Thursday, April 26, 2012

Tuntutan Tambahan #BERSIH3 - Pengerusi SPR Letak Jawatan!!




Kenyataan Terbuka
26 April 2012

Tidak ada dalam mana-mana pertandingan rasmi yang melibatkan dua pasukan negeri/negara, pengadilnya adalah dari salah satu pasukan yang bertanding. Jika berlaku demikian, perlawanan / pertandingan tersebut boleh diiktiraf sebagai berat sebelah atau tidak adil.

Menjelang dua hari sebelum BERSIH 3, didedahkan oleh SUA PKR bahawa Pengerusi dan Timbalan Pengerusi SPR adalah bukan berkecuali tetapi menjadi ahli kepada parti politik yang bertanding. Merujuk kepada pendedahan tersebut, telah dibongkar bahawa kedua-dua pemegang jawatan tertinggi dalam SPR itu adalah ahli Umno.

Solidariti Anak Muda Malaysi (SAMM) memandang serius kecelaruan Ini kerana ia soal memilih kerajaan, soal memilih masa depan rakyat Malaysia! Bukan sekadar perlawanan bolasepak maka sudah tentu ketelusan menjadi keutamaan penting dan sebarang prejudis atau prasangka tidak harus timbul sama sekali.
 

Maka tidak hairanlah jika kita melihat SPR begitu condong terhadap parti Barisan Nasional yang bertunjangkan Umno. Prasangka majoriti rakyat yang sudah celik dengan penipuan demi penipuan SPR menjadi kenyataan apabila dibuktikan SPR itu in favor kepada Umno, sudah pasti kerna Pengerusi dan Timbalannya sendiri ahli Umno.

Justeru itu, SAMM mempersoalkan apakah jaminan PRU13 akan berlangsung dengan adil dengan situasi sebegini? Kepercayaan rakyat terhadap sistem pilihanraya kian tipis dan diburukkan lagi dengan berita keterlibatan SPR dengan parti politik yang memerintah negara ini sejak sekian lama. Sudah banyak 'damage' berlaku melibatkan ketidak-telusan SPR, seterusnya laporan PSC yang tidak dibahas mencemarkan lagi saki baki kepercayaan. 

SAMM berpendapat, jangan salahkan rakyat jika SPR tidak lagi dipercayai. Jangan terkejut jika tuntutan BERSIH kali ini datang bersama desakkan perletakkan jawatan pengerusinya yang apabila dilondeh, rupanya ahli Umno bertopeng keadilan.

Dengan ini SAMM mendesak Pengerusi SPR dan timbalannya meletakkan jawatan segera supaya ia membuka sedikit harapan untuk sebuah pilihanraya yang adil. SPR harus direformasikan terlebih dahulu sebelum bersedia mengendali pilihanraya ke 13, atau lantik badan profesional menggantikan SPR bagi menjalankan pilihanraya kali ini!!

Sekian
 
"Perjuangan Adalah Perlaksanaan Kata-Kata"


EDYES REDUAN
Solidariti Anak Muda Malaysia
www.anakmudamalaysia.com

No comments: