Friday, January 31, 2014

Sokongan Penuh Pencalonan Anwar Ibrahim Sebagai Calon DUN Kajang dan Khalid Ibrahim Sebagai Pengarah Pilihanraya

Kenyataan Umum SAMM Zon Muar
31 Januari 2014

Sokongan Penuh Pencalonan Anwar Ibrahim Sebagai Calon DUN Kajang dan Khalid Ibrahim Sebagai Pengarah Pilihanraya

Dalam dunia politik Demokrasi Berparlimen, situasi kekosongan kerusi legislatif sama ada di peringkat Parlimen atau di Dewan Negeri bukanlah sesuatu yang tidak normal. Malah, jika kita bicara dalam konteks politik tanahair pun terdapat beberapa peristiwa pengosongan kerusi legislatif dengan bersandarkan kepada alasan strategi taktikal percaturan sesebuah gabungan parti-parti politik.

SAMM Muar menghormati pandangan dan komentar dari teman-teman seluruh Johor atas nama kebebasan menzahirkan pandangan dan juga dalam masa yang sama ingin turut mengambil bahagian dalam menyatakan pandangan.

Hakikat dan sejarah politik menentang rejim Pemerintah dalam negara ini mempunyai banyak kisah dan penuh warna-warni. Dan kerana itulah, SAMM Muar memilih untuk tidak segera memberikan komentar. Situasi yang berlaku di Selangor tampak tidak jauh berbeda dengan tahun-tahun akhir pemerintahan Pakatan Rakyat di Kedah. Pertembungan dan percakaran beberapa fraksi dengan kepimpinan eksekutif negeri akhirnya telah mengakibatkan rakyat Kedah mengambil keputusan untuk meninggalkan koalisasi Pakatan Rakyat.

Maka, SAMM Muar sebagai sebuah gerakan anak muda yang sudah muak dengan pentadbiran rejim Pemerintah Barisan Nasional dapat memahami justifikasi tindakan tidak popular Anwar Ibrahim dalam isu DUN Kajang. Adalah sesuatu yang amat malang sekali bagi rakyat Selangor sekiranya beliau tidak datang dengan tindakan radikal seperti ini dan hanya berdiam diri melihat pentadbiran cemerlang dan mesra rakyat di Selangor ketika ini musnah dalam Pilihanraya Umum ke 14 akan datang ekoran daripada percakaran fraksi-fraksi yang tidak berkesudahan.

Hakikat yang perlu difahami oleh semua pendokong-pendokong gerakan menentang BN adalah Selangor merupakan paksi atau tunjang utama Pakatan Rakyat maka ia wajib dipertahankan daripada sebarang ancaman dan tindakan parasit-parasit yang berselindung atas nama rakyat.

Barisan Nasional juga tidak patut angkuh kononnya tindakan ini sebagai satu tindakan tidak demokratik. Bagaimana kamu boleh mengungkapkan perkataan tidak demokratik walhal kamu sebelum ini melakukan sesuatu yang lebih buruk di Perak? Tindakan Parti Keadilan Rakyat dan Anwar Ibrahim ini lebih elok apabila menyerahkan semula hak rakyat Kajang untuk membuat pilihan mereka bukan dengan memaksa mereka menerima sahaja tindakan atau keputusan yang diambil oleh koalisasi politik.

Sehubungan itu, Solidariti Anak Muda Malaysia Zon Muar sebagai sebuah gerakan anak muda Muar dengan jiwa yang besar menyokong penuh pencalonan Dato' Seri Anwar Ibrahim sebagai calon Parti Keadilan Rakyat bagi pilihanraya kecil DUN Kajang. SAMM Muar juga turut menyokong penuh perlantikan Tan Sri Khalid Ibrahim, Menteri Besar Selangor sebagai Pengarah Pilihanraya untuk DUN Kajang.

SAMM Muar dan sekutu juga berikrar dan bersedia menggerakkan jentera kami ke Kajang bagi membantu mempertahankan DUN Kajang seperti mana kami beraksi dalam kempen #Hizwan4Muar dalam pilihanraya umum yang lalu. Rakyat Kajang harus berbangga kerana mereka mempunyai peluang untuk mendapat khidmat seorang negarawan yang bukan sahaja diakui oleh dunia politik tempatan malahan masyarakat antarabangsa.

Ahmad Anwar Asyraf
Penyelaras
Solidariti Anak Muda Malaysia Zon Muar (SAMM Muar)

Tel : 018-2864256
Email : samm.muar@gmail.com

No comments: