Friday, June 19, 2009

UG Tidak Relevan Bawah Pentadbiran Najib. Muktamad !

Semalam satu Malaysia heboh TGNA marahkan Ust. Nasha kerana bahana UG. Ramai yang terkejut, sampai tahap tu marahnya Mursyidul Am. Ada yang kata tak patut, ada yang terkedu jadinya.

Jika dibaca dan difahami dari penjelasan Presiden TGHH berkenaan UG, sepatutnya isu ini dah selesai. TGHH kata UG dah tak relevan zaman Najib. Jadi apasal bising-bising lagi.

Kalau ikut ahli-ahli memang ramai yang berhenti bercakap isu UG ini sebab mereka pun tak berapa nak faham. Masalahnya, masih ada pimpinan tertinggi yang masih bercakap pasai UG ini.

Bila media tanya, pimpinan-pimpinan ini berselindung dengan berkata, " PAS terbuka, boleh berbincang dengan sesiapa sahaja".

Semasa Muktamar, Ketua Ulama tak jawab persoalan dalam perbahasan. Pembahas tak setuju bergabung dengan umno. Ketua Ulama jawab, kalau tak berdakwah dengan orang umno macam mana mereka nak menyokong PAS.

Tak ada pun dalam ucapan dasar Presiden perkara tentang UG ini. Pembahas dan perwakilan pun tak sentuh banyak pasai UG. Kalau ada pimpinan tertinggi teringin dengan UG, kenapa tak masukkan perkara berkaitan UG ini dalam ucapan dasar.

Masa itu baru kita tahu pembahas dan perwakilan setuju atau tidak dengan UG. Tapi bila muktamar selesai, berbunyi pula dari pimpinan tertinggi tentang UG.

Bila ramai ahli marah tak setuju dengan UG, penyokong UG ini berkata, perwakilan dah bagi mandat kepada pimpinan tertinggi sebab itu mereka terpilih semasa pemilihan. Ahli kena wala' kepada pimpinan.

Sebelum muktamar, bising untuk pertahankan ulama sebagai pemimpin. Tak sebut pasal UG. Perwakilan hanya mahu kepimpinan ulama, bukan UG. Selesai pemilihan lain pula jadinya.

Jangan salahkan TGNA bila dia marah. Penulis yakin TGNA tahu cerita yang penulis dan ramai ahli jamaah tak tahu. Kalau kita tahu apa yang TGNA tahu, kita pun akan marah.

Bukan TGNA sahaja yang terpaksa menjawab dan melayan ahli yang datang bertanya serta mengadu tentang UG. Penulis yakin pimpinan jamaah seluruh negara terpaksa mencari jawapan akibat pertanyaan bertalu-talu dari ahli dan rakyat.

Kami di Parit Buntar juga terpaksa melayan soalan-soalan tentang UG, yang kami sendiri tak berapa nak faham.

En. Hamdan Pengerusi Lujnah Perpaduan Nasional terpaksa menutup handphone kerana tak tahan nak menjawab soalan orang Cina dan India yang menjadi ahli Kelab Penyokong.

Kata En. Hamdan, sampai bila dia nak jawab " semua itu mainan media ". Orang Cina akan jawab balik " tapi itu Nashaludin sendiri cakap dalam tv, Nik Ajis punya cakap, pelibadi ooo.bukan PAS punya cakap".

Kami di Parit Buntar sejak 1999 buat kerja masuk dalam komuniti Cina untuk perkenalkan PAS. Dah berpuluh biji bas kami bawa orang Cina ke Kelantan untuk buka minda orang Cina. Orang Cina di Kuala Kurau dan Tanjung Piandang dah tak takut dengan PAS.

Sebelum pilihanraya ke 12, satu bas orang Cina pi jumpa Ust. Nasha bagi memorandum minta calon PAS bertanding di DUN Kuala Kurau. Tapi PAS Perak tetap beri kepada PKR.

Orang Cina tunjuk protes, buktinya majoriti calon PKR hanya 400 tapi majoriti calon PAS Parlimen di DUN Kuala Kurau lebih 4000.

Baru-baru ini, Kelab Penyokong PAS Parit Buntar tolong bawa dua bas orang Cina dari Kuala Sepetang, Bukit Gantang ke Kelantan. Pi rumah TGNA, jumpa TGNA , pi tokong budha besar, jumpa orang Cina Kelantan. Akhirnya, rombongan orang Cina Kuala Sepetang ni kata " Itu MCA, banyak tipu ooo".

Apabila timbul isu UG, bukan sahaja TGNA risau, semua ahli jamaah risau. Risau dah banyak kerja dibuat, dah banyak program disusun untuk yakinkan orang bukan Islam kepada PAS. Namun, sekelip mata keyakinan ini akan berubah dengan isu UG ini.

Harapan penulis, Jika TGHH kata UG dah tak relevan zaman Najib. Jangan bercakap lagi mengenainya.

oleh : Tulahan


3 comments:

Anonymous said...

satu saja aku nk cakap..Presiden Pas sekarang adalah yg paling lembap dan tak dak arah tuju..menyusahkan semua..oleh sebab dia PAS dan huru hara!!!kalu UMNO yg start semua ni..boleh faham la jugak..tapi bile Presiden dan geng2 ulama yg start sendiri semua ini..aku dah kata ini dah masuk akal dah1!!

Anonymous said...

salam,

kamu perwakilan muktamar ke? kalau tak, dah baca teks ucapan dasar presiden? baca dan faham.

wallahu a'lam.

paloi bin mulau said...

lantak le nasa nak bincang ke muzakarah ke kalau pasal main guli ke main getah teman tak kesah. teman bukan minat pun dgn nasa ni. dah sah sah nasa penipu penipu penipu. yg paling malu penipu yg terkantoi pulak tu.

kerajaan perpaduan? nk buat apa? suruh federal tunjuk layanan yg baik pada kerajaan kelantan dulu. suruh federal ikut konsep hubungan federal-negeri seperti termaktub dlm perlembagaan malaysia dulu.

Tukar Tiub - Brader Isham

Terkini di blog Aduka Taruna

Pak Bakaq si Penarik Becha

Comandante Che gue Bard

iklan