Saturday, October 30, 2010

Ansari Mungkin Kalah ! Atau Mahu Kalah ?



Khabar angin tersebar luas di sekitar Batu Sapi dan Sandakan. Hanya mereka yang berada di sana 4 hari pertama selepas penamaan calon sahaja yang tahu situasi sebenar apa yang berlaku di Batu Sapi.

Mengikut culaan awal dari satu sumber yang berjaya di'smuggle' keluar dari bilik gerakan BN menunjukkan bukan Keadilan yang mendahului, dan bukan juga Barisan Nasional yang mendahului. Anda mungkin pelik untuk mengetahui berita ini tetapi bagi yang hadir sebagai petugas dan pemerhati di Batu Sapi, banyak berita kurang enak untuk halwa telinga setiap penyokong Pakatan Rakyat.

Orang cina sebaik Tian Chua dimarahi oleh ketua Cabang Batu Sapi seharusnya menjadikan berita ini pelek. Mustafa Kamil di arah supaya keluar dan tidak membantu juga di anggap pelik. Mujur YB Fuziah hadir membawa panji penyelamat setelah Mustafa Kamil dan Tian Chua di'sekat'. Jangan kita lupa bahawa YB Fuziah adalah seorang yang optimist, memandangkan beliau juga seorang motivator yang cukup motivated. Gerakan untuk memenangkan Ansari kembali bergiat lancar.

Chegubard juga telah memainkan peranannya di Batu Sapi dengan sempat hadir di tiga ceramah walaupun hari sebelumnya kelihatan sugul kerana ramai petugas yang sudah 'lari' berikutan peristiwa di Airport Sandakan sehari sebelumnya. Sebagai seorang pemimpin yang tidak kenal erti mengalah, Chegubard hadir sebagai penceramah di beberapa tempat yang turut dihadiri oleh YB Fuziah Saleh dan beberapa pemimpin Pakatan Rakyat yang lain.

Tiga hari pertama selepas hari penamaan calon adalah kritikal sekali. Seterusnya setelah seorang pemimpin tempatan yang sepatutnya diangkat menjadi calon tetapi dipinggirkan iaitu Ahmad Thamrin Zaini telah berjaya disejukkan hatinya (di sini), semua gerak kerja pilihan raya kembali bersemangat untuk memberi kemenangan kepada Ansari. Walaupun mengikut kedudukan culaan menunjukkan Keadilan berada di tempat tercorot, namun tidaklah kita pasti samada masih sempat untuk memperbaiki keadaan atau - terlewat sudah!

Kerja keras setiap petugas dikerah, rumah-rumah kampung dan rumah teres semua dilawat dan disinggah. Mereka juga tahu apa yang mungkin berlaku disebalik kemenangan Ansari. Mereka yang turun di Batu Sapi kini benar-benar mahukan kemenangan untuk Keadilan demi 'untuk mengajar Ansari Abdullah' !

Maka tidak hairanlah mengapa si Ansari itu dua kali terjatuh ke Laut dalam minggu yang sama. Jika sekali mungkin boleh dikatakan nasib, tetapi apabila berlaku kali kedua dalam masa singkat - itu kita panggil suweyyyy!

Walaupun Keadilan mungkin kalah di Batu Sapi, kita semua harus berjiwa besar untuk menerima kekalahan ini. Bak kata pemimpin PAS, "kita kalah dah biasa". Saya bukan berniat untuk melemahkan semangat, saya masih katakan kita punya peluang walaupun YB Fuziah optimis dengan nombor-nombor dan persen-persennya. Saya masih mengharapkan kemenangan untuk Pakatan Rakyat.

Harapannya, Galas menjadi pengubat luka. Kerana sepengetahuan saya, kita jauh mendahului di Galas. Dalam politik macam-macam boleh berlaku, di Batu Sapi pun macam-macam telah berlaku. Ada yang boleh diexpose, ada yang bersifat confidential. Oleh kerana itu, saya akhiri ulasan pendek ini dengan sebuah doa dan harapan agar sama-sama kita usaha ke arah menumbangkan Barisan Nasional, yang angkuh lagi zalim !


EDYES @ edyesdotcom - COURT oF PUBLIC OPINION
aramaite suda balik KL bahh

3 comments:

wan said...

Bro edy,pd pndapat gua,calon PKR Ansari ni djangka menang. Menang undi tk perlu banyak skitar 40-45% undi shj sdh ckup mnakala kta mghrapkn undi SAPP&BN brpecah! BARU PADAN MUKA NAJISB!!

Anonymous said...

alahai..ada sampai minggu depan..kalu dah nak tau kalah..tak kan putus asa terus!!!!bola pun ble menang ketinggalan 4 kosong..!!!bangun laa cepat!!!

Anonymous said...

haha pemimpim tempatan mmg jenis penyangak, baik nuar brahim pertimbangkan keahlian dpa selepas ni, bior yang patut dan tau hormat org jd ahli