Friday, August 12, 2011

Menjawab Isu Larangan Bacaan Al-Quran Guna Sistem PA di P.Pinang



Saya yakin dan percaya akan tindakkan Jabatan Hal Ehwan Agama Islam Pulau Pinang (JHEAIPP) tentang Larangan bacaan Al-Quran menggunakan pembesar suara ketika subuh di P.Pinang. Tindakkan yang sama ini juga yang mengikut hukum syarak, harus dipertimbang untuk dilaksanakan oleh negeri-negeri lain. Namun demikian, pendekatan dan cara yang digunakan oleh JHEAIPP dilihat sedikit drastik dan terburu-buru.

Fahami semula pendirian saya tentang isu ini. Saya yakin, percaya dan sokong tindakkan JHEAIPP yang berani melaksanakan apa yang telah dibincangkan selaras dengan keputusan mesyuarat Jawatankuasa Fatwa Negeri sebelum ini, tetapi agak terkilan kerana cara dan pendekatan pihak JHEAIPP yang terus mengeluarkan pekeliling larangan pembacaan Al-Quran menggunakan pembesar suara pada waktu subuh. Sepatutnya sebelum pekeliling ini dikeluarkan, wajib ada banyak sesi penerangan agar lebih ramai yang memahami apa hikmah larangan ini sebelum memasuki fasa perlaksanaan larangan.

Harus diingat, keputusan ini dibuat adalah berdasarkan hukum syarak yang dibincang dalam majlis mufti, bukan mengikut keputusan keraajaan negeri.

Di bawah adalah petikan dari Berita Harian;

Jabatan Hal Ehwal Agama Pulau Pinang putuskan amalan bertentangan hukum syarak

TASEK GELUGOR: Jabatan Hal Ehwan Agama Islam Pulau Pinang (JHEAIPP) mengarahkan semua masjid dan surau di negeri itu menghentikan bacaan al-Quran menggunakan pembesar suara pada waktu subuh kerana amalan itu bercanggah dengan hukum syarak dan boleh mengganggu orang lain di dalam dan luar masjid.

Arahan itu selaras dengan keputusan mesyuarat Jawatankuasa Fatwa Negeri pada 7 April lalu dan surat pekeliling mengenai larangan sudah dikeluarkan pada 3 Ogos lalu dan diedarkan kepada semua jawatankuasa kariah masjid. -BHarian

Sefaham saya, Al-Quran bukan hanya untuk dibaca dan didengar sahaja tetapi mesti difahami dan diamalkan, malah sistem perundangan juga wajib ikut lunas dari Al-quran untuk umat islam. Melaksanakan apa yang disuruh dalam Al-Quran itu adalah jauh lebih penting.


Saya bawakan untuk anda sebuah hadis sahih yang berbunyi;

Ketika Nabi s.a.w beriktikaf (beribadah dalam masjid), baginda mendengar mereka mengangkat suara bacaan (Al-Quran) sedangkan ketika itu Nabi s.a.w berada di tempat ibadah baginda. Lalu baginda mengangkat langsir dan bersabda: "Ketahui setiap kamu bermunajat kepada tuhannya, jangan sebahagian kamu menyakiti sebahagian yang lain. Jangan kamu angkat suara bacaan melebihi yang lain dalam solat" (Riwayat Abu Daud dengan sanad yang sahih).

Sebelum mengulas lebih panjang, saya reserve untuk tunggu dan lihat apa penjelasan daripada pihak JHEAIPP dan jawatankuasa Mufti Pulau Pinang kerana difahamkan akan ada sidang media dalam masa terdekat.


EDYES @ edyesdotcom

Saya buka buah bicara untuk sebuah diskusi dalam ruangan facebook di bawah;

No comments: