Thursday, June 17, 2010

TG Bukan Maksum, Tidak Bermakna Tidak Boleh Akui Kesilapan...



Boleh atau tidak?, seorang Tuan Guru mengakui kesilapannya kerana membentangkan suatu idea yang kononnya telah mendapat persetujuan bersama PR, sedangkan ia dinafikan sekerasnya oleh komponen pakatan yang lain. Sedangkan perkara tersebut tidak melalui majlis syura dan Mursyidul Amnya.


Apa yg saya bangkitkan merujuk kepada soalan dalam cubaan 3 Langgar Hadi. Tiada jawapan...


Sekiranya idea ini dibentangkan dalam meja rundingan diperingkat PR, sudah tentu ia akan ditolak oleh gagasan PR dan TG Presiden tidak akan sempat mengutarakan idea UG. Namun, apa yang berlaku ialah, penafian pertemuan gelap PAS-UMNO yang akhirnya paklah sendiri yang petik suis lampu maka terbongkarlah rahsia berbentuk penipuan ulama.


Siapakah yang sebenarnya bertemu dengan Paklah? adakah 3 pemimpin atau 4? Jika saya katakan, TG Presiden merupakan salah saorang yang hadir berjumpa paklah, adakah anda semua percaya?


Jemaah PAS telah ditarbiah supaya wala' setia kepada kepimpinan ulama. Pastinya setiap keputusan yang dilakukan oleh kepimpinan ulama telah dihalusi dan dipertimbang dengan baik. Namun apabila berlaku percanggahan atau kekeliruan, pastinya jemaah mahukan penjelasan, post-mortem dan sebagainya.


Seperti semua sedia maklum, UG dikatakan hanya berlegar sewaktu pemerintahan Paklah. Tetapi walaupun telah memasuki era Najib, ceritera UG seolah-oleh masih lagi tidak ditutup dan Presiden juga dilihat masih mempertahankan idea UG tersebut dengan jaminan bahawa ianya membawa kebaikkan seperti UK, Ireland dan South Africa oleh Mandela dijadikan perbandingan. Sedang UMNO dan BN itu tidak sekali-kali layak untuk dibawa berbincang!


Oleh demikian, saya definasikan klip Langgar Hadi mempunyai kepentingan tersendiri dalam mendapat jawapan, daripada membiarkan beberapa siri penipuan disorok agar ditelan masa. Dan semua jamaah PAS akan dilihat hipokrit apabila membiarkan perkara ini berlalu hanya kerana ia dilakukan oleh pucuk pimpinan iaitu seorang presiden dan beberapa orang kuatnya.


Apakah definisi sesuai untuk sekumpulan umat yang tahu ada penipuan berlaku dikalangan pemimpinnya, tetapi membiarkan ia berlalu seolah-olah ia tidak pernah berlaku. Kumpulan itu juga mengaku jihad fisabilillah.


Bukankah kami patut dilihat ingin menyelamatkan PAS? Mungkin tidak kena pada cara, tetapi apa pilihan yang kami ada?

19 comments:

ahmad hisyam said...

Pada 22 Jun 2009,Pakatan Rakyat mengambil keputusan menolak idea kerajaan perpaduan selepas Majlis Presiden Pakatan Rakyat mengadakan mesyuarat sejam di Parlimen / Dewan Rakyat.

Pada 28 Oktober 2009, Mesyuarat khas JK PAS Pusat diadakan di tingkat 5, Pejabat Agung PAS.
Antara keputusan mesyuarat ialah :

Isu kerajaan perpaduan ditutup sepenuhnya.

selesai. Lps tu nak gie bangkitkan plk.

TGHH hanya bg cadangan saja tak lebih dr tu.

Mungkin masa ni idea tu tak sesuai mana tahu masa akan datang ia sesuai. Klu pernah tgk dalam parlimen TGHH pernah bg cadangan sepertimana kisah Nabi Yusuf yg menyimpan gandum (beras) selama 7 thn. Tp ramai yg kondem, tgk skrng beras pon jadi isu. Tak cukup.

Aku tgk ko bt klip video tu nak bkk blk isu UG ni?.

abgBro said...

udah2 latu bro...sudah brulang kali dimaklumkn isu UG ni dh ditutup...payah sgt ke nk paham? ape motip ko nk ungkit2 balik ni??
ngko igt ngkorang je yg sygkn pas?

udah2 la bro...ayuh kita berkerja di peringkat masing2 bg meningktkan/menmbah sokongan pngundi muda utk PR...

udah2 la bro...korang dah glemer sgt dah...

wasalamm..

Edyes said...

Salam hormat,

Utk pengetahuan, UG hanyalah perkara tajuk, tetapi perkara pokok di sini ialah isu penipuan!

Terus terang saya katakan terdapat sedikit perbezaan pandangan di antara saya dan Aduka di mana Aduka dengan jelas mahu TG Presiden berundur di bawah tajuk - Presiden bukan seorang yang bijak berpolitik!

TG Presiden mempunyai akhlak yang mulia dan ilmu yang cukup tinggi walau dikatakan melebihi Mursyidul Am. Namun kriteria tersebut tidak membantu menjadikan PAS berada dilandasan tepat apabila kebanyakkan kenyataan beliau mengundang damage kepada PR dan adakalanya PAS itu sendiri.

Seperti yang saya sebut, perbezaan pandangan saya dan Aduka ialah, saya masih lagi memberi harapan kepada TG Presiden untuk menerajui PAS di atas mandat Muktamar pemilihan, asalkan TG Presiden berpolitik dengan lebih bijak dan memberi jaminan bahawa beliau selaku presiden "tidak akan membenarkan UG itu berlaku".

Mengapa sehingga hari ini masih tiada lagi gerenty mahupun warranty dari pihak susuk TG Presiden sendiri bahawa beliau menolak sepenuhnya UG? KERANA idea ini datangnya dari TG Presiden itu sendiri, manakan seorang TG menolak ego sebagai Presiden? Di sinilah titik pertemuan pandangan saya dan Aduka Taruna - membongkar pembohongan!

Saya masih mengharap yang terbaik dari TG Presiden, memandangkan TG Presiden buat masa ini tidak lagi membenarkan dirinya didampingin oleh anasir-anasir yang mengidam jawatan menteri. Inilah berita baik setakat ini, yang memungkinkan saya menarik diri dari perlanggaran yang seterusnya.

Saya juga sayangkan TGHH!

Anonymous said...

kalau nak tahu isu jumpa pak lah, kena tanya khalid samad. dia salah sorg yang jumpa lepas PRU hari tu. UG pulak tmbul akhir 2008 selepas 16 sept. Nak penegasan mcm mana lagi. Keputusan mesyuarat dah ada yang isu tu tutup dah. Yang gila sangat nak buka semula ni apa hal?

ahmad hisyam said...

Kalau ko hanya nak tahu jaminan TGHH yg UG ni tak kan berlaku, bg aku tak perlu lah.

Mcm aku ckp td, tak semestinya pekara UG ni memberi kesan buruk pd PR. Mana tahu satu hr nanti ia mmg cadangan ni btl2 releven.

Bg aku ko jgn pk yg cadangan ni sbg satu ketetapan.

Kalau setakat pegi jumpa ngan paklah ke najib ke atau sapa2 itu tak da masalah dalam politik. Nabi pun bt rundingan dgn kafir quraish zaman dulu. Perjanjian aqabah, baiatul ridhwan dll.

ok.wallahua'lam.

Edyes said...

1. Nak jumpa memang takde masalah... tapi mengapa perlu dalam gelap? kenapa perlu nafi perjumpaan tersebut?

2. Macam saya katakan, UG adalah perkara tajuk.

3. Kenapa TGNA desak Ustaz Nasha letak jawatan? manakan pokok akan bergoyang kalau takda anginnya..

4. Jaminan itu penting bagi saya, agar saya yakin perjuangan ini berada dalam landasan yg betul! Ia pasti membunuh segala keraguan apabila saya berpegang kepada jaminan seorang Tok Guru! Harap faham penjelasan ini.

5. Jangan kita terantuk baru tergadah! sedang mereka telah menduduki kerusi menteri, sokongan PAS menjunam serta merta dan BN 'strike back'! Lepas itu, kita akan lihat PM negara ini berpusing di antara keluarga sepupu sepapat Najib dan Hisyamuddin...

Anonymous said...

Bagi saya tak timbul soal dalam gelap. Istilah tu hanya di reka ntah untuk tujuan apa..

Setakat saya tahu penafian d buat terhadap jumpa untuk bekerjasama atas permntaan PAS.

Yang berlaku pertemuan lepas PRU dulu jumpa atas permntaan UMNO. UMNO yang jemput nak jumpa.

Bila timbul isu seolah-olah pimpinan PAS yang minta nak jumpa dan nak bersatu dengan UMNO, tu yang ada penafian tu..

Tak tmbul soal gelap ke cerah. PAS sentiasa bersedia jumpa dengan sesiapa sahaja. Itu dasar umum dalam parti.

Anonymous said...

Nak nafi apa lagi. Keputusan dah d buat dalam Msryt. Kalau ada keptusan lain lepas ni pun akan di putus dalam msyrt jgk. Idea boleh di lontar, tapi kptusan tetap melalui syura..

Anonymous said...

Nak JAMIN apa lagi. Keputusan dah di buat dalam Msryt. Kalau ada keputusan lain lepas ni pun akan di putus dalam msyrt jgk. Idea boleh di lontar, tapi kptusan tetap melalui syura..

SearchForHeaven said...

salam bro..

cuba check link ni..
http://www.malaysiakini.com/news/105958

dlm paragraph 4 tu.. cuba baca elok2..

hehe.. so part mana yang nak menipu..

kalau syed Husin cakap tak setuju.. memangla..

nak berpadu dengn UMNO.. takkan syed Husin setuju..

hehe...

ada lagi article pasal penipuan tak?? hehehe

Edyes said...

salam SFH,

terima kasih atas kupasan, walaupun tidak cukup masak.

konsep UG ialah gabungan antara BN dan PR... masih ada pro walaupun banyak yang kontra kepada politikal milage PR. Dan ketaranya apabila kita seolah-olah ingin menyelamatkan BN dengan idea serupa ini!

merujuk kepada kupasan SFH, Syed Hussin menafikan sebarang 'persetujuan', walaupun ia pernah dibangkitkan, bukan bermakna mendapat lampu hijau dari keputusan kolektif komponen PR.

Kita pun kena belajar untuk tidak menegakkan benang yang basah, tetapi merungkai sebarang keraguan yang tergantung. Akhirnya kita akan lebih matang.

Anonymous said...

bro luncai,kenapa nak bangkit isu lama.takkan nak popular blog isu dah basi digulai balik.cakap saja kamu tak suka TGHA.orang semua tahu,blog kamu,aduka dan TB telah ditajakan oleh pihak tertentu untuk menjatuhkan presiden.bro..kamu cadangkan siapa yg layak pegang presiden..abis cerita.aku pun pelik orang PKR masih sibuk menentukan presiden parti pas.lebih baik jaga wakil rakyat sendiri dari terus melompat.

ahmad hisyam said...

ko tgk blk sebab TGNA mintak us nasha letak jawatan. Bile TGHH bg cadangan isu ni terus wartawan serbu TGNA tanya pndngn tentang isu UG ni. Mana lah TGNA th menahu masa tu.

sebab tu TGNA pd masa tu kata mcm tu. Benda on the spot, tak jangka berlaku. TGNA masa tu ingt UG ni mcm gabungan UMNO ngan pas thn 70-an dl.

SearchForHeaven said...

so..

lu tuduh tghh menipu berdasarkan artikel ni je??

ada yang lain tak??

hehe...

wa nak tanya luu laa..

reaksi positif= setuju??

hehe...

reaksi positif untuk idea kerajaan perpaduan..

bukan reaksi positif untuk bergabung dengan umno...

hehe....

bila lagi nak langgar ni??

lu tak nak kirim surat kat bro reformis jalanan ke ??

Anonymous said...

tuan edyes,

ngko ni memang jenis payah nak reti dan paham apa orang cakap sebab ngko pikir orang nak kena ikut cakap ngko sorang jer.

Hang pernah ke jadi ahli pas dan duduk dalam usrah PAS? kalau hang tak pernah, hang tak payah ler panjang lebarkan isu ni. Ini isu dah selesai dan adab berjemaah hang tak belajar nak buat mcm maner.

Aku ingat kalau hang ada masa perjanjian hudaibiyah zaman nabi mesti hang bantai nabi gak atau kalau hang hidup zaman saidina ali, aku ingat hang mungkin lebih teruk dari muawiyyah kut.

orang tanya saidina ali kenapa zaman dia jadi khalifah masyarakat islam porak peranda. Saidina Ali jawab, sebab zaman abu bakar, omar dan osman, pengikutnya macam aku, tapi zaman aku ni pengikutnya macam ngko la tuan edyes.

aku rasa ngko pun tak suka orang kategorikan ngko macam pengikut yang tak habis2 kritik saidina ali. sebarkan kritikan yang macam ni bukan membina, tapi meruntuhkan.

aku bagi cadangan kepada pembaca blog edyes, aduka teruna dan tulang besi, kalau depa tak berubah, kita boleh buat beberapa tindakan:

1. kita umumkan disemua laman web dan blog kita, kita boikot baca apa pun tulisan depa dan jangan buat atau reply posting depa.

2. hapus semua link blog depa dari laman2 web popular kita

3. jangan berikan apa juga kerjasama jika depa perlu

selama ni aku dok baca tulisan depa dan rasa respek gak sebab mcm depa ni banyak tahu. tapi bila aku tengok rakaman projek langgar hj hadi, aku baru kenal depa siapa dan apa tujuan depa. sebenarnya aku baru tau depa tak ada apa2 pun. sebab kita dok bagi ruang baca dan reply tulisan depa, tu yang depa naik tocang dan rasa dah boleh pegang awan walaupun sebenaqnya kaki depa masih di bumi.

Hangpa semua penyokong dan yang sayangkan PAS, jangan buang masa layan depa...

PAS4ever said...

aku nak bagi amaran kat hang...

aku dah tahu niat hangpa pasai apa masih hangpa x abih2 lg duk pusing2 crita UG, jumpa dlm gelap, UG, jumpa dlm gelap...lar ni duk kata TGHH menipu..

niat hangpa nak damaged kan TGHH, malukan TGHH, jatuhkan TGHH...

hangpa kata hang sayang TGHH ? khaakk ptuuiihh !

aku tahu laa ketua hangpa kena tuduh kat mahkamah...
jadi jgn la hangpa nak tuduh presiden kami pulak...

kami nasihat hangpa elok2 ni...
kalau hangpa degil jugak, hangpa tunggu laa nanti...
jgn aniaya ulama' oiii...

Anonymous said...

eyes,hang dah pecah tembelang niat busuk,bukan untuk menegakkan islam tapi nak meruntuhkan islam dengan cara menjatuhkan presiden dan menaikkan orang yg disukainya.baru aku tahu matlamat hang sebenarnya.selama ini hang guna tulisan blogger sesat aduka untuk menyerang presiden pas.hari ni hang mengaku niat hang sebenarnya.

anuar C W said...

blog orang gila......

anuar C W said...

adakah satu dosa besar dalam islam bila TGHH mengutarakan idea UG?
siapakah anda jika dibandingkan dgn TGHH, tepuk dada tanya iman...
lapar kuasa sgtkah TGHH hingga tuduh TGHH dgn begitu hina skali.. kalau anda seorg yg hebat, daftar jd ahli pas, bertandig dlam muktamar lwn TGHH. kalau stakat menjadi nyamuk yg hanya tahu mengigit memBABI buta, hentikanlah, jadilah seorg yg bermaruah... PAS ditubuhkan bkn hanya untuk menang pilihanraya semata2 atau mengejar kerusi PM tp pas adalah sebuah parti tarbiah dan dakwah yg mengajak manusia ke arah kebenaran dan keadilan berpaksikan quran dan sunah....