bagi aku sesumpah ezam tidak menyerahkan surat tersebut adalah kerana sesumpah tidak mahu Mahathir berbaik semula dengan Anwar. Busuk betul hati sesumpah itu.

Anonymous said...

AIZAM
1.ko buta...tgk dulu apa keputusan mahkamah trhadap anwar.mahkamah x kata anwar tu x homosex.cuba baca bebetul.apa yg mahkamah lpskan tuduhan kt dia dan apa yg mahkamah trima.
2.ko silap..ko igt keterbukaan ke? mmg mic n mca xleh wat pe dlm bn.tu sbb kita leh jd kuat.diorang xleh menyalak sgt.ko bg dap tu ckp mcm2 ko igt ko tu bagus ke.g trn kt rakyat bwh ni..brape ramai yg tertekan ngan cina n india ni.nak kerjasama konon.
3.ko buduh.. aku bkn dr bn.aku pas..aku kecewa ngan pas yg bekerjasama ngan dap dan keadilan.apa guna jd mnteri besar kt perak kalo jd belaci dap.ape guna pakatan jd krajaan kalo ko nak bg dap tu berkuasa.dulu dap ni mcm najis..xde pe pon..kn tunggu la org cina mrh ngan bn baru dpt undi..tp skrng melayu bdh cam korang pon skng dap.babi

dulukini said...

Kepada Mamat Anonymous:

Ko Silap...bagi aku ko PAS yang sempit pemikiran. Itu ayat terakhir untuk orang yang kononnya mengaku PAS. Orang mcm ko kinilah yang merosakkan parti. Ko kena pikir ko orang ulamak ke? Tuan Guru mesti dah sembahyang hajat sebelum memutuskan utk bersama Pakatan. Sebarang keputusan yang adalah kerana kehendak majlis ulama dan majoriti. Kalau ko tak suka ko bungkus baju ko dan travel menuju Hutan Tebal duduk kat sana dan melalak sorang2.

Anonymous said...

dulukini...
1.ko taksub..aku sokong pas sbb aku suka diorangnyer prinsip bkn individu.aku nakkan islam.aku nakkan sume wanita kt malaysia ttp aurat.aku nakkan ade satu jabatan polis yg bleh dakwa sesapa yg bkn muhrim naik moto bersama(tuk cegah mat rempit bwk awek)aku nakkan sinar islam.individu pas ade yg aku x stuju.kita sume manusia wat silap la.jgn pandang tinggi sgt nik aziz tu.ko kn igt..dlm 4 orang saidina kita,3 mati sbb dibunuh, kerna ape? kerna berbeza pendapat sampi wjd syiah dan sunah.kalo ko hdp zaman dulu msti ko org yg taksub kt pemimpin.ko baca posting dlm blog bekas mufti perlis..guna la kal ko yg waras tuk nilai sesuatu.ko igt bila nik aziz berbaik ngan dap tu x slh..slagi kita berbaik ngan dap slagi tu la kita xleh nak stoppkan kilang arak,babi,judi,tau x? tgk kt selangor ni..BODOH SGT

dulukini said...

Ko kena ingat kita tinggal diMalaysia berbilang kaum. Sekiranya ko tak dapat berfikir begitu sbb itu aku kata lebih baik ko tinggal kat Hutan Tebal. Ko terpengaruh dengan cara UMNO yang tidak boleh tegur menegur antara satu sama lain sejak berzaman sbb itu ko berfikir begitu. Pasal isu babi kalau kita tak makan dan cina makan ape yg pening sangat janji ko tak makan.

Dalam ISlam kita tidak boleh berprasangka jahat kepada seseorang itu aje. Bukan memandang tinggi sgt kepada Nik Aziz tetapi antara yang ada diMalaysia Tuan Guru adalah yang terbaik selain Tuan Guru ada lagi ke? Bagi tahu?
Kita ikut dan pilih antara yang terbaik. Kalau perfect mustahil.

Anonymous said...

tau pon dulukini yg kita ni berbilang kaum..tu sbb kita terancam..kita skrng dah x mcm majoriti..tp minoriti..sume kelebihan kita dipersoalkan.bodoh..
aku lg suka dgr ceramah dr asri dr nik aziz.so what the problem??
psl babi...ko tgk x da byk kapla babi tergantung skrng..ko sng la..ko trus tdudh umno yg wat..tp bg kitorang pemuda pas ni..kitorang dah anggap ini satu kurang ajar.umno mmg pntngkan keharmoniaan antara kaum( tu diorang bagus la,yg lain hampeh,tp che det tu bg aku bagus,org benci dia sbb anwar tp org ramai yg buduh ngan anwar tu pon xleh cari seseorang pakar ekonomi yg hebat cam che det )xkan la diorang nak busukkan nm diorang sndr.kalo ko prasan..skrang cina dah mula mengatur langkah.dia da nmpak ape yg diorang untung skng pakatan.ko igt diorang ikhlas ke skng pakatan,esk bila sume mp dah diwakili oleh cina br ko tau.masa tu kalo anwar jd pm pon x guna.BODOH

pakatanrakyat said...

ANON;

apsal la ko racist sgt dgn cina india..apa Islam ajar mcm ni ke..

dan apa yg ko takut sgt kerjasama dalam pakatan rakyat..

apa ko x yakin ke dgn peruntukan perlembagaan, dgn raja2 melayu. apa ko pk mereka lemah sangat ke sampai x boleh pertahan ketuanan melayu.

pakatan rakyat pun rakyat malaysia juga...bkn alien..bkn rakyat luar...pakatan rakyat pun mempunyai matlamat nk negara ni dlm keadaan aman dan diperintah dgn adil...dan smua itu perlu dilakukan mengikut realiti yg ada skrg..

mmg pas x leh wat apa thdp kilang2 arak, perjudian,maksiat yg dibiar lama dek kjaan BN dulu...bkn senang woooo berak BN 50thn nk dibersihkan apatah lagi BN masih memerintah..

apapun,asasnya smua nk yg terbaik tp kita bkn ahli silap mata boleh bling2 smua ni diubah..

kalo ko x nak cina india takpe..apa kata ko bungkus kain pegi la duduk amerika.

kim salam kat obama ek..

dulukini said...

Ko juga tahu kita berbilang kaum tapi ko pikir hak perut ko aje. Aku nak tanya adakah PAS buat diam kalu menyentuh isu hak istimewa orang Melayu. Kenapa ko suka melenting macam orang BN walapun ko mengaku orang PAS kononnya. Kenapa ko suka melalak tak tentu pasal.BODOH.

Ko suka ceramah ustaz mane aku peduli ape?ape ko kata suka Dr Asri itu suka hati ko la.

Ko kata UMNO lebih harmoni ko mmg buta. Lebih baik ko masuk UMNO ko tahula. Aku dah masak sgt dengan UMNO yang suka kencing dan menipu bangsa sendiri. Bab Rasuah mmg UMNO nombor "1".

Pasal kepala babi tu sape tuduh BN. Bab tuduh menuduh nie baik ko siasat sumber mane yang ko baca itu dan jangan melenting tak tentu pasal.

Pasal semua MP nanti orang cina. Ayat macam nie dah banyak kali aku dengar. Wei dengar nie sebelum perkara itu berlaku ko ingat orang PAS nak dok diam aje ke. Ko janganla melatah tak tentu pasal dan membuat statement yang ko sendiri betul ke tak. Pikir biar abis. Lu pikirla sendiri.

dulukini said...

Kepada Mamat Anonymous:

hahaha... kalau ko nak tahu kalau Pakatan Rakyat memerintah kita nie macam nak cuci tahi kerak BN tau tak? Bukan senang nak cuci sebab tahi BN dah keras kang.

Anonymous said...

pakatanrakyat..ko pehal?? suka2 tuduh aku konon2 org pas.ko xtau ape yg kitorang org bwh2 ni rasa tau x.masa nak pilihanraya baru la ko anggap kami ni pejuang.bila nak wat keputusan..ko anggap kitorang kuman.ko jgn tanye apa yg islam ajar kt aku sbb korang gak yg gadaikan sume tu.dah..ko bleh blah..
dulukini... ko mmg dah lupa dr sbb mgkn ko baik ngan org ats2..ko je la yg berjuang slama ni menentang bn. ko pikir la bebaik..dah 50 thn kita merdeka mengapa dap ni xde sokongan org cina.org cina trus snang,trus kaya..mengapa skrng diorang sokong.diorang susah ke?diorang tertekan ke?cuba fkr, diorang dah nmpk jln tuk diorang berjaya kt cn,ko jgn citer psl perlembagaan.dap ni ramai peguam.yg murtad pon dah bleh terlepas skrng..pkr la..diorang dah makin kuat la..ko g tanyer anwar tu..kalo btul dia kuar umno tu sebab teraniaya..apsal dia x tubuhkan sebuah parti melayu mcm umno tu.dia msti tau perjuangan dan prinsip umno tu btu kalo x nape dia x masuk pembangkang dr mula2 dulu tp bila dah dibuang br la nak mengemis ngan kitorang.BODOH

dulukini said...

Bagi aku ko nie terlalu racist.

Sedeey said...

salam semua...

aku pening baca komen Anon tu...

betul ke dia ni ahli PAS. Rasenya ahli PAS tak mcm ni. Tak ada akhlak Islam lansung. Kalau betul dia ahli PAS sudah pasti ahli yang tak pernah join usrah.

lansung tak ada wala' kepada pemimpin.

tak apalah....rasenya elok tak payah layan aja dia ni.

salam.

Anonymous said...

anon ni org y jahil psl islam tp nk ckp psl islam.ulama' pun die x hormt.mybe die mnghrp pklah y cucu ulama' yg akn mnegkkn islm kt M'sia ni.tp agk2 bleh ke pklah 2.ank ngn bini pun xleh nk soh pki tdung.2 persoalan pertame.
anon ni jahil gk psl politik.mca mic bkn ke dr kaum cina ngn india.x kn la anon xtau yg dlu mnteri2 dr mic ngn mca bg surt kpde pklah m'persoalkn hak2 org mlayu.bkn ke kecoh pde mse itu.dap pun same mcm mca ngn mic.tp dap ni bleh diajk berunding.ape2 mslh bleh dajk brunding.mcm isu pmilihn mb perak.x mcm mic ngn mca yg dgn angkuh nye trus declare perang ngn org mlyu dgn mmberi surt kpd pm "pklah" mmpersoalkn hak2 org mlayu.sepatutnye kne la berunding dlu dgn parti2 komponen bn.klo dap xdpt skongn org cina.x kn la dieorg bleh mng kt p.pinang.gerakan bkn ke parti cina.ape beza nye mca ngn dap?.
anon ni baek.tp jahil dlm mnilai org.ape motif ezam dedah kn surat anwar ni.hipokrit ke anwar mmberi tau pnderitaan yg d alami oleh kluarganye.knape anwar nk adik angktnye d bebaskn.ape kepentingn sukma tu kepade anwar.bleh ke sukma mmbntu anwar jika die dibebaskn.anon kne phm.surt ni ditulis personal oleh anwar dgn tulisan tgn kpde mahthir.xde ape2 y mncurigakn lnsg dlm surt ni.tiade ayt y berunsur rsuah,ugutn o mnyakitkn ati sesiape pun.

zeck said...

Anonymous,

Saya rasa engko bukan ahli PAS, tetapi ahli hampas, cara kau menulis bukan menunjukkan engkau seorang yang mengamalkan islam sebagai cara idup. Menggunakan ayat-ayat yang tidak bersopan sebagai seorang islam, yang pasti anda seorang pengkianat kepada islam. Anda seorang balaci BN cuba melaga2kan PR dengan mengaku anda seorang ahli PAS. Tolonglah jangan cuba provok ahli PR semua ini tektik BN yang diajar oleh BTN.

Tukar Tiub - Brader Isham

Terkini di blog Aduka Taruna

Pak Bakaq si Penarik Becha

Comandante Che gue Bard

iklan