Monday, November 10, 2008

Tompek Den Ekau Kolahi, UMNO Tak Guno !


Bak kata Husin Lempoyang, "Siapa biaso dengan orang Nogori dan Melako akan sodar mereko memang seronok dibuek kawan. Pandai borak, kaki bocerito dan copek mesro. Mereka bule melawak, konokan orang dan sporting bila dikonokan."

Memang benar sekali, orang nogori senang dibawak berkawan. Tidak dapat dinafikan dengan fakta sains sekalipun, orang nogori mudah mesra dan sporting.

Sebagai salah seorang anak nogori, saya terpanggil untuk mengulas isu yang agak memalukan ini. Jika diikutkan, kita memang tak peduli sangat tentang apa yang berlaku dalam masyarakat UMNO tambahan pula sekarang ini, UMNO semakin nazak dengan pelbagai insiden di peringkat akar umbi. Apatah lagi di peringkat tertinggi.

Tetapi oleh sebab peristiwa yang seumpama WWE berlaku di Seremban, anak-anak nogori yang lain sedikit-sebanyak terkena tempiasnya. Kawan-kawan sepejabat pun dah mula kenen-kenen. Perkataan-perkataan seperti MIC dan Hindraf begitu synonim untuk dikaitkan dengan apa yang telah berlaku.

Lantaklah, itu orang UMNO yang makin terdesak dan makin menjadi-jadi. Bezanya ia terjadi di Negeri Sembilan.

Kita di Pakatan Rakyat harus mengambil iktibar dan kembali mengukuhkan parti ke tahap yang lebih jitu. Kita harus mematri penyatuan di antara komponen Pakatan Rakyat dan kita juga harus bersedia untuk menjadi sebuah wadah yang diterima oleh semua peringkat masyarakat.

Mentaliti harus diubah, kita bukan parti keduitan. Pakatan Rakyat adalah parti untuk rakyat dan apabila diberi mandat menjadi kerajaan kelak, pastikan kerajaan itu adalah kerajaan untuk rakyat. Pastikan pengorbanan setiap rakyat ke arah reformasi ini berbaloi.

2 comments:

dak_pilah said...

buek malu orang nogori yo...

ngabihkan bogheh

Yan said...

cilako punyo UMNO... oghang2 mcm ni lah yg dah bepuluh2 tahun buek nogori 9 tak maju2... bangang

Tukar Tiub - Brader Isham

Terkini di blog Aduka Taruna

Pak Bakaq si Penarik Becha

Comandante Che gue Bard

iklan