Thursday, January 16, 2014

Parody Kangkung Adalah Sentimen 1Malaysia

Kenyataan Media
16 Januari 2013

Parody Kangkung Adalah Sentimen 1Malaysia

Solidariti Anak Muda Malaysia (SAMM) membidas kenyataan seorang blogger pro-umno yang cuba mengaitkan sebuah flashmob parodi kangkung dengan sentimen perkauman. SAMM menyifatkan tindakan blogger tersebut hanya mengambil kesempatan dari satu aksi semata-mata, namun tidak melihat dari pelbagai sudut yang lebih menyeluruh. 

Apa yang berlaku dalam negara hari ini ialah, 1Malaysia telah ditindas pemerintah dengan kenaikan kos sara hidup yang tidak terkawal - tidak ada kaum yang terkecuali. Respon dari kebanyakkan menteri pula dilihat kurang bijak dan mendapat kritikan umum.

Kemuncaknya, lahir parodi yang disensasikan secara meluas berpunca daripada respon Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak dalam satu majlis di Kemaman. 

Semua kaum di atas nama rakyat Malaysia telah terlibat dalam menjayakan 'parodi kangkung' yang bermula di laman sosial, dan SAMM tidak menolak kemungkinan ianya akan diperluas dalam bentuk flashmob. Trend 'kangkung' ini akhirnya mendapat perhatian dunia.

Jika blogger Umno menuduh flashmob berunsur kangkung hanya melibatkan kaum cina, apakah blogger tersebut mahu melihat 1Malaysia melakukan 'flashmob kangkung' selepas ini? SAMM percaya ia mampu dilaksanakan dan banyak pihak akan mengambil bahagian.

Justeru, SAMM amat bersetuju dengan saranan pelbagai pihak agar kempen #Kangkung1Malaysia dilancarkan bagi mengisi keharmonian kepelbagaian kaum yang bersatu meluahkan perasaan.

Rakyat bersatu tidak dapat dikalahkan

EDY NOOR REDUAN
Blogger pro-Rakyat
Pengarah Propaganda
Solidariti Anak Muda Malaysia (SAMM)

No comments: