Tuesday, October 18, 2011

Sabar Kita Ada Hadnya...



Dari kiri : Tukar Tiub, Author Faethal dan Anwar Asyraf Penyelaras SAMM Johor ketika membincang isu kehadiran MP Pakatan Rakyat.

Sebenarnya banyak benda yang aku hendak sentuh, tetapi memikirkan mungkin ramai yang akan 'panas hati' maka aku akan cuba ringkaskan seringkas-ringkasnya. Apa yang aku nampak dan rasa pada hari ini ialah fenomena rakyat benci dan meluat kepada UMNO dan BN itu jelas. Namun masalahnya rakyat tidak terbuka hati dan tertarik dengan Pakatan Rakyat. Ramai pemimpin Pakatan Rakyat yang bingung dengan masalah ini. Ketika aku menjadi pemerhati di dalam MATC (Mesyuarat Agung Tahunan Cabang) Muar pada Sabtu lalu pun, YB Amirudin yang merasmikannya turut mengulang-ulang permasalahan ini.

Betul. Respon dari rakyat bawahan mereka merasa kehidupan mereka sangat sempit dan terdesak pada hari ini. Namun untuk mengharapkan supaya mereka menukar kerajaan di atas rasa kesempitan itu kepada sebuah kerajaan yang baru...itu belum tentu.

Maka, ramailah pemimpin-pemimpin dari Pakatan Rakyat ini yang memikirkan untuk mencari jalan bagaimanakah caranya untuk mencari azimat yang ampuh bagi menarik hati rakyat ketika ini.

Sebenarnya, mereka hanya melihat masalah rakyat ini dari pandangan mereka. Mereka hanya melihat masalah rakyat, tetapi mereka terlupa melihat masalah mereka dengan dengan rakyat. Ya, mereka ada masalah dengan rakyat.

Apa masalahnya?. Masalahnya rakyat melihat pemimpin Pakatan Rakyat dan pemimpin BN itu sama. Tidak ada perbezaan. Jadi jika sama, apa perlunya dibuat pertukaran kerajaan. Apabila aku kata pemimpin PR dan BN ini sama jangan sempitkan kepada pemimpin utama sahaja, aku dah nampak ada juak-juak PAS yang akan buat perbandingan kehidupan Nik Aziz dan pemimpin Umno. Lihatlah kepada pemimpin semua peringkat.

Ketika menjadi pemerhati di dalam MATC Muar, Hasan Karim sedang memberikan ucapan.


SAMM dan Che'guBard KHAWARIJ

Perkara paling mudah, seperti baru-baru ini ketika isu PR kalah pengundian usul Kg Baru di Parlimen. Bila aku tembak dalam blog tentang kehadiran MP yang ponteng, blogger ISA pun hentam dengan keras, dan SAMM Johor keluarkan kenyataan 'peringatan' kepada MP Pakatan Rakyat supaya tidak main-main di dalam Parlimen. Ramai yang marah. Ramai yang tidak puas hati. Daripada pemimpin sehinggalah kepada budak-budak Unit Amal yang jaga jalan semasa ceramah. Terima kasih kepada Tukar Tiub yang menjawab di dalam blognya bagi pihak SAMM Johor di atas isu ini. Walaupun Tian Chua rapat dengannya, dalam isu ponteng baginya salah tetap salah.

Tian Chua bagi alasan jangan lari fokus dan fahami isu sebenar. Jangan jadikan isu kehadiran ini sebagai isu pokok. Alasannya jika mereka menang undi pun pada malam itu, BN boleh membuat pengundian semula pada keesokan harinya..dan mereka tetap akan menang. Maka bersoraklah penyokong-penyokong tegar Pakatan Rakyat kepada kami ini sebagai bangang adanya kerana tidak faham isu. Walhal yang bangang itu sebenarnya ialah mereka. Sedarkah kamu, jika PR menang pengundian pada malam itu...impaknya sangat besar. Ia menjadi satu kemenangan moral kepada PR dan imej serta iltizam mereka untuk mempertahankan maruah satu-satunya kampung melayu terakhir dapat dizahirkan dengan jelas. Walaupun ada pengundian semula dan BN menang keesokan harinya, namun imej BN dipandang sehina-hina dan sejijik-jijiknya oleh penduduk Kg Baru. Malangnya itu tidak berlaku.

Apa yang berlaku pemimpin PR memberi peringatan supaya 'tidak lari fokus' untuk membenarkan ketidak hadiran mereka pada malam pengundian itu. Sedangkan rakyat ternanti-nanti permohonan maaf dan alasan apakah yang menyebabkan mereka tidak hadir malam itu. Uzurkah mereka?. Seuzur-uzur Ibrahim Ali sehingga tertidur di dalam dewan pun, dia terjaga semasa sesi pengundian. Lebih hebat lagi penyokong-penyokong bawahan yang taksub ini melabelkan SAMM dan che'guBard ini sebagai puak 'Khawarij'.

Wah!. Sesiapa yang tegur kekhilafan pemimpin mereka akan dilabelkan sebagai 'khawarij'. Selama ini aku hanya dengar puak-puak Umno melabelkan Pas sebagai khawarij. Tetapi ini julung-julung kalinya seumur hidup aku dengar puak-puak Pas melabelkan seseorang individu/organisasi yang tidak bersetuju dengan mereka sebagai khawarij. Jika selama ini mereka marah dan menolak label 'khawarij' yang digunakan oleh Umno kepada mereka, kali ini mereka meniru pula perlakuan Umno terhadap kami. Ini betul-betul hebat. Pelbagai hujah dikeluarkan kononnya jangan menghentam pemimpin, kita perlu muzakarah. Pada satu tahap mereka sanggup berdebat dengan al-Quran dan Hadis semata-mata untuk membuktikan bahawa tindakan kami menegur pemimpin Pakatan Rakyat itu silap paling besar dan memang benarlah kami puak Khawarij.


Umno Yang Insaf LEBIH MULIA

Satu 'habit' dan kebiasaan yang aku lihat selalu berlaku di dalam pimpinan Pakatan Rakyat ialah Umno yang bertaubat itu lebih mulia daripada rakyat yang menyokong mereka sejak sekian lama. Sekali lagi, fenomena ini berlaku dari peringkat tertinggi sehinggalah peringkat bawahan. Apabila ada saja sekumpulan atau individu Umno yang 'kecewa' dengan pemimpin mereka dan mula mencari-cari platform baru (dalam Pakatan Rakyat semestinya) maka layanan kepada mereka sangat berbeza. Makan pun mereka dijemput duduk di dalam meja VIP bersama pemimpin PR. Walhal rakyat memerhatikan sahaja terkulat-kulat. Hajat hati nak salam pemimpin PR..alih-alih ada pula bekas pemimpin Umno yang pernah mereka benci.

Masa pemimpin Umno ini ada jawatan dalam masyarakat, punyalah sombong dan tidak mesra rakyat. Maka masyarakat setempat pun sudah meluat dan bercita-cita untuk menolak pemimpin ini dalam pilihanraya akan datang. Tetapi dalam masa yang sama, BN atau Umno sudah tahu masalah ini. Sebab itulah mereka ini terbuang daripada Umno dan tiada apa-apa jawatan dan projek lagi dengan Umno. Sebab apa?. Sebab kehadiran mereka sebagai liabiliti. Mereka akan merosakkan peluang Umno dan BN dalam pilihanraya akan datang. Maka berkecil hatilah pemimpin Umno yang terbuang ini. Maka ia mula mendekati Pakatan Rakyat. Nah!...di dalam PR mereka dialu-alukan kerana kononnya sudah insaf dan tidak mahu lagi bersekongkol dengan Umno.

Ketika ini, rakyat hanya memerhatikan. Dalam masa yang sama, pada mulanya mereka ingin buat perubahan, namun akhirnya mereka melihat Pakatan Rakyat dan BN ini sama!. Apa perlunya perubahan. Betullah jika ada yang kata, calon Pakatan Rakyat adalah dari pemilihan yang mendalam daripada parti masing-masing. Mustahil bekas pemimpin Umno bahagian ini boleh jadi calon. Anda silap!. Pemimpin Umno yang kecewa ini tidak perlu jadi calon pun untuk menjatuhkan PR. Cukup dengan mereka rapat dengan bakal-bakal calon PR untuk PRU-13 akan datang ini. Masyarakat setempat hanya melihat, jika mereka undi calon PR, maka muka si sombong ini akan kembali di dalam kampung mereka. Lebih baik mereka undi calon BN yang baru!.


Selalu SILAP Dalam Membuat KEPUTUSAN 

Ramai yang tahu peristiwa seorang Unit Amal dilempar seketul objek dipercayai besi sehingga menerima 7 jahitan ketika Md Sabu berceramah di Labis tempohari. Kesan dari peristiwa itu, SAMM membuat keputusan untuk berkubu di Kg Tahang Rimau, Segamat semasa che'guBard dan Mad Sabu berceramah. Kami merancang untuk berkubu di sana kerana mendapat maklumat provokasi yang sama akan dilakukan sekali lagi.

Tetapi ramai yang tidak tahu, pada hari kejadian. Semasa mat rempit-mat rempit itu ditahan oleh orang ramai, Unit Amal dan SAMM berlaku kekecohan sesama sendiri. Kekecohan berlaku apabila aktivis SAMM, orang ramai dan beberapa Unit Amal telah menahan beberapa mat rempit yang membuat provokasi. Ketika dikepung ini, mat rempit itu telah pun mengaku menerima upah RM10 dan minyak motor yang penuh oleh individu bernama Ayub. Ketika ini beberapa Unit Amal yang senior telah pun mengarahkan supaya mat rempit-mat rempit ini untuk dilepaskan. Sebabnya ialah kerana mematuhi arahan polis dan memudahkan mereka mendapat permit ceramah.

Hairan bin ajaib. Sejak bila pula prosedur mendapat permit ini senang. Sejak dulu lagi prosedur memohon permit ceramah PR ini susah. Dan kebanyakan ceramah PR pun tidak memerlukan permit kerana di dalam premis sendiri. Ini disahkah oleh Tuan Anuar, bahawa program ceramah di Labis ketika seorang Unit Amal cedera dibaling objek oleh mat rempit itu tiada permit kerana di dalam premis sendiri. Dimana logik alasan mat rempit itu dilepaskan supaya senang untuk mendapat permit di kemudian hari?. Sepatutnya pada malam itu, mat rempit ini boleh dibawa ke balai polis. Jadikan mereka sebagai bukti untuk mengesan siapakah dalang sebenar disebalik kejadian keganasan selama ini. Lagipun mereka dibawah pengaruh alkohol pada malam itu. Bukannya dilepaskan kononnya untuk memudahkan urusan permit ceramah.

Tidak perlu kemudiannya Cikgu Mala dan Cikgu Natrah menulis di dalam Facebook bahawa Datuk Ayob yang berada disebalik provokasi malam itu. Benar kita dapat pengakuan mat rempit itu, tetapi apa gunanya pengakuan tersebut jika tidak direkodkan, malah dibiarkan bebas dengan mudah. Sehinggakan sebenarnya mereka berkumpul untuk membuat provokasi kali kedua dengan kumpulan yang lebih besar. Mujur pihak polis menyedari perbualan kami mengenai kumpulan kedua mat rempit yang lebih besar sedang berkumpul di hujung jalan. Barulah peronda polis berkejar ketempat tersebut. Jika tidak, mungkin peristiwa baling objek besi akan berulang. Mungkin ramai yang berjahit muka pada malam itu. Mungkin ada kecederaan yang lebih teruk kerana kumpulan yang pertama sebelum itu membaling bom bola ke arah pentas ceramah, tidak mustahil mercun yang sama akan dibaling kepada kumpulan orang ramai.

Ramai yang kecewa dengan keputusan pemimpin senior Unit Amal pada malam itu. Termasuklah beberapa anggota Unit Amal yang lain. Antara perkataan yang diulang-ulang oleh Unit Amal senior malam itu ialah 'Sabar,sabar...'. Kalau benar mereka sabar, tidak perlu rasanya kecoh-kecoh tentang insiden dibaling besi sehingga menerima 7 jahitan. Sabar je lah. Percayalah, sebab anda bersabar selama inilah, mat rempit-mat rempit ini terus berani bergerak membuat provokasi kerana sering kali kita tersalah ambil tindakan.

Belum lagi masalah 'taksub' kepada pemimpin atau parti. Kalau aku sentuh masalah taksub ni, rasanya ramai lagi mereka yang akan 'panas hati'. Bagaimanapun, apa yang aku lontarkan tidak berlaku kepada semua ahli atau pemimpin. TETAPI ia sering dan kebanyakkannya berlaku. Dan itulah antara sebabnya mengapa hayat Umno masih panjang sehingga ke hari ini.... 

1 comment:

bunbinban said...

gua takde komen, cuma gua teramat setuju dgn tulisan lu. Sbb byk sgt sabarlah keadaan makin teruk dan umno makin besar kepala. Sbb sabar ler maka MP2 PR makin lama makin 'tepu' pala hotak. Susah bila ramai kaki bodek dr yg buat keje. Apa pu gua salute kat SAMM dan Unit amal( yg muda dan berani). nak harapkan AMK....hahaha...nak pagey ceramah pun mintak sebelah tangan kalau tidak mintak maaf nak dtg. gua bkn jenis suka mencarut tapi..... @#$#@%&&% !

Tukar Tiub - Brader Isham

Terkini di blog Aduka Taruna

Pak Bakaq si Penarik Becha

Comandante Che gue Bard

iklan