Tuesday, November 17, 2009

Pilihanraya Kecil DUN Kota Seputeh = TEST MARKET !




Pilihan raya baru akan diadakan bagi kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) kawasan Kota Siputeh di Kedah selepas kerusi berkenaan diisytihar kosong oleh Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur hari ini. Hakim Datuk Alizatul Khair Osman Khairuddin memutuskan bahawa kerusi itu kosong selepas penyandangnya Datuk Abu Hassan Sarif tidak menghadiri dua persidangan DUN tahun ini.

Berikutan keputusan Mahkamah Tinggi itu, Abu Hassan akan dihalang daripada menghadiri persidangan DUN esok.Dalam keputusannya, Hakim Alizatul menegaskan bahawa Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) bertindak secara tidak wajar dan keputusan suruhanjaya itu bahawa Abu Hassan masih merupakan wakil rakyat bagi Kota Siputeh dan kerusi DUN itu tidak kosong, perlu dibatalkan.

"Meskipun saya bersetuju bahawa SPR mempunyai kuasa untuk menentukan kekosongan berlaku secara kebetulan, namun saya tidak berpendapat SPR dapat mengatasi kuasa Speaker mengikut Perkara 51 Undang-undang Tubuh Negeri Kedah," katanya ketika menyampaikan keputusannya pada jam 5.30 petang.

bla bla bla

bla bla bla

bla bla bla

Mahkamah turut menetapkan Jumaat ini untuk mendengar permohonan SPR bagi penangguhan perintah pilihan raya kecil.


edyes wrote:

Terdapat beberapa blogger yang menganggap pilihanraya tidak akan berlaku di DUN Kota Seputeh kerana SPR bakal mengemukan rayuan pada hari Jumaat ini. Sebagai sayap UMNO, SPR akan memohon bagi penangguhan perintah pilihan raya kecil.

Namun kali ini saya menjangkakan Mr. Playsafe akan memberikan laluan supaya pilihanraya bakal berlaku seraya menjadi medan untuk test market kempen menipu 1Malaysia nya sebelum menjurus kepada pilihanraya yang lebih besar untuk membeli mandat yang lebih kongkrit. DUN Kota Seputih paling sesuai memandangkan perbezaan majoriti yang tidak begitu ketara lantas majoriti undi menjadi taruhan terpenting.

Buat masa ini, kempen 1Malaysia Rakyat didahulukan seumpama memakan tuan kerana setiap rakyat kian terfikir, adakah mereka benar-benar didahulukan? Sebab itu pilihanraya ini perlu untuk Mr. Playsafe buktikan sesuatu.

Sama-sama kita nantikan, adakah firasat saya menemui benar...

PS: Aduhai, SPR merayu demi adun UMNO?

No comments: