Monday, June 15, 2009

Bubar DUN Perak? Udah-udah lah tu...

Saya tahu betapa rakusnya kerajaan BN merampas sebuah negeri yang telah sah mendapat amanat rakyat untuk memerintah. Rakyat juga tahu betapa Najib dan gerombolannya telah membuat onar mengakibatkan segala transaksi, program pembangunan, program kemasyarakatan yang telah diatur menjadi tergendala.

Orang-orang yang selama ini menyokong UMNO pun ramai yang sudah sedar akan tamak haloba pemimpin UMNO dalam merampas dan mengekalkan kuasa. Mereka (kerajaan BN) akan berbuat apa sahaja termasuklah menggunakan semua institusi berkecuali untuk kepentingan mereka. Kita tahu perkara ini dan semua telah jelak dengan kerakusan UMNO. Kerajaan BN tidak akan bubar DUN Perak, itu muktamad.

Kita di Pakatan Rakyat bukan seperti mereka. Saya berpendapat adalah tidak wajar untuk melepaskan kemarahan dengan mengganggu Parlimen. Memang benar bahawa UMNO telah membuat Onar dalam Dewan Negeri Perak, namun kita bukan seperti mereka. Tidak patut kita membuat kekecohan di Parlimen seraya menyalahkan UMNO kerana memulakan kekecohan di Perak. UMNO bukan guru kita, bahkan kita semua tahu UMNO itu terlalu teruk untuk dibandingkan dengan apa sahaja.

Saya sedar, betapa UMNO kejam dalam kejadian 5-6 Februari dan 7 May yang lalu. Mereka buat apa yang mereka mahu, itu yang mereka mahu maka kita berundur demi nasib bangsa yang semakin melara terutamanya rakyat negeri Perak. Sekarang adalah masanya untuk kita bekerja dengan lebih gigih, sekarang masanya untuk kita berusaha. Kepada pemimpin, sekaranglah masanya untuk berbakti kepada rakyat dengan saki baki kesempatan yang ada.

Tunduk bukan mengalah, berundur setapak tidak salah demi mengatur langkah. Kita yakin dengan kebenaran maka kita bertawaqal dengan kesabaran. Turunlah ke bawah bersama rakyat kerana rakyat masakini sentiasa mendokong perjuangan Pakatan Rakyat. Lepaskanlah negeri Perak untuk seketika, nescaya Perak akan menjadi Kelantan yang kedua selepas era PRU13 kelak.

Kepada MB Nizar, bersabarlah. Artikel ini diakhiri dengan sebuah pantun empat kerat hasil nukilan edyes sendiri. Demi Agama, Demi Rakyat.


Kalau besar resam tuah, lagi tinggi semangat jebat
Jangan dipandang lemah, api kemarahan rakyat
Jika dihadang rebah, bangkit selagi berhayat
Kalau besar ku belah, kalau tinggi ku kerat


7 comments:

Bah Lontok said...

Tiada sebab mengapa DUN Perak dibubarkan.

Kerajaan yang ada sekarang dibawah perintah BN adalah sah.

Kerajaan PAS boneka DAP sudah kehilangan majoriti nya apabila dua ekor beruk PKR dan se ekor babi dari DAP lompat keluar PR, dan menjadi ahli bebas menyokong UMNO.

Apa lagi yang hendak di ceritakan, kes sudah tutup.

Naruto sensei said...

Bah lontok si penyamar orang kafir..

DUN Perak patut di bubarkan sebab bukan bapak kau dan UMNO punya ...

Naruto sensei said...

Kalau kes dah tutup kamu tu yang tak payah cerita lebih2 mangkuk hayun punya Asli cawat kote..

Cakap tarak berakal punya orang Asli menyamar...

Rantong said...

Salam ziarah. Blog yang bermaklumat dan menarik.

View Profile: Rantong™

Basuh Baju said...

Akhirnya kita perlu memberikan hak kepada rakyat...

kpasu guy said...

Salam Edyes,

Setuju sangat, tak payah dok kalut. Redha saja apa yang terjadi mungkin PR akan mendapat sesuatu yang lebih besar dalam PR13 nanti.

Tak payah ikut perangai UMNO yang penuh dengan tipu daya. Depa ingat orang kampong sekarang macam dulu-dulu. Dalam jangka panjang krisis di Perak menguntungkan siapa? tunggu PR 13 kita tengok jika berkesempatan

Anonymous said...

UMNO belasah kita sabar..
UMNO terajang kita kita sabar..
UMNO tipu buta2 depan mata kita sabar...
UMNO curi tanah melayu..tuduh org laon pula ug curi..kita sabar...
Woiiiii..nak sabaqq tara mana lagii..
setakat Nizar laungkan benda lah 2 3 perkataan tu tarak ada apa pun kat Najib...macam kena kentut jaa..
biaqpila Nizar nak laungkan benda tu..bukan dia masuk parlimen..dia suruh rakyat perak merusuh pun!!
Tu kira sabaq habis la tu dah 5 bulan dan sabaqqq..kalu kat Siam..dah lama dah jadi cam Bangkok..

Tukar Tiub - Brader Isham

Terkini di blog Aduka Taruna

Pak Bakaq si Penarik Becha

Comandante Che gue Bard

iklan