Monday, August 1, 2011

Catatan wartawan tentang perhimpunan BERSIH (Bernama)



Perhimpunan haram di ibu negara 9 Julai lepas adalah satu gambaran percubaan untuk mencabar institusi negara terutama polis untuk kepentingan politik pihak tertentu.

Perhimpunan haram itu, anjuran badan tidak berdaftar dikenali Bersih 2.0 kononnya bagi memperjuangkan sistem pilihan raya yang adil, diadakan tanpa menghiraukan nasihat serta amaran pihak berkuasa dan bantahan umum.

Sekumpulan wartawan Bernama ditugaskan di beberapa lokasi di sekitar ibunegara untuk melaporkan mengenai peristiwa itu.

Berikut catatan lima daripada mereka:

MOHD NOOR FIRDAUS MOHD AZIL

Lokasi: Stadium Merdeka dan Menara Maybank

Saya diarah membuat liputan di Stadium Merdeka bersama-sama tiga wartawan lain. Dalam perjalanan menuju ke sana dengan menaiki kenderaan Bernama, kami perhatikan jalan-jalan dikawal oleh polis trafik, termasuk Pasukan Simpanan Persekutuan (FRU) dan Jabatan Pertahanan Awam Malaysia (JPAM).

Setiba di Jalan Stadium pada 8.30 pagi, kami melihat kawat-kawat berduri didirikan dengan beberapa anggota polis berkawal. Wartawan perlu mendaftarkan diri sebelum dibenarkan masuk.

Setelah dua jam berlalu dan masih tidak ada apa-apa berlaku, saya dan seorang wartawan dari akhbar Utusan Malaysia mengambil keputusan untuk melihat kawasan sekitar.

Menyusuri Bulatan Merdeka, kami melihat sekumpulan penyokong BERSIH berjalan dengan langkah yang laju mengikuti lorong belakang bangunan menuju ke Jalan Petaling.

Kami mengekori mereka dan melihat kumpulan yang lebih besar.

Kemudian terdengar seorang berteriak "Kita tukar plan! Arahan atas suruh kita berkumpul di menara Maybank, kemudian kita bersurai."

Apabila 'crowd' tersebut memasuki Jalan Pudu, berdepan dengan kompleks membeli belah Kota Raya, keadaan menjadi huru-hara dan udara mula berbau seakan-akan sengit dan menusuk hidung (dipercayai akibat gas pemedih mata).

Dari situ, kami lihat, sekitar Menara Maybank kecoh apabila sekumpulan besar perusuh dikejar oleh sepasukan polis di bahagian tebing Menara Maybank.

Ketika itu, pasukan FRU bersiap sedia di simpang Jalan Tun Perak manakala kumpulan perusuh semakin ramai memenuhi jalan diketuai Chegu Bard (Badrul Hisham Shaharin daripada PKR) di depan kompleks perhentian bas Pudu Raya.

Hujan mula turun dan kemudian kumpulan perusuh melaung-laung "Allahu Akbar", "Reformasi", "Tumbang BN" dan "BN Zalim". Tiada laungan berkaitan memperjuangkan ketelusan Suruhanjaya Pilihan Raya seperti yang diuar-uarkan.

Selepas FRU memberi amaran tiga kali untuk bersurai, mereka melepaskan gas pemedih mata ekoran sikap degil dan keras kepala peserta demonstrasi yang enggan meninggalkan tempat itu.

Oleh kerana saya dan wartawan Utusan Malaysia berada di tengah-tengah, antara FRU dan penyokong demonstrasi, kami cuba berlindung di satu kawasan letak kereta tetapi asap tebal kemudian memenuhi tempat itu membuatkan kami berasa lemas.

Ketika itu, mata dan hidung mula terasa kepedihan dan berair, tekak terasa sengit dan ingin memuntahkan sesuatu, dan yang paling azab, kami tidak mampu bernafas dan berdiri dengan stabil.

Saya segera mencapai sebotol air mineral dalam beg saya untuk membasahkan baju dan menggunakan baju saya itu untuk membaluti muka saya. Air mineral itu saya beri kepada seorang anggota polis berpakaian preman kerana kelihatan dia juga mengalami kepayahan untuk bernafas.

Disebabkan saya tidak dapat melihat di mana rakan saya (wartawan Utusan), saya mengambil keputusan untuk berlari keluar dari kawasan itu dan masuk ke satu lorong kecil di mana beberapa orang menghulurkan garam dan air untuk dilumurkan ke muka bagi menghilangkan kesakitan akibat gas pemedih mata.

Apabila keadaan menjadi sedikit reda, hujan berhenti, dan saya keluar kembali untuk melihat situasi terkini.

Ketika itu saya lihat anggota polis mula menangkap beberapa perusuh yang cuba melakukan provokasi.

Kemudian, kelihatan Anggota Parlimen Beruas Datuk Ngeh Koo Ham dari DAP dan Anggota Parlimen Subang dari Parti Keadilan Rakyat, R.Sivarasa, serta seorang lagi (kemudiannya saya dapat tahu beliau adalah Suhardi Mohd, orang yang polis kata berpura-pura mati) sedang berbincang dengan anggota polis untuk membenarkan perarakan menuju ke Stadium Merdeka.

Kali ini perarakan itu lebih besar apabila mereka dibenarkan polis, dan ia diketuai oleh Chegu Bard.

Di Stadium Merdeka, kumpulan itu bertemu dan bergabung pula dengan perarakan pimpinan Naib Presiden Pas Datuk Husam Musa.

Rundingan seterusnya diadakan dengan polis tetapi kali ini mereka tidak dibenarkan masuk ke kawasan stadium.


Sila klik di sini untuk catatan 4 lagi wartawan

No comments: